Αναδημοσίευση από Ριζοσπάστη
Κατατέθηκε χτες στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης για τη διεξαγωγή δημοψηφισμάτων, με τα οποία η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να νομιμοποιήσει προαποφασισμένες αντιδραστικές αλλαγές στο αστικό πολιτικό σύστημα και να ενσωματώσει την κλιμακούμενη λαϊκή δυσαρέσκεια για την κυρίαρχη πολιτική.
Σοβαρούς περιορισμούς στην παρέμβαση των κομμάτων βάζουν οι διατάξεις σχετικά με τη «δημόσια προβολή»
Κατατέθηκε χτες στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης για τη διεξαγωγή δημοψηφισμάτων, με τα οποία η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να νομιμοποιήσει προαποφασισμένες αντιδραστικές αλλαγές στο αστικό πολιτικό σύστημα και να ενσωματώσει την κλιμακούμενη λαϊκή δυσαρέσκεια για την κυρίαρχη πολιτική.
Το νομοσχέδιο προβλέπει δύο τύπους δημοψηφίσματος. Ο πρώτος αφορά διεξαγωγή δημοψηφισμάτων για «κρίσιμα εθνικά θέματα εξωτερικής πολιτικής ή εθνικής άμυνας», αλλά και κάθε άλλο ζήτημα που απασχολεί την οικονομική, την κοινωνική και την πολιτική ζωή. Για τη διεξαγωγή του, απαιτείται πρόταση της κυβέρνησης και απόφαση της απόλυτης πλειοψηφίας των βουλευτών. Ο δεύτερος τύπος αφορά στη διεξαγωγή δημοψηφίσματος για ψηφισμένο νομοσχέδιο που ρυθμίζει «σοβαρό κοινωνικό ζήτημα», με εξαίρεση τα δημοσιονομικά. Για την προκήρυξή του απαιτείται πρόταση των 2/5 και αποδοχή της από τα 3/5 του συνόλου των βουλευτών.
Το αποτέλεσμα και των δύο τύπων δημοψηφίσματος θα είναι δεσμευτικό για την κυβέρνηση, εφόσον η συμμετοχή των ψηφοφόρων ξεπερνάει ένα ποσοστό. Σε δημοψήφισμα για ψηφισμένο νομοσχέδιο, το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 50% όσων είναι γραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους. Στην περίπτωση δημοψηφίσματος για κρίσιμο εθνικό θέμα, το αποτέλεσμα θα είναι δεσμευτικό με συμμετοχή του 40% του εκλογικού σώματος.
Στο νομοσχέδιο συμπεριλήφθηκε ακόμα η αντιδραστική πρόβλεψη να συγκροτούνται δύο Επιτροπές προεκλογικού αγώνα. Στη μία Επιτροπή θα συμμετέχουν όσοι τοποθετούνται θετικά στο ερώτημα του δημοψηφίσματος, δηλαδή ψηφίζουν «ΝΑΙ», και στην άλλη θα συμμετέχουν όσοι τοποθετούνται αρνητικά, δηλαδή ψηφίζουν «ΟΧΙ». Σε καθεμιά από τις Επιτροπές θα διατίθεται δωρεάν ο ίδιος χρόνος στα μέσα μαζικής επικοινωνίας για να προβάλλουν τα μηνύματα και τις θέσεις τους. Ο χρόνος αυτός κατανέμεται μεταξύ των μελών κάθε Επιτροπής, με απόφασή τους, ενώ δεν υπάρχει πρόβλεψη για την προβολή των θέσεων από κόμματα που δε θέλουν να συμμετέχουν σε μια από τις δύο επιτροπές.
Επιπλέον, περιορισμούς στην παρέμβαση των κομμάτων, ακόμα και στον έλεγχο της εκλογικής διαδικασίας, βάζει η πρόβλεψη ότι «κάθε επιτροπή υποστήριξης έχει δικαίωμα να ορίζει έναν εκπρόσωπό της και τον αναπληρωτή του σε κάθε εκλογικό σώμα», το οποίο σημαίνει ότι ένα κόμμα θα εκπροσωπείται σε ελάχιστα ή σε κανένα εκλογικό τμήμα!
Στο νομοσχέδιο συμπεριλήφθηκε ακόμα η αντιδραστική πρόβλεψη να συγκροτούνται δύο Επιτροπές προεκλογικού αγώνα. Στη μία Επιτροπή θα συμμετέχουν όσοι τοποθετούνται θετικά στο ερώτημα του δημοψηφίσματος, δηλαδή ψηφίζουν «ΝΑΙ», και στην άλλη θα συμμετέχουν όσοι τοποθετούνται αρνητικά, δηλαδή ψηφίζουν «ΟΧΙ». Σε καθεμιά από τις Επιτροπές θα διατίθεται δωρεάν ο ίδιος χρόνος στα μέσα μαζικής επικοινωνίας για να προβάλλουν τα μηνύματα και τις θέσεις τους. Ο χρόνος αυτός κατανέμεται μεταξύ των μελών κάθε Επιτροπής, με απόφασή τους, ενώ δεν υπάρχει πρόβλεψη για την προβολή των θέσεων από κόμματα που δε θέλουν να συμμετέχουν σε μια από τις δύο επιτροπές.
Επιπλέον, περιορισμούς στην παρέμβαση των κομμάτων, ακόμα και στον έλεγχο της εκλογικής διαδικασίας, βάζει η πρόβλεψη ότι «κάθε επιτροπή υποστήριξης έχει δικαίωμα να ορίζει έναν εκπρόσωπό της και τον αναπληρωτή του σε κάθε εκλογικό σώμα», το οποίο σημαίνει ότι ένα κόμμα θα εκπροσωπείται σε ελάχιστα ή σε κανένα εκλογικό τμήμα!
Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι δε θα διατίθεται κρατική χρηματοδότηση στους φορείς που θα συμμετέχουν στη διενέργεια δημοψηφίσματος. Ακόμη, θεσπίζεται όριο τόσο για τις δαπάνες τους όσο και για τη χρηματοδότησή τους από φυσικά πρόσωπα, ενώ απαγορεύεται να χρηματοδοτηθούν, μεταξύ άλλων, από ιδιοκτήτες ή εκδότες ημερήσιων ή περιοδικών εντύπων πανελλήνιας ή τοπικής κυκλοφορίας ή που είναι ιδιοκτήτες ραδιοφωνικών ή τηλεοπτικών, εν γένει, σταθμών. Για τα κόμματα, προβλέπεται ότι οι εκλογικές δαπάνες δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 30% της κρατικής χρηματοδότησης που διατέθηκε στις τελευταίες βουλευτικές εκλογές.
Η οικονομική τους διαχείριση υπόκειται σε κανόνες δημοσιότητας και ελέγχεται από την ομώνυμη Επιτροπή της Βουλής. Τέλος, στο δημοψήφισμα ισχύουν οι απαγορεύσεις στη δημόσια προβολή μηνυμάτων που προβλέπονται στην εκλογική νομοθεσία, όπως η ανάρτηση πανό, η αφισοκόλληση σε μη καθορισμένους χώρους κ.α.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ
Είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα σχόλια που προσπαθούν να προσθέσουν κάτι στην πολιτική συζήτηση.
Σχόλια :
Α) με υβριστικό περιεχόμενο ή εμφανώς ερειστική διάθεση
Β) εκτός θέματος ανάρτησης
Γ) με ασυνόδευτα link (spamming)
Δ) χωρίς τουλάχιστον ένα διακριτό ψευδώνυμο
Ε) που δεν σέβονται την ταυτότητα και τον ιδεολογικό προσανατολισμό του blog
ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ.
Παρακαλείστε να γράφετε τα σχόλια σας στα Ελληνικά
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.