21 Ιουλίου 2011

Κριτική προσέγγιση στο κείμενο της ΑΝΤΑΡΣΥΑ (μέρος 2ο)

Το πρώτο μέρος εδώ


Στο β' μέρος του κειμένου παρατίθενται οι θέσεις για την καπιταλιστική κρίση, την Ελλάδα και την ΕΕ. Στην παράγραφο 11 διαβάζουμε:Ο διαρκής φόβος για την κρίση χρέους,η υπερχρέωση όχι μόνο περιφερειακών σχηματισμών, αλλά και σχηματισμών του ιμπεριαλιστικού κέντρου, η έκρηξη της ανεργίας, η διαρκής αστάθεια στην παγκόσμια οικονομία αποτελούν εκφράσεις της οικονομικής κρίσης”. Η λογοκοπία αυτή “φόβος για την κρίση χρέους”, “σχηματισμοί του ιμπεριαλιστικού κέντρου” , “εκφράσεις της οικονομικής κρίσης” σε ένα κεφάλαιο υπό τον τίτλο “καπιταλιστική κρίση κλπ”, δείχνει μια σύνθεση ψευδο-λενινιστικής και σοσιαλδημοκρατικής αντίληψης. Όταν έχεις ξεκάθαρο ότι πρόκειται περί καπιταλιστικής κρίσης με όλα τα στοιχεία που την χαρακτηρίζουν, δεν μεταπηδάς σε όρους αστικής οικονομίας περί “κρίσης χρέους” ή “οικονομικής κρίσης”. 

Κι απ' την προσέγγιση στην παρ. 12 των πραγματικών οικονομικών στοιχείων που παρατίθενται, γίνεται φανερό ότι η αντίληψη περί καπιταλιστικής κρίσης στην ΑΝΤΑΡΣΥΑ αιωρείται ανάμεσα σε μια ασαφή εικόνα σχετικά με το τι είναι “καπιταλιστική κρίση” και στην αντίληψη της “κρίσης” ως ένα άθροισμα επιμέρους κρίσεων, ή ως μιας κρίσης με πολλά πρόσωπα: Χρηματοπιστωτική, “δομική” καπιταλιστική, δημοσιονομική. δεν έχουμε να κάνουμε με μια συγκυριακή ή κυκλική οικονομική κρίση”! Ούτε κυκλική αλλά ούτε και συγκυριακή. Δομική καπιταλιστική, λέει, που πρώτα ήταν χρηματοπιστωτική, μετά έγινε δημοσιονομική αλλά “σε τελική ανάλυση” εδράζεται στην υπερπαραγωγή! Μέσα από έναν λαβύρινθο μεταμορφώσεων του χρέους, πηγαίνοντας Θεσσαλονίκη – Αθήνα μέσω Ντιγιαρμπακίρ, προκύπτει αναπόδραστα κι εξόχως “δομικά”, αλτουσεριανά, ότι “εν τέλει” η κρίση “εδράζεται στη σφαίρα παραγωγής υλικών προϊόντων και υπηρεσιών”... 
Η γνώση της λειτουργίας του καπιταλιστικού συστήματος και ιδιαίτερα στην εποχή του ιμπεριαλισμού, της συμφύσεως του βιομηχανικού και του τραπεζιτικού κεφαλαίου, του χρηματιστικού κεφαλαίου δηλαδή, η διαμόρφωση του κρατικομονοπωλιακού καπιταλισμού στις επιμέρους χώρες στο ιμπεριαλιστικό σύστημα, δεν αφήνει περιθώρια εξερεύνησης “άλλων” πεδίων κρίσης: η κρίση υπερπαραγωγής, η υπερσυσσώρευση κεφαλαίου προκαλεί όλα τα επιμέρους φαινόμενα.

Στην παρ. 14 επισημαίνεται ότι, η στρατηγική του διεθνούς κεφαλαίου φτάνει στα όριά της καθώς διάφοροι παράγοντες όπως: “η ριζική αλλαγή του συσχετισμού δύναμης σε βάρος της εργασίας, η επέλαση της νεοφιλελεύθερης διαχείρισης, η ένταση της διεθνοποίησης του κεφαλαίου, η απελευθέρωση των ροών κεφαλαίου, η συμπίεση του εργατικού κόστους, η ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων, [...] η εισαγωγή μεταφορντικών συστημάτων...”, ενώ δημιούργησαν συσσώρευση αρχικά “δεν απάλλαξαν τον καπιταλισμό από την ενεργό δυνατότητα μεγάλων καπιταλιστικών κρίσεων”. Ο ναρίτικος αυτός βερμπαλισμός, και η περιφραστική παράθεση αυτονόητων πραγμάτων, όπως το ότι οι κρίσεις είναι σύμφυτες με τον καπιταλισμό, προφανώς δεν λειτουργεί σαν “ευφημισμός”. Ότι δηλαδή, ακόμα κι εσείς που διαβάζετε το κείμενο, αν είχατε ποτέ την αυταπάτη ότι ο καπιταλισμός μπορεί να απαλλαγεί απ' τις κρίσεις, τώρα δεν πρέπει να'χετε. Μήπως όμως ισχύει αυτό για μας που γράψαμε το κείμενο θέσεων; μήπως εμείς είχαμε αυταπάτες, είχαμε το φόβο ότι τελικά ο καπιταλισμός θα την έβγαζε καθαρή, ιδίως την περίοδο της αντεπανάστασης και διάλυσης της ΕΣΣΔ; ευτυχώς που έπαθε κρισάρα ο καπιταλισμός κι έτσι δεν επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι μας...

Εδώ έχουμε έναν εντελώς αντιμαρξιστικό υποκειμενισμό, καθώς σε σχέση με τα παραπάνω, αμφισβητείται ότι αυτή η κρίση είναι “κυκλική”, υπάρχει στο βάθος ο φόβος ότι η συνταγή επιβίωσης του καπιταλισμού μετά το 73-74 μπορεί να εξασφάλιζε (επ' άπειρον;) μακροημέρευσή του. Άρα μια βαθιά υποκειμενική αντίληψη της ιστορίας, βουλησιαρχία. 
Στην παρ. 15 προκύπτει το θριαμβευτικό συμπέρασμα ότι το κεφάλαιο πια στερείται σαφούς σχεδίου εξόδου απ' την κρίση απλά “επαναλαμβάνει την ίδια πολιτική που οδήγησε στην σημερινή κρίση”. Μάλιστα. Πολιτική που “οδήγησε” στην κρίση, δεν “εδράζεται” πια στη σφαίρα υλικής παραγωγής και υπηρεσιών... Το κεφάλαιο πάντα επεξεργάζεται σχέδια, είτε μέσω της Σοσιαλιστικής Διεθνούς, είτε μέσω της λέσχης Μπίλντερμπεργκ, είτε μέσα από το ίδιο το πλάνο των πολυεθνικών. Η αποτυχία του κεφαλαίου να εξέλθει της κρίσης, δεν οφείλεται, όπως αφήνεται να εννοηθεί, σε “θεωρητική ανεπάρκεια” των κεφαλαιοκρατών αλλά στο γεγονός ότι τα ίδια τα όρια του καπιταλισμού στενεύουν. Τα δικά τους θεωρητικά εργαλεία, τα οποία προσπαθούν να ενσωματώσουν και τον μαρξισμό, τους οδηγούν σε λύσεις όχι διαφορετικές απ' ότι στο παρελθόν: στύψιμο των λαϊκών εισοδημάτων, μαζική καταστροφή κεφαλαίων.

Στο κείμενο όμως διαβάζουμε ότι, ενώ το κεφάλαιο παίρνει όλ' αυτά τα μέτρα, αυτό αποτελεί έναν “κοινωνικό, “εμφύλιο” πόλεμο, σε βάρος της εργασίας..” Δεν το ξέραμε ότι το κεφάλαιο και ο “κόσμος της εργασίας” υπήρξαν ποτέ, ταξικά μιλώντας, σύμμαχοι! "Εμφύλιος" πόλεμος λοιπόν η ίδια η ουσία του επιστημονικού σοσιαλισμού, η πάλη των τάξεων, η ανειρήνευτη αντίθεση κεφαλαίου-εργασίας, η πεμπτουσία των εκμεταλλευτικών συστημάτων, η κινητήριος δύναμη της ιστορίας. Τώρα που έχουμε κρίση, άρχισε ο “εμφύλιος” ανάμεσα σε πλούσιους και φτωχούς. Θεωρητική φτώχεια με πλούσιο λεξιλόγιο. Οι αστοί και οι εργάτες ουδέποτε αποτέλεσαν ταξικά την ίδια "φυλή". Ανήκουν και οι δύο φυσικά στην ανθρώπινη φυλή, οπότε η περιγραφή αυτή αποκτά κι εξόχως ανθρωπιστικό περιεχόμενο...

Κι έρχεται το αναπόδραστο και πάλι συμπέρασμα: “ χωρίς την παραγωγική δύναμη της εργασίας δεν μπορεί να αποδώσουν οι επιστημονικές και τεχνολογικές καινοτομίες στην παραγωγή”. Κι εμείς που τα λέμε ξύλινα, και φωνάζουμε συνθήματα “χωρίς εσένα γρανάζι δεν γυρνά”! Το καίριο ζήτημα για το κεφάλαιο δηλαδή είναι ότι η παραγωγή των καπιταλιστών, που θα εισάγει τεχνολογικές καινοτομίες, ε, δεν θα μπορέσει να “αποδώσει” χωρίς την “παραγωγική δύναμη” της εργασίας (λες και υπάρχει μη-παραγωγική δύναμη της εργασίας). Μέσα σ' όλο αυτό κατεβατό της παρ. 15, θαρρείς και υπάρχει μια υποσυνείδητη ανησυχία για το κεφάλαιο, πώς διάολο θα κερδοφορήσει μετά από τέτοια κρίση;

Η άλυτη αντίθεση στον καπιταλισμό είναι η εξής: η αναντιστοιχία του κοινωνικού χαρακτήρα της παραγωγής με την ατομική ιδιοποίηση των αποτελεσμάτων της. Η παραγωγή σήμερα έχει κοινωνικοποιηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό, δεν είναι υπόθεση μερικών μόνο εργοστασίων, αλλά και η αλληλεξάρτηση που έχουν στη διαδικασία της παραγωγής οι διάφοροι παραγωγικοί τομείς, που δεν μπορεί ο ένας χωρίς τον άλλον, και φυσικά η κερδοφορία που αφορά μόνο τον ιδιοκτήτη των μέσων παραγωγής. Αυτές οι παλιές και γνώριμες λέξεις, που με τόση επιμέλεια αποποιήθηκαν οι της ΑΝΤΑΡΣΥΑ μη τυχόν και νομίσει κανένας ότι αντιγράφουν το ΚΚΕ, απουσιάζουν εντελώς από το κείμενο. Απορρίφθηκαν προφανώς ως ξύλινες και δογματικές. Η λύση της πιο πάνω αντίθεσης συνιστά και την ανατροπή του καπιταλισμού αλλά για θέματα στρατηγικής βλέπε παρακάτω. 


Η παρ. 17 μιλά σχεδόν με πόνο ψυχής για τα “κοινωνικά συμβόλαια” κεφαλαίου-εργασίας που πλέον διαλύονται, αποσαθρώνεται η βάση της “συναίνεσης”. Αυτή η φρασεολογία γίνεται με μια δήθεν αποστασιοποίηση, ότι οι αναλυτές της ΑΝΤΑΡΣΥΑ είχαν συλλάβει καλύτερα τα μεγαλοφυή σχέδια των καπιταλιστών και τώρα τα ξεσκέπασαν. Η φράση “η δημοκρατία που γνωρίσαμε” δημιουργεί ύπουλους συνειρμούς που πάντα μπορεί να έχουν διπλό χαρακτήρα: κλαίμε για τη δημοκρατία που γνωρίσαμε επειδή καταβάθος μας άρεσε η μεταπολιτευτική καπιταλιστική “ανάπτυξη” της δεκαετίας του '80; ή μήπως είναι μια “λεπτή” ειρωνία για το σοσιαλισμό που γνωρίσαμε; Ευγενές τροτσκίστικο χιούμορ, μπηχτή για το σταλινικό ΚΚΕ; Πάντως μια φορά, ολ' αυτά καθαρές κουβέντες δεν είναι. Και τι πρωτότυπο, και η “ανάπηρη” δημοκρατία αυτή της μεταπολίτευσης, μπαίνει και αυτή σε βαθιά κρίση. Άλλη κρίση αυτή. Που εδράζεται τώρα αυτή “σε τελική ανάλυση”; Πρίν είχαμε την αλτουσεριανή σκέψη, εδώ έχουμε μια ξεθωριασμένη μισο-τροτσκίστικη, μισο-σοσιαλδημοκρατική σκέψη και η διαλεκτική τους σχέση οδηγεί στην πρώτη πανελλαδική συνδιάσκεψη της ΑΝΤΑΡΣΥΑ! Αν μη τι άλλο, η σύνθεση αυτών των αντιλήψεων είναι θεωρητικός άθλος. Η τεχνογνωσία απ' το εγχείρημα του ΣΥΡΙΖΑ, όπου συντίθενται τα ασύνθετα, θα ήταν πολύ χρήσιμη απ' ότι μας υπέδειξαν και οι αναγνώστες του πρώτου μέρους του άρθρου αυτού.

Χωρίς αντιστάσεις λοιπόν (παρ. 18) θα ενταθεί η βαρβαρότητα και ο ανορθολογισμός του συστήματος. Αλίμονο, αφού “είναι ορατή η δυναμική της ταξικής πόλωσης”. Ομολογώ ότι εξεύρεση λέξεων για να αποδώσει κανείς την στρεβλή εικόνα που έχει για την πάλη των τάξεων, αλλά να μην είναι κουκουέδικο το λεξιλόγιο, προϋποθέτει μεγάλη φαντασία.
Στις παρ. 19 & 20 γίνεται αναφορά στην ΕΕ. Οι διατυπώσεις κόκκαλα δεν έχουν και κόκκαλα τσακίζουν: “το εγχείρημα της ΕΕ περνάει περίοδο κρίσης” (άλλη κρίση πάλι, άλλο πράμα βλέπετε η παγκόσμια οικονομία, άλλο η ΕΕ!), “Μνημόνιο: ακραία εκδοχή νεοφιλελεύθερου ευρωπαϊκού οικονομικού συντάγματος”, “δομικός ανορθολογισμός του Ευρώ”, “δομικό δημοκρατικό έλλειμα”, “αδυναμία να μεταρρυθμιστεί [η ΕΕ] σε φιλολαϊκή κατεύθυνση”, “[το ευρώ] αποτελούσε τμήμα προσπάθειας ενίσχυσης της θέσης των ηγεμονικών σχηματισμών στην ιμπεριαλιστική αλυσίδα”, “παροξύνει την κρίση χρέους”. Κι εδώ πάλι το φλάσμπακ των αυταπατών περι ΕΕ και ευρώ: πίσω από “ψαγμένα” και διανοουμενίστικα λεκτικά σχήματα υπάρχει η εξ αρχής μη-κατανόηση του αντιδραστικού χαρακτήρα της ΕΕ ως ιμπεριαλιστικού οργανισμού, ενός μηχανισμού των ευρωπαϊκών μονοπωλίων. Το ΚΚΕ, απ' τη δεκαετία του 70 δεν είχε καμμιά αμφιβολία σχετικά με το χαρακτήρα της ΕΟΚ τότε, αλλά άντε να διδαχτείς απ' την πείρα του παρελθόντος, παρελθόν απ' το οποίο θες να απαλλαγείς! 

Γι αυτό λοιπόν ρήξη απ' την ΟΝΕ και το Ευρώ (πρώτος ενδιάμεσος στόχος), μετά αποδέσμευση απ' την ΕΕ, πλην όμως αντικαπιταλιστική (δέυτερος ενδιάμεσος στόχος) κάτι το οποίο είναι τόσο ιστορική πιθανότητα, μπορεί και να γίνει (αλλά μπορεί και να μη γίνει, αλίμονο), αλλά και αναγκαιότητα. Πρώτα δηλαδή, καπιταλιστικά να φύγουμε απ' την ΟΝΕ και το ευρώ, να παραμείνουμε δηλ για αρχή μέλος της ΕΕ, αλλά χωρίς να συμμετέχουμε στην ΟΝΕ, στα προγράμματα σύγκλισης κλπ, να γυρίσουμε στη δραχμή, μετά αντι-καπιταλιστικά να φύγουμε κι απ' την ΕΕ, ενώ παράλληλα θα δουλεύουμε ενεργά για τη... διάλυση της ΕΕ! Υπάρχει άραγε plan B; Αυτή η σταδιοποίηση της υπόθεσης “έξω απ' την ΕΕ” δεν είναι τίποτε περισσότερο από μια σύγχιση στρατηγικής και τακτικής, από μια σύγχιση σχετικά με τους σκοπούς και τις επιδιώξεις της ΑΝΤΑΡΣΥΑ, μια αναδιατύπωση ενός βασικού αιτήματος του ΚΚΕ “αποδέσμευση από την ΕΕ με λαϊκή εξουσία”, (αλλά χωρίς τη λαϊκή εξουσία όπως θα δούμε στο τρίτο μέρος) δήθεν αναλυμένο σε περισσότερες λεπτομέρειες που αναδεικνύουν δήθεν ένα εις βάθος σχέδιο, όχι “προχειρότητες” του στιλ “λαϊκή εξουσία”.
Οι παρ. 21, 22 και 23 μιλούν για “ενδοϊμπεριαλιστικές αντιθέσεις”, υιοθετώντας τον πιασάρικο -και πιασμένο απ' το ΚΚΕ μέχρι σήμερα - “ιμπεριαλισμό” αλλά μή κατανοώντας τον στην ουσία του, ως ανώτατου στάδιου ανάπτυξης του καπιταλισμού. Η ρηχή του αντίληψη οδηγεί και σε μια ρηχή πρόταση αντιμετώπισής του, μέσα από την αλληλεγγύη των κινημάτων και των εξεγέρσεων, μέσα από ένα “νέο εργατικό και λαϊκό διεθνισμό, στην επαναθεμελίωση της σοσιαλιστικής και κομμουνιστικής προοπτικής”. Γενικόλογος νεοτροτσκίστικος διεθνισμός και όνειρα “επαναθεμελίωσης”.
Η προοπτική υπάρχει, είναι ο σοσιαλισμός-κομμουνισμός. Δεν χρειάζεται να επαναθεμελιωθεί, χρειάζεται πρώτον, να μελετηθεί η προηγούμενη πείρα, και δεύτερον να γίνει κατανοητή στον κόσμο που δεν τη βλέπει ακόμα (και με δική μας ευθύνη φυσικά). Ο διεθνισμός από το ΚΚΕ γίνεται πράξη στο μέτρο του δυνατού, με προσπάθεια ανασυγκρότησης του κομμουνιστικού κινήματος, μέσα από μύριες δυσκολίες και εμπόδια, μέσω των Διεθνών Συναντήσεων Κομμουνιστικών κι Εργατικών Κομμάτων, μέσα από τη λειτουργία της Παγκόσμιας Συνδικαλιστικής Ομοσπονδίας που, πρωτοστατούντος του ΚΚΕ διεθνώς αναστηλώθηκε. Γενικές διακηρύξεις αλληλεγγύης ανάμεσα στα διάφορα πολύχρωμα, θεματικά, μισοαριστερά, μισοαναρχικά, μισοαγανακτισμένα εφήμερα “κινήματα” και φόρουμ δεν είναι παρά μια αγωνιστική παρωδία της κληρονομιάς του Μάη του 68, ένα διεθνιστικό λάιφ-στάιλ.

Στις παρ. 24 και 25 εξυμνείται η εποχή των εξεγέρσεων που “συναντιέται με τους εργατικούς αγώνες σε όλο τον κόσμο”. Είναι όντως μια πραγματικότητα οι εξεγέρσεις, ο ξεσηκωμός των λαών και ανοίγει “νέες δυνατότητες για ριζοσπαστική – ανατρεπτική πολιτική”. Αλίμονο...

Ο ελληνικός καπιταλισμός απασχολεί τις επόμενες παραγράφους (26-31). Στα γενικά σωστά στοιχεία που παρατίθενται, στεκόμαστε σε δύο φράσεις, η πρώτη: “[...] η συμμετοχή στην ΟΝΕ και η πρόσδεση στο ευρώ “...αποδεικνύεται ότι σήμερα εξέφραζαν μια ιδιαίτερα επιθετική αστική πολιτική”. Υπήρξε ποτέ η αίσθηση σε κάποιες απ τις συνιστώσες της ΑΝΤΑΡΣΥΑ ότι η συμμετοχή στην ΟΝΕ και η πρόσδεση στο ευρώ μπορούσε να είναι μη-επιθετική αστική πολιτική; Μήπως φιλολαϊκή, μήπως φιλεργατική; Σήμερα αποδεικνύεται ο αντιδραστικός τους χαρακτήρας; δεν υπήρχαν επαρκή στοιχεία (από μαρξιστικής απόψεως) να στηριχτεί η άποψη αυτή και πριν είκοσι και τριάντα χρόνια; “Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο ελληνικός καπιταλισμός βάδισε πάνω στις ράγες του νόμου της συνδυασμένης αλλά κι ανισόμετρης ανάπτυξης του καπιταλισμού”. Ενώ παλιότερα είχαμε βλέπετε, αμφιβολίες: που άραγε βάδισε ο ελληνικός καπιταλισμός; 
Δεν ξέρω πόσες άλλες ράγες έχεις να βαδίσεις ως καπιταλισμός, αλλά ο νόμος της ανισόμετρης ανάπτυξης στον καπιταλισμό ισχύει ανεξάρτητα από τις ράγες που “επιλέγεις” να βαδίσεις. Κι εφόσον επέλεξες σαν καπιταλιστικό κράτος να “βαδίσεις” στις ράγες της πρώην ΕΟΚ, νυν ΕΕ θα ήξερες σαν καλός μαρξιστής που καμώνεσαι ότι είσαι, ότι η ανισομετρία είναι απαραίτητος όρος, εκ των ουκ άνευ, έστω και με σχέδια “σύγκλισης” που στην πραγματικότητα, ήταν σχέδια καθυπόταξης της ελληνικής οικονομίας στις “μεγάλες δυνάμεις”.

(ακολουθεί τρίτο και τελευταίο μέρος το Σάββατο)

9 σχόλια:

  1. Κατεβατο για το τιποτα. Διαφωνια με τους ΝΑΡιτες με την μηδενικη επιρροη στην κοινωνια.Ε Λ Ε Ο Σ.
    Αντιπαραθεση μ αυτους στις διαφορες συνελευσεις επι της ουσιας οπου και αν υπαρχουν και εχουν δυναμη. Αμα θελετε να κανετε τιποτα πιο ουσιαστικο στο διαδικτυο, να ανανεωνετε πιο συχνα με δρασεις τη σελιδα του ΠΑΜΕ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμε, αν και μπορεί να έχεις δίκιο για το μάταιο της αντιπαράθεσης με τους ΝΑΡίτες (εγώ διαφωνώ- η ιδεολογική πάλη πάντα πιστεύω πως έχει την αξία της), το χάνεις εντελώς με αυτό που γράφεις παρακάτω. Είναι αναρτημένο σε εμφανές σημείο σε όλα τα "red blogs" πως δεν αποτελούν με κανέναν τρόπο επίσημες ιστοσελίδας καμμίας οργανωμένης συλογικότητας που να σχετίζεται με τον έναν ή τον άλλον τρόπο με το ΚΚΕ! Πως θα μπορούσαν λοιπόν οι συντάκτες τους να ανανεώνουν ή να μην ανανεώνουν την σελίδα του ΠΑΜΕ, στην οποία δεν καν πρόσβαση διαχειριστή;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ζόρικο το κείμενό σου.. θα το ΜΕΛΕΤΗΣΩ το ΣΚ που θα χω χρόνο! (και τα 2 μέρη)

    Έψαχνα έναν δομημένο αντίλογο για την ΑΝΤΑΡΣΥΑ (πέρα απο άναρθρες κραυγές που με αφήνουν αδιάφορο).

    Σ'ευχαριστώ για το χρόνο που αφιέρωσες. ΜΗΝ υποτιμάτε την ΑΝΤΑΡΣΥΑ, έχει μεγάλη επιρροή σε παλαούς και νέους κομμουνιστές, διοτι εμφανίζετε ώς ΚΚΕ καθαρμένο απο το σταλινισμό.

    Ακόμη κρατώ κάποιες επιφυλάξεις για το ποιόν τους, όμως, εξού και το ενδιαφέρον μου για το κείμενο.

    Απλά το γραψα αυτό επειδή διάβασα ποιο πάνω ότι κάποιος το θεωρεί περιττό.

    ΜΟΝΟ τέτοιο δεν είναι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΚΑΙ ΕΓΩ ΑΝΤΙΣΤΑΛΙΝΙΣΤΗΣ ΕΙΜΑΙ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΤΟΥ ΔΡΑΣΗ, ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΜΕ ΚΑΝΕΙ ΝΑ ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΤΑΡΣΥΑ, ΚΑΤΑ 82% ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕ ΤΟ ΚΚΕ
    ΘΕΟΔΩΡΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΘΕΟΔΩΡΕ, το 82% πώς προκύπτει?
    Μου προκάλεσε εντύπωση ο επακριβής καθορισμός του ποσοστού, γι αυτό το αναφέρω , εν τω μεταξει σε γνώριζω απο τα σχόλια που έχεις αφήσει στο συγκεκριμένο blog και όχι μόνο, τα οποία είναι αξιόλογα και πολύ ενδιαφέροντα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ιδεολογικη αντιπαραθεση με τους αριστεριστες.... Εκανα στο πανεπιστημιο σαν μελος της ΚΝΕ και μετα το μπιρι-μπιρι κατεβαζανε κοινο πλαισιο με οποιον προθυμο. Λογικη πλατειας. Τελος παντων αξιολογη προσπαθεια αλλα νομιζω δυσαναλογα μεγαλος κοπος σε σχεση με το αποτελεσμα. Οσο για τις δρασεις του ΠΑΜΕ θα μπορουσαν να δημοσιευονται και εδω. Απο μεσα ολο και κατι παραπανω θα γνωριζετε. Οσο για την καθαρση απο τον Σταλινισμο γνωμη μου ειναι πως θα πρεπει σε βαθος χρονου να γινει στο ΚΚΕ αν και δε νομιζω πως εχετε την διαθεση και πολιτικη βουληση να το κανετε.

    Ανωνυμος 2:37

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΓΙΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΤΟ ΚΚΕ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΘΕΣΗ ΝΑ ΦΤΙΑΞΕΙ ΣΥΝΑΙΤΕΡΙΣΜΟΥΣ ΣΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΘΑ ΔΟΙΗΚΟΥΝ ΟΙ ΕΡΓΑΤΕΣ, ΟΠΩΣ ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΑΝ ΚΑΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΛΕΕΙ Η ΛΙΑΝΑ ΤΑ ΠΙΣΤΕΥΕΙ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΣΩΣΤΑ ΤΟΤΕ ΓΙΑΤΙ ΜΕΝΕΙ ΣΤΟ ΚΟΛΩΝΑΚΙ ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΠΟΥ ΤΗΝ ΔΙΟΙΚΕΙ Η ΙΔΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ Η ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΑΥΤΑ ΤΑ 2 ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΤΑ ΘΕΩΡΩ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΕΝΑ 18% ΕΠΠΕΙΔΗ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΚΟΜΜΑ ΜΕΣΑ ΓΙΑ ΑΥΤΟ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ΑΝΩΝΥΜΟΣ 10:44
    ΕΙΜΑΙ ΕΓΩ,
    ΘΕΟΔΩΡΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Δεν υπάρχουν σοσιαλιστικές νησίδες παραδείσου μέσα στον καπιταλισμό. Η Μαριναλέντα δεν είναι μια σοσιαλιστική κοινότητα. Είναι ένα ενδιαφέρον δείγμα για το πως ένας συνεταιρισμός (που εκμεταλλεύτηκε τα εκτάρια καλλιεργήσιμης γης ενός ξεπεσμένου Δούκα) μπορεί να βοηθήσει τα μέλη του να "πέφτουν πιο μαλακά" στην καπιταλιστική οικονομική πραγματικότητα. Όμως αν μια επιχείρηση στο καπιταλισμό βάζει δεύτερα τα κέρδη και πρώτες τις ανθρώπινες ανάγκες, νομοτελειακά θα κλείσει, αφού οι ανταγωνιστές θα επανεπενδύουν τα κέρδη αγοράζοντας νέα μηχανήματα, κι αφού θα έχουν φτηνότερα χέρια. Την ίδια στιγμή οι καλών προθέσεων ιδιοκτήτες θα μοιράζουν τα κέρδη τους σε αυτούς που τα παράγουν. Εσείς ποιός λέτε να επικρατήσει. Οι τράπεζες πάντως με βάση τους αριθμοδείκτες κεφαλαιακής απόδοσης θα δάνειζαν τους γνήσιους καπιταλιστές κι όχι τους ντεμέκ. Άρα θα υπήρχε και πρόβλημα ρευστότητας στην επιχείρηση που αφεντικό θα είχε την "κόρη μας τη σοσιαλίστρια". Αχ... είχε δίκιο ο Κωνσταντάρας. Βέβαια υπάρχει σε φαντασιακό πεδίο κι η δυνατότητα των εργατών που δουλεύουν στις ορίτζιναλ καπιταλιστικές επιχειρήσεις να ξεσηκωθούν και να ζητήσουν μισθό ανάλογο με αυτόν που αμοίβονται οι εργάτες και στην εταιρεία πρότυπο. Αλλά εδώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι εργάτες είναι εμποτισμένοι με την ιδεολογία της άρχουσας τάξης. Κι έτσι θα αρκεστούν σε μια μικροαυξησούλα προκειμένου να βοηθήσουν την... "εταιρεία τους" να γίνει κυρίαρχη και να τους δώσει κάπου εκεί στη δευτέρα παρουσία κάνα μπόνους παραπάνω. Η εταιρεία τους όμως δεν θα γίνει ποτέ κυρίαρχη γιατί ο ανταγωνισμός είναι αέναος και άρα αενάος θα είναι κι ο μισθός χαμηλά.
    Ας πάρουμε τώρα την εξτρίμ περίπτωση που οι εργάτες θα πετάξουν έξω το αφεντικό τους και θα απαλλοτριώσουν αυτά που ήδη τους ανήκουν. Αν αυτό δεν γίνει σε συνολικό επίπεδο οικονομίας, η συνεργατική μπίζνα θα βαδίζει με τους νόμους και πάλι της καπιταλιστικής αγοράς. Σε μια κατάσταση σαν αυτή της Μαριναλέντας που επειδή δεν θα απειλεί το υπόλοιπο 99,99999 της οικονομικής δράσης, ο καπιταλισμός θα το ανέχεται, πιθανά αναδυκνείοντάς το σαν παράδειγμα της .... δημοκρατικής ανεκτικότητάς του. Βέβαια επειδή τέτοια πειράματα γίναν στην Αργεντινή, τα περισσότερα διαλύθηκαν, γιατί όπως προείπα η ιδεολογική χειραγώγηση από το σύστημα αλλοτριώνει τις συνειδήσεις των εργατών και ενώ η κοινή τους δράση τους έσωσε για ένα διάστημα, η ιδεολογία της "πάρτης" μας, τους οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε διαλυτικά φαινόμενα. Τέτοια φαινόμενα έχουμε και σε πειράματα αναρχικών κολεκτίβων σε εγκαταλειμμένα χωριά, όπου πολύ γρήγορα μπήκαν ζητήματα, πόσο δουλεύει ο καθένας, πότε δουλεύει, αν είναι αναγκαστικό να δουλεύει και αν είναι... ποιος θα τον αναγκάσει να δουλεύει σε ένα ελευθεριακό πείραμα. Επίσης έμπαιναν ζητήματα στη μοιρασιά. Θα αμείβεται περισσότερο αυτός που δουλεύει περισσότερο ή αυτός που έχει μεγαλύτερη ανάγκη (έχει μικρά παιδιά ή είναι γέρος ή είναι άρρωστος).
    Για να μην σας πολυκουράζω. Έχω βαθειά εδραιωμένη πεποίθηση ότι ο μοναδικός τρόπος να αλλάξουν τα πράγματα είναι μια επαναστατική οικονομικοκοινωνική αλλαγή, στην οποία διαλεκτικά και μέσα από τον αγώνα με το παλιό, ο άνθρωπος ο ίδιος θα μετασχηματίζεται σε ένα άλλου είδους ζώο από το HOMO CAPITALISTICUS στον ΗΟΜΟ SOSIALISTICUS. Τα κόμματα της εργατικής τάξης πρέπει να ζυμώνουν αυτή την προοπτική κι όχι να ασχολούνται με συνεργατικά πειράματα που συνήθως καταλήγουν στα ναυάγια της «Τυποεκδοτικής». Δάνοια εεεε Να. Και ο νοών νοείται.
    βυσσινόκηπος

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ

Είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα σχόλια που προσπαθούν να προσθέσουν κάτι στην πολιτική συζήτηση.

Σχόλια :
Α) με υβριστικό περιεχόμενο ή εμφανώς ερειστική διάθεση
Β) εκτός θέματος ανάρτησης
Γ) με ασυνόδευτα link (spamming)
Δ) χωρίς τουλάχιστον ένα διακριτό ψευδώνυμο
Ε) που δεν σέβονται την ταυτότητα και τον ιδεολογικό προσανατολισμό του blog

ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ.

Παρακαλείστε να γράφετε τα σχόλια σας στα Ελληνικά

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.