14 Οκτωβρίου 2011

ΕΕ - ΕΥΡΩΖΩΝΗ: Αντιπαράθεση για τις συνέπειες από το «κούρεμα»

Αναδημοσίευση από Ριζοσπάστη:

Μεγαλώνουν οι δυσκολίες στη διαχείριση της κρίσης από το πολιτικό προσωπικό του κεφαλαίου
Οι εκθέσεις ντόπιων και ξένων χρηματοπιστωτικών οργανισμών φανερώνουν τις αντιθέσεις πίσω από την ελεγχόμενη ελληνική χρεοκοπία
Το «κούρεμα» του ελληνικού χρέους, το βάθεμα δηλαδή της ελεγχόμενης χρεοκοπίας για την Ελλάδα και οι επιπτώσεις που θα έχει στα ευρωενωσιακά μονοπώλια, παραμένει στο επίκεντρο της συζήτησης ενόψει της Συνόδου Κορυφής στις 23 Οκτώβρη. Η UBS, μία από τις μεγαλύτερες ελβετικές τράπεζες, προτείνει διά στόματος των αναλυτών της «κούρεμα» του ελληνικού χρέους κατά 70%, το αργότερο μέχρι το Μάρτη του 2012, σημειώνοντας πως«από το ελληνικό χρέος, που ξεπερνάει τα 300 δισεκατομμύρια ευρώ, οι επενδυτές πρέπει να υπολογίζουν πως θα χάσουν πάνω από 200 δισεκατομμύρια».
Την ανάγκη να διατηρηθεί το «κούρεμα» του ελληνικού χρέους «σε λογικά επίπεδα» τονίζει η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank στο Εβδομαδιαίο Οικονομικό Δελτίο της. «Φωνές πλειοδοσίας ότι απαιτείται απομείωση των ομολόγων κατά 50% δεν μπορεί να θεωρηθούν εποικοδομητικές καθώς θα είναι αδύνατον σε αυτό το επίπεδο η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα να θεωρηθεί εθελοντική», αναφέρει η τράπεζα, υπερασπιζόμενη τα ιδιαίτερα συμφέροντα μερίδας της ελληνικής πλουτοκρατίας.

Για να ισχυροποιήσει τη θέση της, χρησιμοποιεί υποκριτικά το επιχείρημα ότι το μεγάλο «κούρεμα» του χρέους συνεπάγεται «εκμηδένιση της περιουσίας χιλιάδων μικρομετόχων, αλλά και ιδρυμάτων, ασφαλιστικών ταμείων κτλ. που προσβλέπουν στα μερίσματα είτε για συμπλήρωμα των ήδη πενιχρών συντάξεων είτε για την εκπλήρωση των σκοπών του έργου τους αντιστοίχως» και προκλητικά νίπτει τα χείρας του κεφαλαίου για την κρίση, λέγοντας ότι «οι τράπεζες δεν ευθύνονται για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί και που οφείλεται αποκλειστικά στην κακοδιαχείριση των δημόσιων οικονομικών».

Τις ανησυχίες του κεφαλαίου και του πολιτικού του προσωπικού για το ενδεχόμενο η ελληνική χρεοκοπία να οδηγήσει «σχεδόν αναπόφευκτα σε "domino effect", λόγω της ενοποίησης του τραπεζικού συστήματος στην Ευρώπη» καταγράφεται σε δημοσίευμα του CNBC, το οποίο επικαλείται δηλώσεις επικεφαλής αναλυτή. Από την πλευρά του, ο διευθυντής της Fathom Consulting ισχυρίζεται ότι μια ανεξέλεγκτη χρεοκοπία της Ελλάδας θα σήμαινε το τέλος του ευρώ.

Σε μια παράλληλη εξέλιξη, η Deutsche Bank δηλώνει ότι θα κάνει τα πάντα για να αποφύγει μια υποχρεωτική ανακεφαλαιοποίηση. Ο διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής τράπεζας, Ζόζεφ Ακερμαν, πρόσθεσε ότι η τράπεζα διαθέτει αρκετά κεφάλαια για να προετοιμαστεί για μια κρίση και ισχυρίστηκε ότι το κόστος της διακράτησης ελληνικών ομολόγων για την τράπεζα έχει φτάσει τα 400 εκατ. ευρώ αυτό το έτος. Με αντικείμενο το ελληνικό χρέος και τη συμφωνία της 21ης Ιούλη σε σχέση με την ανταλλαγή ομολόγων από τον ιδιωτικό τομέα, πραγματοποιήθηκε χτες στο Παρίσι συνάντηση με επενδυτές, αξιωματούχους και στελέχη του Διεθνούς Χρηματοπιστωτικού Ινστιτούτου (IIF).

Ενδείξεις για βάθεμα της κρίσης

Μέσα σ' αυτό το κλίμα, το Κοινοβούλιο της Σλοβακίας επικύρωσε χτες με 114 ψήφους το τροποποιημένο ταμείο διάσωσης της Ευρωζώνης, σε επαναληπτική ψηφοφορία. Η Σλοβακία ήταν το τελευταίο μέλος της Ευρωζώνης που ψήφισε και επικύρωσε τις αλλαγές του EFSF, καθώς και το μοναδικό που οδηγήθηκε σε επαναληπτική ψηφοφορία, μετά την καταψήφιση της σχετικής ρύθμισης από ένα κόμμα του κυβερνητικού συνασπισμού.

Από την πλευρά της, η Αυστριακή υπουργός Οικονομικών, Μαρία Φέκτερ, τόνισε σε συνέντευξή της ότι «η Ευρώπη στέκεται δίπλα στην Ελλάδα, αλλά θα ήταν υπερβολικό αν και η Ιταλία έμπλεκε σε προβλήματα». «Δεν μπορούμε να σώσουμε και τους Ιταλούς. Θα πρέπει να φροντίσουν να ανακάμψουν από μόνοι τους», ανέφερε, δείχνοντας τις αντιθέσεις που κλιμακώνονται όσο βαθαίνει η κρίση και η διαμάχη για τον επιμερισμό της ζημιάς από την καταστροφή κεφαλαίου.

Το συντονισμένο χαρακτήρα της κρίσης επιβεβαιώνει έκθεση του ΔΝΤ, το οποίο προειδοποιεί πως ενδεχόμενη κλιμάκωση των χρηματοοικονομικών προβλημάτων της Ευρωζώνης, αλλά και νέα επιβράδυνση της οικονομίας των ΗΠΑ «θα προκαλούσε σοβαρές μακροοικονομικές και χρηματοοικονομικές επιπτώσεις στην Ασία». Το Ταμείο σημειώνει πως επενδυτές από τις αναπτυγμένες οικονομίες έχουν μεγάλη έκθεση στις ασιατικές αγορές και ενδεχόμενη φυγή κεφαλαίων θα επηρέαζε σημαντικά την ανάπτυξη των χωρών της περιοχής, αλλά και το τραπεζικό σύστημα. Στο πλαίσιο αυτό, το ΔΝΤ αναθεωρεί την εκτίμησή του για τους ρυθμούς ανάπτυξης στην Ασία στο 6,3%, από 6,8% που ήταν η προηγούμενη πρόβλεψη.

Συναφής με τα παραπάνω είναι και η επιβράδυνση που παρουσίασε το Σεπτέμβρη η ανάπτυξη του εμπορίου της Κίνας, εγείροντας νέες ανησυχίες για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η παγκόσμια επιβράδυνση στην οικονομία της χώρας. Το εμπορικό πλεόνασμα μειώθηκε στα 14,5 δισ. δολάρια, από 17,8 δισ. δολάρια τον Αύγουστο και 31,5 δισ. ευρώ τον Ιούλιο. Αναλυτές σημειώνουν ότι με δεδομένη την αβεβαιότητα που επικρατεί για την πορεία ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας, η εξαγωγική ανάπτυξη της Κίνας ενδέχεται να πληγεί, με τις εμπορικές συναλλαγές να μειώνονται ακόμη περισσότερο στους επόμενους μήνες.

Στις ΗΠΑ, το εμπορικό έλλειμμα με την Κίνα ανήλθε σε ύψος ρεκόρ τον Αύγουστο και σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Εμπορίου αυξήθηκε 7,4% στα 28,96 δισ. δολ. από 26,96 δισ. δολ. Συνολικά, το εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ υποχώρησε στα 45,61 δισ. δολ. από 45,63 δισ. δολ. τον Ιούλιο.

Τα φιλέτα στο κεφάλαιο

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Μιχάλης Χρυσοχοΐδης συναντήθηκε χτες με εκπροσώπους δέκα μεγάλων γαλλικών επιχειρήσεων στο Παρίσι, ενώ ο επικεφαλής του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Κώστας Μητρόπουλος παρουσίασε σε στελέχη των «Vinci», «Alstom», «Paris Mutuel Urbain» (PMU) και SNCF το πλαίσιο του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Οι Γάλλοι έχουν καταρχήν εκφράσει το ενδιαφέρον τους για μια σειρά προς πώληση κρατικών συμμετοχών και περιουσιακών στοιχείων.

Για παράδειγμα, η γαλλική εταιρεία σιδηροδρόμων SNCF ζητάει μερτικό στον ΟΣΕ, ενώ γαλλικό ενδιαφέρον υπάρχει επίσης για την ΕΥΑΘ, την ΕΥΔΑΠ, τον ΟΔΙΕ, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» και ορισμένα περιφερειακά αεροδρόμια. Στην Εταιρεία Υδρευσης της Θεσσαλονίκης, η «Suez» ήδη κατέχει ποσοστό 5% του μετοχικού κεφαλαίου και εκδήλωσε επίσημα το ενδιαφέρον της στον ακυρωθέντα διαγωνισμό του 2009, όπου είχε κατέλθει σε συνεργασία με τον όμιλο «Ελλάκτωρ».

Ενδιαφέρον για το «Ελ. Βενιζέλος» προέκυψε και από τη «Vinci», καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, ο όμιλος διερευνά την απόκτηση της «Hochtief Airport GmbΗ», η οποία συμμετέχει στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών με ποσοστό 40%. Η θυγατρική της «Vinci» «Consessions» διαχειρίζεται 10 αεροδρόμια σε Γαλλία και άλλες χώρες, ωστόσο η προσπάθεια για το «Βενιζέλος» προσκρούει στο ισχυρό ενδιαφέρον της κινεζικής «ΗΝΑ Airport Co». Η «Vinci» δε φαίνεται να αποκλείει τη συμμετοχή στη διαχείριση και περιφερειακών αεροδρομίων, αλλά και αυτοκινητοδρόμων όπως η Εγνατία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ

Είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα σχόλια που προσπαθούν να προσθέσουν κάτι στην πολιτική συζήτηση.

Σχόλια :
Α) με υβριστικό περιεχόμενο ή εμφανώς ερειστική διάθεση
Β) εκτός θέματος ανάρτησης
Γ) με ασυνόδευτα link (spamming)
Δ) χωρίς τουλάχιστον ένα διακριτό ψευδώνυμο
Ε) που δεν σέβονται την ταυτότητα και τον ιδεολογικό προσανατολισμό του blog

ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ.

Παρακαλείστε να γράφετε τα σχόλια σας στα Ελληνικά

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.