Η «λάμψη» των εγκαινίων του σπουδαίου θεάτρου,
μετά από έξι χρόνια ανακατασκευής, δεν μπορεί να κρύψει την πραγματικότητα της
υποβάθμισης του πολιτιστικού επιπέδου του ρωσικού λαού, μετά την επικράτηση της
αντεπανάστασης
Αν και τα ποσά αυτά δεν επιβεβαιώθηκαν, ωστόσο, οι εκπρόσωποι των εταιρειών πώλησης εισιτηρίων από το διαδίκτυο σημείωσαν ότι οι επιθυμούντες να παραβρεθούν στην εναρκτήρια παράσταση ήταν έτοιμοι να καταβάλουν ακόμη και 200.000 ρούβλια (4,6 χιλιάδες ευρώ). Επισήμως, πάντως, το «Μπολσόι» ανακοίνωσε ότι στα εγκαίνια δε θα υπήρχαν καθόλου εισιτήρια παρά μόνο προσκλήσεις.
Οπως και να έχουν τα πράγματα, σημασία έχει ότι οι επίσημες τιμές των εισιτηρίων για τις παραστάσεις μέχρι και το Δεκέμβρη ξεκινούν από τα 1.000 ρούβλια (23 ευρώ) και φτάνουν τα 10.000 ρούβλια (230 ευρώ). Μια μέση σύνταξη δεν ξεπερνά τα 5.000 ρούβλια (116 ευρώ), ενώ ο μέσος μισθός αυτή τη στιγμή στη Ρωσία είναι 15.000 ρούβλια (348 ευρώ). Είναι φανερό ότι, είτε στη «μαύρη», είτε στην επίσημη αγορά, η μόνη που μπορεί να απολαύσει το ανακαινισμένο «Μπολσόι» και τα διάσημα μπαλέτα του είναι η αστική ελίτ, οι «νεο-ρώσοι», εκείνοι που άρπαξαν τον πλούτο των λαών της ΕΣΣΔ καταδικάζοντάς τους, ταυτόχρονα, στην απελπισία και την εξαθλίωση.
Οτι το επίπεδο της ζωής του μέσου Ρώσου πολίτη καταβαραθρώθηκε τα χρόνια που ακολούθησαν τη διάλυση της ΕΣΣΔ είναι ένα γεγονός αποδεκτό ακόμη και από το σημερινό καθεστώς της Ρωσίας, για τους δικούς του λόγους φυσικά. Το «Μπολσόι» είναι χαρακτηριστική περίπτωση αυτής της «ελεύθερης πτώσης» στον πολιτιστικό τομέα. Η ανακαίνιση αυτού του σπουδαίου θεάτρου κράτησε έξι χρόνια και στοίχισε 20 δισεκατομμύρια ρούβλια (περίπου 460 εκατ. ευρώ). Σε μέγεθος το θέατρο διπλασιάστηκε και έφτασε τα 80 χιλιάδες τ.μ., μεγάλο μέρος των οποίων κατασκευάστηκε υπόγεια. Τώρα τα κυρίαρχα ρωσικά ΜΜΕ «υμνούν» το αποτέλεσμα των εργασιών, αν και όλα τα προηγούμενα χρόνια οι καταγγελίες για υπερτιμολογήσεις έδιναν και έπαιρναν.
Στην εποχή της ΕΣΣΔ
Κι όμως, όλος ο καλλιτεχνικός και
αρχιτεκτονικός κόσμος γνώριζε ότι από το 1921 και μέχρι το 1987, το θέατρο, που
κατασκευάστηκε το 1776, γνώρισε μια πρωτοφανή, και για τα δυτικά δεδομένα,
ανακατασκευή και συντήρηση. Είναι ενδεικτικό ότι τη δεκαετία του '20, το
«Μπολσόι» απέκτησε ένα εκπληκτικό σύστημα ακουστικής, που ανάλογό του δεν είχε
κανένα θέατρο της εποχής. Το 1926 κατασκευάστηκε αντιπυρική αυλαία και μηχανική
σκηνή, τα ξύλινα μέρη της αντικαταστάθηκαν με μεταλλικά και αυξήθηκε ο υπόγειος
χώρος.Το 1941, σχεδόν όλη η πρόσοψη του «Μπολσόι» καταστράφηκε από τους βομβαρδισμούς των ναζί. Κι όμως, επισκευάστηκε πλήρως, πριν ακόμη το τέλος του πολέμου! Το 1958 απέκτησε κλιματισμό. Στις δεκαετίες που ακολούθησαν γίνονταν τακτικές επεμβάσεις συντήρησης. Στις 9 Μάρτη 1987, το Συμβούλιο Υπουργών της ΕΣΣΔ αποφασίζει την ενδυνάμωση της τεχνικής και υλικής υποδομής του θεάτρου, απόφαση που στηρίχθηκε σε αναλυτική έκθεση ειδικών, οι οποίοι γνωμοδοτούσαν για μια μακράς διάρκειας και ριζική ανακαίνιση του θεάτρου. Το πρόγραμμα δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί λόγω της διάλυσης της ΕΣΣΔ. Το αν και πώς ενδιαφερόταν η σοβιετική εξουσία για τον πολιτισμό γενικά και το «Μπολσόι» ειδικά, τεκμηριώνεται και από το γεγονός ότι καθ' όλη τη διάρκεια της ΕΣΣΔ, το θέατρο ανέβαζε 300 παραστάσεις ετησίως.
Η καπιταλιστική παλινόρθωση σήμανε και την εγκατάλειψη του σπουδαίου αυτού θεάτρου. Οι 2.500 εργαζόμενοί του άρχισαν να πετιούνται στο δρόμο και οι μεγάλοι σολίστες του εγκατέλειπαν τη χώρα με όρους επιβίωσης. Η κατάντια αυτού του πάλαι ποτέ πολυδύναμου και γιγαντιαίου πολιτιστικού φορέα «σφραγίστηκε» στις 28 Μάρτη του 2000, οπότε η «ΟΥΝΕΣΚΟ» οργάνωσε διεθνή έρανο για τη σωτηρία του από την ολοκληρωτική καταστροφή. Κάποιες σπασμωδικές κινήσεις για κατασκευή νέου κτιρίου κατά τη διάρκεια της τραγικής, για την πρώην ΕΣΣΔ, 10ετίας του '90, έπεσαν στο κενό. Το σχέδιο για κατασκευή επεκτάσεων σταμάτησε την άνοιξη του 1999 λόγω έλλειψης χρημάτων.
Το γεγονός ότι σήμερα το «Μπολσόι» εμφανίζεται κτιριακά «αναγεννημένο», καθόλου δε συμβολίζει και κάποιου είδους «αναγέννηση» της κουλτούρας στη σημερινή Ρωσία. Οι απλησίαστες για τη συντριπτική πλειοψηφία των Ρώσων τιμές των εισιτηρίων είναι η «κορυφή του παγόβουνου» στη συστηματική και κυνική αποδόμηση της τεράστιας πολιτιστικής και εκπαιδευτικής δομής της σοσιαλιστικής εποχής. Είναι στο χέρι του λαού να πάρει πίσω αυτά που του ανήκουν.
Όταν είχα πάει πριν από πολλά χρόνια στην Μόσχα (ακόμα θυμάμαι το Antonov Μiriya παρκαρισμένο κάπου στο Sheremetyevo) έψαχνα για εισιτήρια για το Μπολσόι (και όχι κεντρική σκηνή) και απλά δεν υπήρχαν, ούτε για τους τουρίστες!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜόνο μια περιήγηση έκανα μέσα ...
Θυμάμαι επίσης (εχω και φωτός) τους Μοσχοβίτες καθισμένους στα παγκάκια παρέα με ένα βιβλίο!
Πρεπει να σημειωθεί ότι στην ΕΣΣΔ δίναν σημασία όχι μόνο στα μεγάλα θέατρα (Μπαλσόι σημαίναι μεγάλο) της Μόσχα και του Λένινγκραντ ή και άλλων μεγάλων πόλεων. Αλλά σε κάθε πόλη υπήρχαν εν λειτουργία θέατρα όπου μπορούσαν να παρακολουθήσουν με πολύ φτηνό (συμβολικό) εισητήριο όλοι και μάλιστα τα εισητήρια ήταν πάντα δυσεύρετα. Στην Οδησσό όπου η υπάρχει η περίφημη όπερα της Οδησσού (μια από τις 3 ωραιότερες του κόσμου), όταν εκεί σπούδαζα (1985 - 91), έπρεπε να κλείσεις μέρες πολλές πρίν εισητήριο. Φυσικά τα παιδιά του σχολείου πηγαίναν δωρεάν σχεδόν κάθε μήνα με τα σχολεία τους. Τώρα αμφιβάλλω αν ένα 10% των σημερινών παιδιών έχουν παρακολουθήσει παράσταση μπαλέτου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτην ΕΣΣΔ εκτός από θέατρα, μπαλέτα υπήρχε ακόμα και τσίρκο υψηλού επιπέδου, εγκατεστημένα σε τεράστια κτίρια που είχαν πρόσβαση όλοι οι εργαζόμενοι ως θεατές. Το οποίο λειτουργούσε ως μορφή τέχνης και τους καλιτέχνες τους τιμούσαν με το βραβείο του καλλιτέχνη της Σοβιετικής Ένωσης (ο ανώτερος τίτλος). Όχι σαν αυτό το εκφυλιστικό φαινόμενο που υπάρχει εδώ στην Ελλάδα μέσα σε τσαντήρια όπου βασανίζουν ζώα (από εκεί υπάρχει και η έκφραση είσαι τσίρκο!).
ΑπάντησηΔιαγραφή