22 Μαρτίου 2014

Των φρονίμων τα παιδιά, επειδή πεινάνε μαστορεύουν.

Πριν προχωρήσω στο να κάνω τις σχετικές παρατηρήσεις, δείτε τα 2 βιντεάκια που μου γνωστοποίησε ο Θερσίτης.


Και τώρα οι παρατηρήσεις

1) Τα δύο αυτά βίντεο αναπαράγουν επαγγελματικά στερεότυπα για άντρες και γυναίκες. Το αγόρι θα γίνει ο Μπόμπ ο μάστορας και η κοπέλα θα γίνει η σχεδιάστρια μόδας.

2) Τα βίντεο αυτά έρχονται να χρυσώσουν το χάπι, αφού τα παιδιά πλέον δεν θα μπορούν εύκολα να σπουδάζουν σε πανεπιστήμια, το παρουσιάζουν σαν να είναι επιλογή των παιδιών που δεν το κάνουν και όχι καταναγκασμός. "Γιατί να γίνω γιατρός;", "γιατί να γίνω δικηγόρος;". Ε όχι παιδί μου, δεν θα γίνεις γιατρός εσύ ούτε δικηγόρος, άσε να γίνουν τα παιδιά των ευκατάστατων οικογενειών τα οποία μπορούν να αντέξουν το δυσβάσταχτο κόστος των σπουδών σε εποχή κρίσης. Εσείς τα παιδιά της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων να αρκεστείτε σε μια τεχνική σχολή της κακιάς ώρας(που και αυτή συχνά είναι ιδιωτική και χρειάζεται να την πληρώνεις, απλά σου έρχεται πιο φτηνά από το να στείλεις το παιδί σου σε άλλη πόλη να σπουδάσει), στην μαθητεία και στην "δια βίου μάθηση". Ας πούμε λοιπόν τα πράγματα με το όνομα τους, το αν θα γίνεις γιατρός ή δικηγόρος, δεν έχει να κάνει τόσο με το αν σου αρέσει ή με το αν έχεις κλίση, αλλά με το αν αντέχει η οικογένεια σου το δυσβάσταχτο οικονομικό κόστος που απαιτείται.

3) Και επειδή αναπαράγεται και αυτή η περιβόητη δια βίου μάθηση να πούμε δυο λόγια και για αυτή. Στις μέρες μας δια βίου μάθηση σημαίνει σεμινάρια εξειδίκευσης σε διάφορους τομείς, τα οποία βαραίνουν εκείνον που τα κάνει αν θέλει να φτιάξει ένα ελκυστικό βιογραφικό και να υπάρχουν κάποιες πιθανότητες να βρει εργασία. Σεμινάρια και εξετάσεις τύπου Lower, Acdl, αλλά και σεμιναριακά προγράμματα πανεπιστημίων που για να τα παρακολουθήσεις και να πάρεις κάποιο χαρτί χρειάζεται να πληρώσεις. Η επανειδίκευση αυτή και η παιρετέρω εξειδίκευση, που θα βαραίνει τον ίδιο τον ειδικευόμενο, θα είναι απαραίτητη σε μια αγορά εργασίας που τα υποκείμενα περνούν μεγάλα διαστήματα στην ανεργία, και άρα θα πρέπει να συνεχώς να επενδύουν στον εαυτό τους, να εμπλουτίζουν το βιογραφικό τους. Την επένδυση αυτή δεν θα την καρπώνονται οι ίδιοι αλλά οι εργοδότες τους, οι οποίοι θα έχουν να επιλέξουν ανάμεσα σε διαφόρων επιπέδων μορφωμένο και ειδικευμένο εργατικό δυναμικό, το οποίο θα είναι διατεθημένο να εργαστεί για πενταροδεκάρες και χωρίς να του δίδεται καμία εξασφάλιση.

4) Άμα πάρεις μια παλιά ραπτομηχανή και ένα κολλητήρι μπορείς να λύσεις το οικονομικό πρόβλημα της οικογένειας σου. Θα ράβεις τα ρούχα τους και δεν θα χρειάζεται να ξοδεύουν για να αγοράζουν καινούρια, θα προγραμματίζεις τον εγκέφαλο του αυτοκινήτου, θα φτιάχνεις ολοκληρωμένα κυκλώματα και θα κάνεις μόνος σου την αναβάθμιση του υπολογιστή σου. Στο κάτω κάτω με τέτοια ανεργία όλη μέρα στο σπίτι θα κάθεσαι(αν δεν στο έχει πάρει καμία τράπεζα), κάνε και τίποτα χρήσιμο(τα λέει και ο Τζήμερος)!

5) Τα εξιδανικευμένα παιδιά στα δυο βίντεο είναι τόσο γαμάτα, που δεν χρειάζονται καν την εκπαίδευση. Ο ένας είναι ήδη καταξιωμένος μάστορας και η κοπέλα έχει γεμίσει 7 ντουλάπες ρούχα. Είναι αυτοδημιούργητοι, ξεκίνησαν από το να φτιάχνουν λέγκο και φορέματα σε κούκλες και έγιναν με τον καιρό ξεφτέρια. Σαν και εκείνον που αγόρασε ένα μήλο, και το πούλησε και αγόρασε δυο μήλα, και τα πούλησε και αγόρασε τέσσερα μήλα, κλπ. Γιατί η πενία τέχνας κατεργάζεται(είναι αυτό που λέγανε παλιά υποτιμητικά οι καθηγητές μας στο σχολείο σε όλους εμάς τους κουμπούρες μαθητές "τι τα θες τα γράμματα, μάθε παιδί μου μια τέχνη").

6) Η δουλειά τους δίνει τόση ικανοποίηση, που θα μπορούσαν να την κάνουν όλη μέρα, και χωρίς χρήματα. Όταν λοιπόν το αφεντικό θα τους δίνει αύριο μεθαύριο 400 ευρώ για να δουλεύουν από ήλιο σε ήλιο, εκείνα θα του φιλάνε και το χέρι, αφού θα τους δίνει την ευκαιρία να κάνουν αυτό που τους αρέσει. Κανονικά θα έπρεπε να τον πληρώνουν κιόλας.


Εννοείται φυσικά πως και τις κλίσεις τους πρέπει να εκμεταλλεύονται αν είναι δυνατόν τα παιδιά, και ούτε όλα μπορούν να γίνουν γιατροί και δικηγόροι. Όμως ποιό είναι το κριτήριο για το τι θα γίνουν τελικά, τι είναι αυτό που καθορίζει τον δρόμο που θα πάρουν; Η κλίση που πιθανόν να έχουν, ή οι αντικειμενικές συνθήκες; Και όταν λέμε αντικειμενικές συνθήκες εννοούμε ότι σε μια Ελλάδα που κοντεύουν οι μισές οικογένειες να ζουν κάτω από τα όρια της φτώχειας μάλλον δεν θα καταφέρουν να υποστηρίξουν τις σπουδές των παιδιών τους οι πιο φτωχοί. Δεν θα καταφέρουν να πληρώσουν τα φροντιστήρια, δεν θα καταφέρουν να εξασφαλίσουν τα απαραίτητα για να στείλουν το παιδί τους να σπουδάσει σε μια άλλη πόλη, δεν θα μπορεί και το παιδί τους με τόσο υψηλή ανεργία να βρει δουλεία ακόμα και αν θέλει, προκειμένου να υποστηρίξει από μόνο του τις σπουδές του. Έτσι το παιδί που θα προέρχεται από φτωχή οικογένεια, και κατά πάσα πιθανότητα ούτε καλοντυμένο και καλοθρεμένο θα είναι, όπως είναι τα παιδιά στο βίντεο, ούτε σε τόσο όμορφο παιδικό δωμάτιο θα ζει και ούτε θα έχει πρόσβαση σε ακριβό εξοπλισμό. Το κριτήριο για το τι θα σπουδάσει ή σε τι θα ειδικευτεί κανείς λοιπόν, δεν έχει να κάνει ούτε με την κλήση του ούτε με το τι του αρέσει(άλλωστε σε νεαρή ηλικία τα περισσότερα παιδιά δεν ξέρουν τι θέλουν), έχει να κάνει με την οικονομική του κατάσταση και την ταξική του θέση.


Και για να μην παρεξηγηθώ...


Προσωπικά, δεν θεωρώ τα τεχνικά η τα εμπειρικά επαγγέλματα κατώτερα από αυτά του δικηγόρου ή του γιατρού, όμως άσχετα με το τι τα θεωρώ εγώ, η ίδια η κοινωνία μέσα στην οποία ζούμε έχει κατεστημένες αντιλήψεις απέναντι στο τι δουλειά κάνει ο καθένας. Άλλο κοινωνικό στάτους απολαμβάνει ο ντελιβεράς, άλλο ο δικηγόρος, άλλες ευκαιρίες έχει στην αγορά εργασίας ο απόφοιτος ανώτατης εκπαίδευση και άλλες εκείνος που έχει τελειώσει μια τεχνική σχολή.
Συνοψίζοντας...


Η φιλοσοφία γύρω από τα δυο αυτά βίντεο, η αστική δηλαδή αντίληψη για την εκπαίδευση  στην περίοδο της κρίσης, αντανακλά την ανάγκη του κεφαλαίου, για φτηνό, ευέλικτο, τσακισμένο, υποταγμένο στην ταξική του θέση, συμβιβασμένο με την δομική ανεργία και με ελάχιστες γενικά απαιτήσεις, εργατικό δυναμικό. Ένα δυναμικό έτοιμο να προσφέρει σε τιμή ευκαιρίας τον ιδρώτα και το αίμα του, για να γίνει λίπασμα στην υπηρεσία της ανάπτυξης, ανάπτυξη δηλαδή καπιταλιστικού τύπου, που σημαίνει εξαθλίωση εξουθένωση και απανθρωπιά, κατά των πολλών αδυνάτων και υπέρ των λίγων δυνα(σ)τών.


Λαγωνικάκης Φραγκίσκος(Poexania)

7 σχόλια:

  1. Για το τελειωμα σου,δεν σε παρεξηγει κανενας.Πολυ σωστη και σοβαρη η αναλυση σου.Τεχνιτης ειμαι και καταλαβαινω τι λες.Ποσες φορες δεν ακουσα,ωχ μωρε ολοι γιατροι θα γινουν και γω τους απαντουσα,ναι αν μπορουν κι οταν ευκαιρουν να συνεισφερουν στην παραγωγη,εννοειται σε μια σοσιαλιστικη κοινωνια.Σαματι δεν λενε τα σποτ κατι καινουργιο.Τοχουμε ζησει οι περισσοτεροι και πιοτερο οι γονεις κι οι παππουδες μας που δεν ειχαν αλλη επιλογη εκτος της χειρωνακτικης εργασιας και της αγριας εργοδοτικης εκμεταλλευσης.Παιρνουν λεφτα απ τα ντουβαρια και τις τσεπες του λαου,να εξωραισουν το χαλι που τον φερνουν με σποτακια και κυριως οπως ειπες με αλλα λογια, προετοιμαζουν τα παιδια μας να δεχονται να επιβιωνουν με το λιγοτερο κακο,γιατι παντα υπαρχει κατ αυτους το χειροτερο.Δουλεια μας καθηκον και αναγκη των κομμουνιστων να δειχνουμε, να προβαλλουμε το μονο δρομο ανθρωπινης διαβιωσης,το σοσιαλισμο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εχει πολλες διαστασεις το ζητημα και σιγουρα ουτε τις επιασα ολες ουτε και εξαντλησα αυτες με τις οποιες καταπιαστηκα. Φανταζομαι τυχον εκπαιδευτικοι θα μπορουσαν να συμβαλουν στο διαλογο.

      Διαγραφή
  2. Σε όσα γράφεις θα πρέπει να προσθέσουμε ότι η τεχνική μέση εκπαίδευση έχει κατακρεουργηθεί (ειδικά πέρσι το καλοκαίρι και τώρα με τις καταργήσεις κλάδων και τις απολύσεις εκπαιδευτικών) και έχει οδηγηθεί στην ιδιωτικοποίησή της και στη μαθητεία, δηλαδή στην άμισθη κατά πάσα πιθανότητα εργασία για ένα χρόνο ώστε να αποκτήσουν τα παιδιά απολυτήριο. Προφανώς δεν απασχολούνται με τη σωστή κατανομή του εργατικού δυναμικού ή την αξιοποίηση των ικανοτήτων των μαθητών, αλλά στη δημιουργία φτηνού εργατικού δυναμικού το οποίο ταυτόχρονα θα έχει στερηθεί της ολοκληρωμένης γενικής παιδείας και έτσι θα είναι υποταγμένος εργάτης. Δεν κατάλαβα ποτέ σε τι εξυπηρετούν τα τεχνικά λύκεια (ρητορικό, προφανής είναι ο στόχος). Γιατί δεν μπορεί κάποιος να επιλέξει στα 18 του και αφού έχει αποκτήσει κρίση και σημαντικές γενικές γνώσεις, αλλά πρέπει να ενταχθεί ουσιαστικά στην εργασία στα 15 του, αποκλεισμένος από τη γνώση; Σε μια κατάφωρα ταξική εκπαίδευση, η οποία γίνεται όλο και πιο σκληρά ταξική η τεχνική εκπαίδευση είναι ο δούρειος ίππος της απόλυτης εξαθλίωσης. Η σύγχρονη ελληνική εκπαίδευση παράγει νέους που δεν μπορούν να κατανοήσουν ένα κείμενο, να κατανοήσουν το φυσικό κόσμο, να έρθουν σε επαφή με την τέχνη. Ό,τι πρέπει για την εξουσία...
    Φαίδρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ". Δεν κατάλαβα ποτέ σε τι εξυπηρετούν τα τεχνικά λύκεια (ρητορικό, προφανής είναι ο στόχος). Γιατί δεν μπορεί κάποιος να επιλέξει στα 18 του και αφού έχει αποκτήσει κρίση και σημαντικές γενικές γνώσεις, αλλά πρέπει να ενταχθεί ουσιαστικά στην εργασία στα 15 του, αποκλεισμένος από τη γνώση; "

      Ξεχωριζω το παραπανω αποσπασμα απο το σχολιο σου. Θελουν εργατες που παραγονται στα γρηγορα και που μεχρι να ξεσκολισουν να εχουν αποδεχθει την θεση τους στην κοινωνια. Σε μια κοινωνια που η χειρωνακτικη εργασια αν και ειναι αυτο πυο πανω του πατανε ολα, ειναι υποτιμημενη και θεωρειται κατωτερη απο την πνευματικη.

      Παντως και στα ανωτερα κλιμακια της εκπαιδευσης, παλι τα τμηματα ειναι τμηματα ενταξης, οχι μονο δεξιοτητων αλλα και διαπλασης της αντιστοιχης ιδεολογιας, στον καπιταλσμο.

      Διαγραφή
  3. Ο καπιταλισμός όπως όλοι γνωρίζουμε, κατάφερε να κοινωνικοποιήσει την εργασία. Δηλαδή για την παραγωγή ενός προϊόντος μεσολαβεί η εργασία χιλιάδων ανθρώπων από διαφορετικούς κλάδους και επαγγέλματα. Από την σχεδίαση ενός προϊόντος μέχρι την τελική υλοποίησή του. Είναι όπως είπατε,πολύ σωστά, πάγια τακτική του συστήματος να κατακερματίζει και να διαχωρίζει τους εργαζόμενους ανάλογα με τις γνώσεις και τις ικανότητές τους με σκοπό να διασπάσει την ενότητά τους. Να θεωρούν δηλαδή οι εργαζόμενοι που έχουν πανεπιστημιακή εκπαίδευση πως είναι κάτι διαφορετικό ή κάτι ανώτερο από έναν μεταλεργάτη ή έναν οικοδόμο. Δεν μας λένε όμως πώς θα φτιαχτεί μία μηχανή αν δεν μεσολαβήσει η εργασία του μεταλεργάτη στο ορυχείο, του εργάτη στον διαχωρισμό του μετάλλου, του χημικού, του φορτηγατζή που θα το μεταφέρει, του χαλυβουργού που στην κόλαση της χαλυβουργίας θα δώσει μορφή στο μέταλο κλπ, όσο καλό και αν είναι το σχέδιο του μηχανολόγου του πολυτεχνείου; Αυτά ο κόμος πρέπει να τα καταλάβει και να πάψει να διαχωρίζει τους ανθρώπους ανάλογα με τα πτυχία τους, Πρέπει εμείς να τους το φέρνουμε στην κουβέντα όποτε μας δίνεται η ευκαιρία. RED.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πιστεύω ότι το χειρότερο σε όλη τη διαφήμιση είναι το πλαίσιο των Πανεπιστημίων που είναι τόσο μικρό που ούτε καν φαίνεται! Δεδομένου ότι απευθύνεται σε κοινό λαϊκών και εργατικών οικογενειών, είναι σαν να τους λέει "Αφήστε τα τα Πανεπιστήμια εσείς! Είναι ψιλά γράμματα αυτά για εσάς!".
    Έτσι μένει χώρος μόνο για αυτούς και όσους φυσικά από τις λαϊκές οικογένειες επιλέξουν για να τους υπηρετούν, πάντα άλλωστε θα υπάρχουν τέτοιοι...
    Αυτοί που τώρα δείχνουν το δρόμο των τεχνικών επαγγελμάτων στους μαθητές είναι οι ίδιοι που τους έδειχναν το δρόμο των Ιατρικών, Πολυτεχνικών σχολών τη δεκαετία του '80, των Παιδαγωγικών και Χρηματοοικονομικών σχολών αργότερα και πάει λέγοντας...
    Το δυστύχημα στην υπόθεση αυτή είναι ότι η πλειοψηφία γονιών και παιδιών της Β/βάθμιας εκπαίδευσης επηρεάζονται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την κρατούσα προπαγάνδα και δεν ακούν την ψυχή τους ή το μεράκι τους, με αποτέλεσμα να σπουδάζουν ό,τι θέλει το σύστημα και όχι ό,τι θέλουν αυτοί.

    ΜΠΑΜΠΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ

Είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα σχόλια που προσπαθούν να προσθέσουν κάτι στην πολιτική συζήτηση.

Σχόλια :
Α) με υβριστικό περιεχόμενο ή εμφανώς ερειστική διάθεση
Β) εκτός θέματος ανάρτησης
Γ) με ασυνόδευτα link (spamming)
Δ) χωρίς τουλάχιστον ένα διακριτό ψευδώνυμο
Ε) που δεν σέβονται την ταυτότητα και τον ιδεολογικό προσανατολισμό του blog

ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ.

Παρακαλείστε να γράφετε τα σχόλια σας στα Ελληνικά

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.