Είναι δεδομένο πως, καπιταλιστικές σχέσεις παραγωγής και ελεύθερη αγορά δεν μπορούν να συνυπάρξουν. Η επικρατούσα αυτή νεοφιλελεύθερη ανοησία περι ελεύθερης αγοράς δεν είναι παρά ένα ακόμα ψέμα, με το οποίο προσπαθούν να επικαλύψουν τις βασικές αντιφάσεις και τα ριζικά σφάλματα του ίδιου του συστήματος. Η αγορά, ως τόπος υλοποίησης των αποτελεσμάτων της παραγωγής, λειτουργεί με τους κανόνες και τις απαιτήσεις ΕΚΕΙΝΩΝ που ελέγχουν την παραγωγή. Με λίγα λόγια, η αγορά ελέγχεται πλήρως από τους επιχειρηματικούς ομίλους, οι οποίοι όχι μόνο υπαγορεύουν τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς και τους όρους του παιχνιδιού, αλλά επίσης εξασφαλίζουν, μέσω των πολιτικών τους εκπροσώπων το ίδιο το νομοθετικό πλαίσιο, που την περιβάλλει.
Και ο πρώτος νόμος, τον οποίο αποδέχεται το σύνολο των εκπροσώπων του κεφαλαίου, είναι ότι στην αγορά επιβιώνει ο πιο ισχυρός, ενώ ο οικονομικά ασθενέστερος πολύ συχνά χάνει τα πάντα. Όσο πιο «ελεύθερος» είναι ο ανταγωνισμός, τόσο πιο γρήγορα διαμορφώνονται - σχηματίζονται τα μονοπώλια και μονοπωλούνται οι αγορές. Ακριβώς έτσι γίνεται και με τις παρακάτω επιχειρήσεις του τομέα τροφίμων που μας παρουσιάζει σε άρθρο του ο Ριζοσπάστης.
Τα παραδείγματα γύρω από τη γιγάντωση των μονοπωλίων μέσα από τις αλλεπάλληλες συγχωνεύσεις και εξαγορές που με κάθε τρόπο ενθάρρυναν οι ασκούμενες πολιτικές, αλλά και με τους ανελέητους νόμους του «ανταγωνισμού» σε βάρος μικρότερων μονάδων, με αποτέλεσμα μια χούφτα από αυτά να ελέγχουν στο συντριπτικό τους μέρος ολόκληρους κλάδους και προϊόντα και άρα να διαμορφώνουν και τις τιμές, «παίζοντας» σε «γήπεδο χωρίς αντίπαλο», είναι εντυπωσιακά και αποκαλυπτικά.
Χαρακτηριστική και με εξέχουσα θέση στη δράση και την επέκταση των μονοπωλίων είναι η περίπτωση του «γίγαντα» VIVARTIA (ιδιοκτησίας της MIG). Εχοντας απλώσει τα πλοκάμια της σε μια σειρά κλάδους έχει συγκεντρώσει στο «χαρτοφυλάκιο» των δραστηριοτήτων της δεκάδες εταιρείες. Μεταξύ αυτών, είτε ως θυγατρικές της VIVARTIA είτε ως εξαγορές της ΔΕΛΤΑ (ιδιοκτησίας του ίδιου ομίλου) κατέχουν, όπως καυχιέται στην ιστοσελίδα της η «Vivartia», μερίδια αγοράς μεγαλύτερα από 30%.
Ετσι στήνονται τα μονοπώλια!
Τα παραδείγματα γύρω από τη γιγάντωση των μονοπωλίων μέσα από τις αλλεπάλληλες συγχωνεύσεις και εξαγορές που με κάθε τρόπο ενθάρρυναν οι ασκούμενες πολιτικές, αλλά και με τους ανελέητους νόμους του «ανταγωνισμού» σε βάρος μικρότερων μονάδων, με αποτέλεσμα μια χούφτα από αυτά να ελέγχουν στο συντριπτικό τους μέρος ολόκληρους κλάδους και προϊόντα και άρα να διαμορφώνουν και τις τιμές, «παίζοντας» σε «γήπεδο χωρίς αντίπαλο», είναι εντυπωσιακά και αποκαλυπτικά.
Χαρακτηριστική και με εξέχουσα θέση στη δράση και την επέκταση των μονοπωλίων είναι η περίπτωση του «γίγαντα» VIVARTIA (ιδιοκτησίας της MIG). Εχοντας απλώσει τα πλοκάμια της σε μια σειρά κλάδους έχει συγκεντρώσει στο «χαρτοφυλάκιο» των δραστηριοτήτων της δεκάδες εταιρείες. Μεταξύ αυτών, είτε ως θυγατρικές της VIVARTIA είτε ως εξαγορές της ΔΕΛΤΑ (ιδιοκτησίας του ίδιου ομίλου) κατέχουν, όπως καυχιέται στην ιστοσελίδα της η «Vivartia», μερίδια αγοράς μεγαλύτερα από 30%.
Ενδεικτικό είναι ότι μόνο στην κατηγορία του λευκού γάλακτος η ΔΕΛΤΑ κατέχει μερίδιο αγοράς 23,6%, ενώ μετά την εξαγορά της MEΒΓΑΛ, που ολοκληρώθηκε πρόσφατα και με τη «βούλα» της Επιτροπής Ανταγωνισμού, του φορέα... «υπερασπιστή» των «κανόνων του ανταγωνισμού», αναμένεται ότι το ποσοστό αυτό θα διαμορφωθεί τουλάχιστον στο 35%. Εάν, δε, όπως εκτιμάται, συνυπολογιστούν και οι ποσότητες που παράγονται με ιδιωτική ετικέτα για λογαριασμό αλυσίδων σούπερ μάρκετ τότε το ποσοστό αυτό αναμένεται ότι θα εκτιναχθεί ακόμα και στο 45%.
Μεταξύ των εταιρειών που ελέγχει από ένα ποσοστό μέχρι και εξολοκλήρου ο όμιλος της VIVARTIA είτε άμεσα είτε μέσω της ΔΕΛΤΑ, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία, είναι οι εξής:
- ΔΕΛΤΑ
- MEBΓΑΛ
- United Milk
- ΒΙΟΜΑΡ (μαρμελάδες «spin - span»)
- «Froza», κατεψυγμένα είδη
- «Μπάρμπα Στάθης», κατεψυγμένα είδη
- ΒΙΓΛΑ Ολύμπου, τυροκομικά
- Παγωτά ΔΩΔΩΝΗ
- «Goody's», αλυσίδα καταστημάτων γρήγορης εστίασης
- «Κυλινδρόμυλοι Παφίλη»
- «Chipita», σνακς
- «Everest», αλυσίδα γρήγορου φαγητού
- «Hellenic Catering»
- «A. & Σ. Στεφανίδης», γαλακτοβιομηχανία Κύπρου
- «Γενική Τροφίμων ΑΕ»
- «Nestle Ελλάς», «Βλάχας»
- «Creamline Group», όμιλος επιχειρήσεων με θυγατρικές στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία
- «Royal Foods» (Βουλγαρία) Μ. Αραμπατζής
- «Euromerchant Balkan FundELDI» (Ρωσία)
- «Κrasnoselskaya» (Ρωσία)
- «Food and Snack» (Γερμανία)
- «Χαραλαμπίδης»
- «Flocafe», καφέ
- «La Pasteria», εστιατόρια
- «General Food OOD»
- «Agroteam Food»
- «Green Food»
- «Sopexho Alliance»
- «Christeas Dairies Public»
- «Anthemia»
- «Tsimis SA»
- «Alesis»
- Ελαιόλαδα & προϊόντα ελιάς ΑΛΤΙΣ, Φυτίνη
- Μαργαρίνες (ΒΙΤΑΜ SOFT, BECEL PRO-ACTIV)
- Φυτικά έλαια (SOL & ΦΛΩΡΑ)
- Παγωτά (MAGIC, CARTE D' OR, ALGIDA, ΕΒΓΑ)
- Αφεψήματα και τσάι LIPTON
- Κύβοι, σάλτσες και σούπες KNORR
- Ετοιμα γεύματα ζυμαρικών KNORR
- Κρύα ροφήματα φρούτων & λαχανικών
- Μαγιονέζες & σάλτσες για σαλάτες HELLMANN'S
- Κατεψυγμένα προϊόντα IGLO
- Προϊόντα σάλτσας ντομάτας (PUMMARO) CARTE D' OR ζελέ, σαντιγί ή μπεσαμέλ
- Προϊόντα οικιακού καθαρισμού (χλωρίνη KLINEX, CIF)
- Απορρυπαντικά & μαλακτικά ρούχων (SKIP, CAJOLINE)
- Προϊόντα περιποίησης προσώπου και σώματος (DOVE, LUX)
- Προϊόντα στοματικής υγιεινής (AIM)
- Προϊόντα περιποίησης μαλλιών (ORGANICS, ULTREX)
- Αρώματα - αποσμητικά (AXE, REXONA).
- Amstel
- Heineken
- Fischer
- Fϋrstenbraϋ
- Ιοli
- Ioli Fizzy
- Alfa Hellenic
- Marathon
- Coca Cola
- Sprite
- Fanta
- Amita (χυμοί)
- Αύρα (εμφιαλωμένο νερό)
- Nestea (έτοιμο τσάι)
- Powerade
- Tuborg (σόδα)
- Τsakiris (πατατάκια)
- Illy Cafe
- Water Blue
- Λυττός
- Frulite
- Δημητριακά (Clusters, Fitness, Corn Flakes, Fibre1, Crunch, fitness bars, παιδικά bars)
- Καφέδες (Nescafe, Λουμίδης, Buondi καφές φίλτρου, εσπρέσο, Fredoccino)
- Σοκολάτες (Crunch, Κit Kat, Nesquik, Sparties, Bacci)
- Παγωτά (Boss, Aloma, Maxibon, Magnum)
- Στιγμιαία σοκολατούχα ροφήματα (Nesquik, Le chocolat)
- Νερά (Κορπή, Contrex, Perrier, Aqua Spring)
- Προϊόντα μαγειρικής (κύβοι, πουρές και σούπες Maggi)
- Προϊόντα για κατοικίδια (με το εμπορικό σήμα Purina)
- Βρεφική διατροφή (γάλατα, κρέμες, έτοιμα γεύματα)
- ΕΒΓΑ ΑΕ (εκτός ενός σημαντικού μέρους των παγωτών που ανήκουν στη «Nestle» και στη «Unilever»)
- ΒΙΣ ΑΕ
- ΒΙΠΕΧ ΑΕ
- ΜΟΡΝΟΣ ΑΕ
- «Ι. Νικολάου ΟΕ»
- ΜΠΙΖΙΟΣ ΑΕ
- ΙΩΦΙΛ ΑΕ
- ΑΓΑΝ ΑΕ
- ΤΥΡΑΣ
- ΠΙΝΔΟΣ
- Γ. Σ. ΚΩΣΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
- ΞΥΛΟΥΡΗΣ ΑΕ
- ΗΛΙΑΤΩΡ ΑΕ
- ΖΑΓΚΑΣ
- ΑΓΡΟΚΤΗΜΑ ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΕ
- ΦΑΓΕ ΕΜΠΟΡΙΚΗ (Πρώην ΞΥΛΟΥΡΗΣ)
- FAGE ITALIA
- FAGE USA
- FAGE U.K.
- «Ελληνική Εταιρεία Μπισκότων»
- «Βοσινάκης»
- «Αλλατίνη»
- «Kρις Κρις»
- «Αρτοβιομηχανία Elite»
- «Forma»
- «Εlbisco Εμπορική ΑΕ Διανομών Τροφίμων»
- ΧΑΝΟΓΛΟΥ ΑΕ
- ZITO LUKS (εταιρεία παραγωγής και διανομής ψωμιού που αριθμεί 29 αρτοποιεία στη FYROM)
- ΜΟΡΝΟΣ ΑΕ (εταιρεία συσκευασιών)
- ΕΒΓΑ Συμμετοχών ΑΕ με τα προϊόντα κρουασάν «Folie», κατεψυγμένης ζύμης, τους χυμούς «Refresh» και «Sunny» και παγωτά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ
Είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα σχόλια που προσπαθούν να προσθέσουν κάτι στην πολιτική συζήτηση.
Σχόλια :
Α) με υβριστικό περιεχόμενο ή εμφανώς ερειστική διάθεση
Β) εκτός θέματος ανάρτησης
Γ) με ασυνόδευτα link (spamming)
Δ) χωρίς τουλάχιστον ένα διακριτό ψευδώνυμο
Ε) που δεν σέβονται την ταυτότητα και τον ιδεολογικό προσανατολισμό του blog
ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ.
Παρακαλείστε να γράφετε τα σχόλια σας στα Ελληνικά
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.