11 Ιανουαρίου 2013

Η ελληνική ακροδεξιά στο διαδίκτυο: μια ανάλυση γράφων


gephi_1
Η άνοδος της ακροδεξιάς στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει αναλυθεί ενδελεχώς (για εκτενή βιβλιογραφία βλέπε το δοκίμιο της Βασιλικής Γεωργιάδου). Οι πολιτικοί, οικονομικοί, και κοινωνικοί λόγοι που εξηγούν αυτή την άνοδο αλλά και το ιστορικό υπόβαθρο στο οποίο στηρίχθηκε είναι γνωστοί (για τη σχέση οικονομικής κρίσης και εκλογικής ανόδου της ακροδεξιάς στη Νότια Ευρώπη βλέπε Bosco & Verney, 2012).Επίσης έχει σχολιασθεί και στηλιτευθεί– δικαίως – ο ρόλος των κυρίαρχων ΜΜΕ και ιδιαίτερα της τηλεόρασης στην καλλιέργεια και στη νομιμοποιήση εθνικιστικών και ρατσιστικών αντιλήψεων σε μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού (Ψαρράς, 2010).

Στη συζήτηση αυτή θα ήθελα να προσθέσω μια ακόμη παράμετρο που μπορεί να εξηγήσει ένα μέρος αυτού του φαινομένου: τη σημαντική και αυξανόμενη παρουσία της ελληνικής ακροδεξιάς στο διαδίκτυο.


Εισαγωγή

Εδώ και αρκετά χρόνια το διαδίκτυο αποτελεί πεδίο δημόσιας έκφρασης και σχολιασμού για όλο και περισσότερους Έλληνες πολίτες. Εξαιτίας της ιδιαίτερης κατάστασης που επικρατεί στα ελληνικά ΜΜΕ (οικονομική συγκέντρωση, αδιαφάνεια, διαπλοκή με την οικονομική και πολιτική εξουσία, βλέπε Σμυρναίος, 2010), η ελληνόφωνη μπλογκοσφαίρα έλαβε γρήγορα πολιτική διάσταση και χαρακτηριστικά μέσου διαμαρτυρίας και κριτικής (Zafiropoulos & Vrana, 2009) .
Αρχικά η σφαίρα αυτή είχε σαφώς προοδευτικά χαρακτηριστικά λόγω της σχετικής κοινωνιολογικής ομοιογένειας των μελών της (κυρίως νέοι υψηλού μορφωτικού επιπέδου όπως δείχνει ο Καραμπάσης, 2008).
Ο εκδημοκρατισμός όμως αυτών των νέων μέσων και η μαζική τους χρήση από όλο και μεγαλύτερα κομμάτια του πληθυσμού τα κατέστησε σημαντικά επικοινωνιακά διακυβεύματα και για όσους στοχεύουν στη χειραγώγηση της κοινής γνώμης. Έτσι ξεκίνησε η ανάδειξη και η παγίωση του λαϊκισμού και της μισαλλοδοξίας με μαζικές διαστάσεις στο ελληνικό διαδίκτυο.
Η ελληνική ακροδεξιά, πατώντας

εν μέρει σε αυτή την εξέλιξη, βρίσκεται πλέον σε περίοπτη θέση στο ελληνόφωνο διαδίκτυο μέσω ενός πλέγματος ιστότοπων (επίσημων σελίδων, ιστολογίων και προφίλ κοινωνικών δικτύων όπως το Youtube και το Facebook). Από τη θέση αυτή, άλλες φορές με προσωπείο, άλλες ανοιχτά, προπαγανδίζει τις ιδέες της με επιτυχία.

Παρακάτω θα παραθέσω τα ευρήματα μιας μικρής κλίμακας ανάλυσης της ακροδεξιάς μπλογκοσφαίρας.


Μεθοδολογία

Χρησιμοποιήθηκε ανάλυση κοινωνικών δικτύων και αναπαράσταση με γράφους (Μπουντουρίδης, 2004). Ένα αρχικό δείγμα δεκαοκτώ προεπιλεγμένων ακροδεξιών ιστότοπων αναλύθηκε μέσω crawling από το πρόγραμμα Issuecrawler. Βρέθηκαν έτσι 88 ιστότοποι που συνδέονται με τους πρώτους είκοσι με δύο τουλάχιστον hypelinks. Η μεγάλη πλειοψηφία αυτών των ιστότοπων είναι ακροδεξιάς προέλευσης. Στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε το ελεύθερο λογισμικό gephi για τη δημιουργία του γράφου και τον υπολογισμό αλγόριθμων όπως το betweeness centrality.

gephi_2


Επεξήγηση του γράφου 

Οι κουκκίδες αντιστοιχούν σε ιστότοπους και οι γραμμές στους συνδέσμους που υπάρχουν μεταξύ τους. Η τοπολογία του γράφου είναι αποτέλεσμα των σχέσεων μεταξύ των ιστότοπων. Με άλλα λόγια αυτοί που βρίσκονται στο κέντρο του χάρτη έχουν σημαντική επιρροή στην κοινότητα, σε αντίθεση με αυτούς που βρίσκονται στην περιφέρεια.
Το μέγεθος των κουκκίδων (από το μικρότερο στο μεγαλύτερο) και το χρώμα τους (από το άσπρο στο κόκκινο) εξαρτάται από το μέγεθος του betweeness centrality του κάθε ιστότοπου. Ο αλγόριθμος αυτός εκφράζει τον βαθμό κατά τον οποίο ένας ιστότοπος κατέχει στρατηγική θέση μέσα στην κοινότητα. (Εδώ μπορείτε να κατεβάσετε ολόκληρο το χάρτη σε μορφή pdf για καλύτερη ανάλυση).


Τα ακροδεξιά ιστολόγια: μια ευμεγέθης κοινότητα 

Η πρώτη παρατήρηση που μπορεί να γίνει αφορά το μέγεθος της ακροδεξιάς κοινότητας στο εσωτερικό της ελληνικής μπλογκοσφαίρας. Μεγάλος αριθμός ιστολογίων με ακροδεξιά πολιτική κατεύθυση και με πλούσια δραστηριότητα και περιεχόμενο βρέθηκαν με ένα απλό crawling. Μπορούμε λοιπόν να υποθέσουμε με ασφάλεια ότι ο πραγματικό αριθμός τους είναι πολύ μεγαλύτερος.
Το συμπέρασμα είναι ότι μια τέτοια παρουσία δεν μπορεί να είναι παρά το αποτέλεσμα, τουλάχιστον εν μέρει, μιας συνειδητής στρατηγικής υποκινούμενης από πολιτικές οργανώσεις. Αυτό βέβαια είναι αρκετά δύσκολο να αποδειχθεί αφού τα περισσότερα από αυτά τα ιστολόγια είναι απολύτως ανώνυμα.
Επίσης το μέγεθος της κοινότητας επιβεβαιώνει την όλο και μεγαλύτερη επιρροή της ακροδεξιάς τη χώρα αλλά και ενός είδους απενοχοποίηση της δημόσιας έκφρασης της. Το φαινόμενο αυτό είναι ιδιαίτερα έντονο και στα κοινωνικά δίκτυα όπου η διάχυση του ακροδεξιού λόγου βρίσκει πρόσφορο έδαφος ακόμη και σε ομάδες που μπορούν να χαρακτηριστούν απολιτικές.


Εσωστρέφεια και προώθηση ατζέντας

Η δεύτερη παρατήρηση που μπορεί να γίνει είναι ότι η συγκεκριμένη κοινότητα, αν και σχετικά ποικιλόμορφη στο εσωτερικό της, δεν συνδέεται παρά ελάχιστα με το υπόλοιπο διαδίκτυο, αν εξαιρεθούν υπηρεσίες όπως το Youtube και το Facebook που αποτελούν απαραίτητα συμπληρώματα των ιστολογίων.
Σε αντίθεση με τη σχετική στεγανότητα που τους διακρίνει ως προς το εξωτερικό της κοινότητας, οι δεσμοί μεταξύ των ιστότοπων που την απαρτίζουν είναι πολύ στενοί. Έστω κι αν αυτό είναι εν μέρει αποτέλεσμα της μεθοδολογίας, η κοινότητα των ιστολογίων του δείγματος είναι ιδεολογικοπολιτικά ομοιογενής και θέλει να παραμείνει έτσι.
Για παράδειγμα, ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι η παντελής απουσία συνδέσμων προς επαγγελματικούς δημοσιογραφικούς ιστότοπους και κυρίαρχα ΜΜΕ (εφημερίδες, τηλεοράσεις, ειδησεογραφικές πύλες), κάτι που παραδοσιακά χαρακτηρίζει τα ιστολόγια. Τη μόνη εξαίρεση αποτελεί η εφημερίδα Δημοκρατία που έχει 296 εισερχόμενους δεσμούς από το δείγμα.
Η εφημερίδα αυτή θεωρείται υποστηρίκτρια του Σαμαρικού μπλοκ και χαρακτηρίζεται από εθνικιστικές τάσεις. Σε αυτή γράφουν παλιά μέλη του Δίκτυου 21 όπως ο Σ. Καλεντερίδης και ο Φ. Κρανιδιώτης. Διαφαίνεται λοιπόν μια σχετική σύμπλευση της άκρας δεξιάς με τη Νέα Δημοκρατία σε ότι αφορά τουλάχιστον τους διαδικτυακούς δεσμούς που αναπτύσσουν.
Η κλειστή δομή αυτής της κοινότητας των ακροδεξιών ιστολογίων έχει ως αποτέλεσμα τη διαμόρφωση μιας εναλλακτικής ατζέντας θεμάτων και “ειδήσεων” (η μιας διαφορετικής προσέγγισης της κυρίαρχης ατζέντας) η οποία διακινείται μαζικά και ανακυκλώνεται με τρόπο τέτοιον ώστε σταδιακά να εξαφανίζεται η αρχική πηγή της (κάτι που διευκολύνει τη διακίνηση τους στο εξωτερικό της κοινότητας).
Ενίοτε αυτές οι “ειδήσεις”, που συχνά έχουν εντυπωσιακό χαρακτήρα, αφομοιώνονται και από άλλα μη ακροδεξιά ιστολόγια, διαχέονται στα κοινωνικά δίκτυα και φτάνουν αρκετές φορές ακόμη και στα κυρίαρχα ΜΜΕ έστω κι αν είναι ψευδείς ή χειραγωγημένες (βλέπε θαύμα του Γέροντα Παϊσιου).


Η αισθητική του Blogger

Στα ομοιογενή χαρακτηριστικά του δείγματος εντάσσεται επίσης η χρήση σχεδόν αποκλειστικά της πλατφόρμας δημοσίευσης Blogger της Google. Ελάχιστοι από τους ιστότοπους του δείγματος έχουν δικό τους domain name και κανείς δεν χρησιμοποιεί μία άλλη από τις δημοφιλείς υπηρεσίες όπως το Worpress.
Μπορούμε να υποθέσουμε ότι αυτό οφείλεται σε λόγους ιστορικούς (κληρονομιά της πρώτης γενιάς ιστολογίων του είδους ), τεχνικούς (η χρήση μιας μοναδικής πλατφόρμας διευκολύνει τη διασύνδεση με τα άλλα μέλη της κοινότητας), κοινωνιολογικούς (πχ. μικρότερη εξοικείωση με τα νέα μέσα) αλλά και ένα είδος τυποποίησης του λόγου και της αισθητικής που εκφράζεται μέσω αυτών των ιστολογίων.


Εσωτερική ποικιλομορφία

Στο εσωτερικό της κοινότητας συνυπάρχουν όλες οι τάσεις της ελληνικής ακροδεξιάς (θρησκόληπτοι, εθνικιστές, συνωμοσιολόγοι, αντισημίτες κλπ.) και δεξιάς (ΝΔ, ΑΝΕΛ, “ανόθευτοι πατριώτες” κλπ). Αλλά τις κομβικές θέσεις κατέχουν ιστολόγια που κατευθύνονται ή πρόσκεινται στη Χρυσή Αυγή όπως το ventetta.blogspot.com και το egersis2.blogspot.com.
Άλλα ιστολόγια που κατέχουν στρατηγικές θέσεις στην κοινότητα είναι πιο δύσκολο να χαρακτηριστούν όπως το koukfamily.blogspot.com που παρουσιάζεται ως οικογενειακό μπλογκ ή το kostasxan.blogspot.com με ποιο επαγγελματικά και λιγότερο οπαδικά χαρακτηριστικά.
Τη λίστα συμπληρώνουν ομοϊδεατικά ιστολόγια τοπικού ενδιαφέροντος, ιστότοποι γενικής πληροφόρησης που συνδυάζουν λαϊκίστικη ρητορική με ελαφρές θεματικές όπως τα αθλητικά, τα κοσμικά μέχρι και το ελαφρό πορνό, γνωστά ηλεκτρονικά μέσα του δεξιού πατριωτικού χώρου όπως το antinews.gr και το Ρεσάλτο, “δημοσιογραφικά” όπως το Athinapoli, το eglimatikotita.gr και το Makeleio (εδώ μπορείτε να κατεβάσετε ολόκληρη τη λίστα των ιστότοπων σε μορφή csv).


4

Σε ότι αφορά τη ρητορική που χρησιμοποιείται στην ονοματολογία αυτή περιστρέφεται γύρω από τις έννοιες της αντίστασης (ταμπούρι, εσχατιά, ανάσχεση), της εναλλακτικής θεώρησης (αντιπληροφόρηση, διαφορετική ματιά, εναντίον όλων, αντίλογος), της εκδίκησης (βεντετα, hellenic revenge) του συναγερμού (greekalert, red sky warning, έχω μάτια και βλέπω, ξυπνήστε ρε), της συνωμοσιολογίας (the real truth), της παλινόρθωσης του έθνους (έγερσις)  κλπ.
Τα ανοιχτά ρατσιστικά άρθρα είναι σπάνια αλλά υπαρκτά. Τα περισσότερα όμως από τα ακροδεξιά ιστολόγια κάνουν επιλεκτική δημοσίευση ειδήσεων που αφορούν τη μετανάστευση, το Ισλάμ και την εγκληματικότητα με τρόπο που να στοχοποιούν μειονότητες (μετανάστες, Ρομά κλπ.).
Άλλοι συνήθεις στόχοι τους αποτελούνται από τον Σύριζα, που ταυτίζεται πάντα με τους κουκουλοφόρους και τον εσωτερικό εχθρό, το ΠΑΣΟΚ, που χαρακτηρίζεται προδοτικό κόμμα, την Τρόικα και όσους συνεργάζονται μαζί της, την εξωτερική απειλή (Τουρκία, Αλβανία, ΠΓΔΜ), τη “σιωνιστές και μασόνους”, τις ΗΠΑ κλπ. Συχνές επίσης είναι οι θετικές αναφορές στα σώματα ασφαλείας, τις ένοπλες δυνάμεις, την Εκκλησία, κάτι που χαρακτηρίζει παραδοσιακά την ελληνική δεξιά.
Τέλος, μια ενδιαφέρουσα τάση που παρατηρείται είναι η χρήση από αρκετά ιστολόγια του δείγματος μιας ρητορικής η οποία βασίζεται σε σχήματα και φόρμες παραδοσιακά ταυτίζόμενες με την αριστερά όπως η λαϊκή κυριαρχία, η αντίσταση στους κατακτητές, ο αντικαπιταλισμός. Αυτό το νέο γνώρισμα της ακροδεξιάς στην Ελλάδα σε κάποιες περιπτώσεις κάνει δυσκολότερη την ανίχνευση της πραγματικής πολιτικής ταυτότητας ενός διαδικτυακού μέσου που την εκφράζει.
Κεκαλυμμένη υποστήριξη στη Χρυσή Αυγή
Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ οι αναφορές στη Χρυσή Αυγή ως θέμα επικαιρότητας είναι πολύ συχνές σε μεγάλο αριθμό ιστολογίων, δεν υπάρχουν καθόλου σύνδεσμοι ούτε προς τον επίσημο ιστότοπο της οργάνωσης, ούτε προς άλλες φίλα προσκείμενες πολιτικές ομάδες.
Η ακροδεξιά ρητορική στο διαδίκτυο παρουσιάζεται λοιπόν πρωτίστως ως ακομμάτιστη και πατριωτική. Αυτή η στρατηγική φαίνεται να είναι επιτυχής αν κρίνουμε από το βαθμό αναδημοσίευσης των ειδήσεων που παράγουν τα ακροδεξιά ιστολόγια.

Επίλογος
Η ανάδυση του διαδικτύου ως μαζικού μέσου ενημέρωσης αντιμετωπίστηκε αρχικά ως εγγενώς θετική εξέλιξη. Ο εκδημοκρατισμός των μέσων παραγωγής και διάχυσης της πληροφορίας θεωρήθηκε, δικαίως, ως παράγοντας εμπλουτισμού της δημόσιας σφαίρας.
Στο συγκεκριμένο παράδειγμα όμως φαίνεται ότι η ανάπτυξη της μπλογκοσφαίρας και των κοινωνικών δικτύων διευκολύνει την προπαγάνδα. Το ελληνικό διαδίκτυο αντικατοπτρίζει έτσι την γενικότερη τάση που υπάρχει αυτή την στιγμή στην ελληνική κοινωνία: την ηγεμονία της ακροδεξιάς ιδεολογίας πάνω σε πλατιά κοινωνικά στρώματα αλλά και σημαντικό κομμάτι του πολιτικού συστήματος.
Έστω κι αν αυτή η εξέλιξη δεν είναι καινούρια, φαίνεται ότι η ανάδυση της Χρυσής Αυγής σε σημαντικό πολιτικό μόρφωμα επιταχύνει την εξέλιξη μεγάλου κομματιού της ελληνόφωνης μπλογκοσφαίρας σε φορέα ιδεών μίσους.
Διαφαίνεται μάλιστα ότι μέσω του διαδικτύου αναπτύσσονται και εμβαθύνονται οι δεσμοί μεταξύ γειτονικών ιδεολογικών χώρων της δεξιάς και της άκρας δεξιάς οι οποίοι καταλήγουν στην αποκρυστάλλωση ενός κοινού ιδεολογικού και πολιτικού υπόβαθρου.


Πηγη:  smyrnaios.net

8 σχόλια:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=VEx6ejNK90k

    Σημαντικο! Το μέγκα πλασαρει χρυσαυγιτισα για απλη κατοικο!(στο 5)
    Προχωραει με ολα τα μεσα ο εκφασισμος!

    Γιάννης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό γινόταν μεθοδευμένα από όλα τα μέσα και λίγους μήνες πριν μπει η Χρυσή Αυγή στη βουλή. Επίσης προχθές είδα στο δελτίο του Αlpha ρεπορτάζ με βουλευτές της Χ.Α να διαμαρτύρονται στα κεντρικά της ΔΕΗ για τα τιμολόγια και το κομμένο ρεύμα... φυσικά ποτέ κανένας τους δεν έδειξε καμία δράση του ΚΚΕ και του ΠΑΜΕ τα τελευταία χρόνια για το ηλεκτρικό ρεύμα και τις επανασυνδέσεις που έχει πετύχει σε φτωχές οικογένεις...
      παιδί τους είναι η Χ.Α και επομένως θα τη στηρίξουν με διάφορους τρόπους και συνήθως ασυνήθιστους για να μην καρφωθούν και χαλάσουν και το προφίλ τους

      Διαγραφή
  2. Ομολογώ ότι έμεινα έκπληκτος!
    Εξαιρετική έρευνα!

    Εκείνο που θέλω να πω προσθετικά, επιβεβαιώνοντας τα συμπεράσματα που μας δίνει,
    είναι ότι όντως οι χρυσαυγίτες, στις γειτονιές, στα σχολειά, στις ρούγες κι όπου κινούνται σαν απλοί πολίτες,
    προ πολλού δεν δηλώνουν χρυσαυγίτες, αλλά αναπαράγουν όλην τη φασιστική προπαγάνδα γενικά και τής Χρυσής Αυγής ειδικά,
    κάτω απ' το προσωπείο τού ...πατριώτη, του εθνικιστή, του εναντίο όλων κλπ.
    Πρόσφατα δε, ...αποκηρύσσουν και τη Χρυσή Αυγή..., στα λόγια.

    Αυτή η τακτική τους οφείλεται στο ότι ο κόσμος τούς προγκάει αν δηλώσουν Χρυσαυγίτες, ήτοι φασιστοναζίδες.

    Άρα, δημιουργούν αντιδραστικές απόψεις στους ανυποψίαστους, στις οποίες όταν έρθει η ώρα,
    θα δώσουν και συγκεκριμένο όνομα... Χρυσή Αυγή π.χ. ή κι άλλο.

    ΚαΘόλου απίθανο να δημιουργήσουν έναν εξωκοινοβουλευτικό κλώνο τής Χρυσής Αυγής...
    Κάτι έχει πέσει στ' αυτιά μου.

    Δεν είναι άλλωστε "τυχαίο" το βιντεάκι με κάποιον με το παρατσούκλι "Πλαπούτας"...

    Σε κάποιο blog το είχα δει σχετικά πρόσφατα.

    Ναι, το σύστημα ετοιμάζεται πυρετωδώς να τσακίσει το λαό.
    Τίποτα λιγότερο δε σημαίνει ο εκφασισμός που καλλιεργούν κυρίως σε έφηβους και νέους, μάλλον κάτω των τριάντα.

    ΑΝΕΡΓΟΣ και ΑΦΡΑΓΚΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνω απολυτως.
      Σε παρομοια συμπερασματα εχω καταήξη και εγω.
      Θα πρεπει το κομμα να το αντιμετωπισει.

      Διαγραφή
  3. καλα ολα αυτα, στο δια ταυτα, τι κανουμε ολοι εμεις που αντιλαμβανομαστε το ρολο της ΧΑ, πως αντιμετωπιζουμε σε δυο επιπεδα-online και οffline-το "φαινομενο" οπως λεγεται.
    Καταρχην ο ακροδεξιος χωρος υπαρχει απο την εποχη του Μεταξα και πιο πισω, οι λεγομενοι "νοικοκυραιοι", οι "πατριωτες", ολοι εκεινοι που εβγαζαν "σπυρια" στη λεξη κομμουνισμος, ολοι εκεινοι που οταν εισεβαλαν οι Γερμανοι φασιστες στη χωρα μας, λουφαξαν, εγιναν καταδοτες, συνεργατες τους, η ακομη εφυγαν στην Μεση Ανατολη.
    Η ακροδεξια μετα τον πολεμο ηταν εδω, απειλητικη παντα, παρουσα μεσα απο τις μηχανοραφιες του παλατιου, των ντοπιων "Μακαρθυ", των πραξικοπηματων, της χουντας αργοτερα-αληθεια πως εξηγειται το γεγονος οτι ενα τεραστιο κομματι του πληθυσμου εδειχνε τοτε απο ανοχη εως "ανακουφιση" για τους τοπους "παραθερισης" δεκαδων χιλιαδων αγωνιστων?-των καθε λογης τσανακογλυφτων που πλαισιωσαν αρχικα τη ΝΔ, μετα το ΠΑΣΟΚ, στα χρονια της μεταπολιτευσης.
    Υπηρχε ολα αυτα τα χρονια, ποτε εκφραζοταν μεσα απο την ΕΠΕΝ, ποτε μεσα απο το ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ συγκαλυμενα, ποτε μεσα πο τον ΛΑΟΣ, σημερα μεσα απο την ΧΑ πιο απροκαλυπτα, ακριβως γιατι ετσι την χρειαζεται η αστικη ταξη.
    Τα ζορια των αστων να διαχειριστουν την κριση, οι φοβοι τους για το ενδεχομενο να τους ξεφυγει ο ελεγχος, το οτι υπαρχει ακομη εδω και δρα ενα συνεπες ΚΚ, η ταξικη διαρθρωση της Ελληνικης κοινωνιας με τα πολυπληθη, φοβικα, κομπλεξικα, και εν πολης αντιδραστικα μικροαστικα στρωματα, ευνοουν την δραση των ακροδεξιων ομαδων, και δην της ΧΑ ως κοινοβουλευτικο κομμα.

    Επομενως, καλη η διαπιστωση για την μπλογκοσφαιρα που προσφερει "συγκαλυμενη" η μη στεγη στους νεοναζι και τις αποψεις τους, αλλα το ζητημα ειναι οχι μονο πως τα δικα μας ιστολογια μπορουν παιξουν το ρολο αναχαιτισης της Online, αλλα και πως offline θα γινει δυνατη η αντιμετωπιση του εκφασισμου σημαντικου κομματιου του λαου ειτε εκφραζεται αυτο μεσα απο την ΧΑ, ειτε απο το ΛΑΟΣ, ειτε εγκλωβιζεται ακομη στο ΠΑΣΟΚ, τη ΝΔ, η τους ΑΝΕΛ.
    Η ακροδεξια κινειται σε ολους αυτους τους χωρους με μεγαλη ευκολια, ειναι συγκοινωνουντα δοχεια μεταξυ τους, οι οπαδοι της μπορουν να ντυθουν με οποιοδηποτε κομματικο μανδυα ευκολα, να πλασαρουν το ιδιο ευκολα τις ρατσιστικες, ξενοφοβικες, αντικομμουνιστικες τους αποψεις οπως και αν παρουσιαζονται.
    Η αντιμετωπιση τους ειναι δουλεια επιμονη, επιπονη, και βαθεια πολιτικη.Ο φασισμος πρεπει να αποκαλυπτεται απο εμας με ταξικα κριτηρια, να γινεται αδιακοπη πολιτκη, ιδεολογικη μαχη που θα τον συνδεει με την κυριαρχη ταξη και τις επιδιωξεις της, θα ξεσκεπαζει το κιβδηλο "πατριωτικο του πνευμα", τις δηθεν "υπερεθνικες" κορωνες" του...και δεν ειναι ευκολο συντροφοι..εχουμε υποτιμησει τη διαχρονικη επιδραση αυτων των αποψεων στα πιο ανωριμα στρωματα του λαου, στους πιο περιθωριοποιημενους, στους πλητομενους απο την κριση, κλπ, κλπ...νομιζω εχουμε μια πολυ δυσκολη μαχη μπροστα μας και πρεπεει να δουμε το "οπλοστασιο" μας ξανα και ξανα.
    Τ ιστολογια κανουν την "ζημια" τους, κυριως επηρεαζουν νεους ανθρωπους, ξεκομμενους απο το κοινωνικο γιγνεσθαι, μακρυα απο τους αλικους χωρους και αγωνες, ομως αν σκεφτουμε την ραγδια και μαζικη διεισδυση του ιντερνετ στα Ελληνικα σπιται τα τελευταια χροναι, αντιλαμβανομσατε οτι αυτο συγκυριακα ευνοει τους ακροδεξιους που δεν τολμουν να αντιπαρατεθουν με το ταξικο εργατικο κινημα σε επιπεδο εργασιακων χωρων, η γειτονιας.Εκει, οπου υπαρχουν ταξικες δυναμεις, απομονωνονται, ρεζιλευονται και οδηγουνται ξανα στην τρυπα τους.Στο ιντερνετ ομως τα πραγματα ειναι αλλιως, η αντιπαραθεση δυσκολευει, οι χιλιαδες πιτσιρικαδες που βλεπουν σα χανοι σε πολλα νεοφασιστικα ιστολογια φορμες παραλαγης, "πατριωτικα" εμβατηρια, αλλαλαζοντες πιθηκοειδεις φασιστες να μιλανε με υπερεθνικιστικες κορωνες , επηρεαζονται...και εκει ειναι η δυσκολια, πως θα προσεγγισουμε ολον αυτο τον "απομονωμενο" κοσμο πισω απο το πληκτρολογιο του που τον δηλητηριαζουν καθημερινα οι νεοναζι με οτι πιο χυδαιο, αντικομμουνιστικο, ρατσιστικο υπαρχει

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @ Tassos

    Έχεις απόλυτο δίκιο και ζωγράφισες το κάδρο με ακρίβεια. Όντως, θέλει προσοχή, μαεστρία και υπομονή,
    για να σωθούν οι ανυποψίαστοι νεολαίοι απ' τα χέρια τους.

    Είναι τραγικό, τα παιδιά, ό,τι πιο αγνό υπάρχει στην κοινωνία, να καταντήσουν σαν τα μούτρα τους.

    Κι όπως σωστά τονίζεις, εκεί που υπάρχουν οργανωμένες ταξικές δυνάμεις, οι φασιστοναζίδες κρύβονται στην τρύπα τους.

    Επομένως, η μαζική επιστροφή στην τρύπα τους, θα επιτευχτεί με τη μαζικοποίηση του ταξικού κινήματος,
    που οδηγεί σε φούντωμα των ταξικών αγώνων με ταξικό προσανατολισμό κι επαναστατικό δια ταύτα.

    Κατά τ' άλλα, σε προσωπικό επίπεδο ο καθένας, ας βαθμολογήσουμε την προσφορά μας στα κοινά.

    Είμαστε ευχαριστημένοι απ' τον εαυτό μας ή μπορούμε να κάνουμε περισσότερα;
    Κυρίως εκεί που κινούμαστε στην καθημερινότητά μας.

    Εγώ, με άριστα το 10, βαθμολογώ τον εαυτό μου με 6.
    Κι όμως, έχω δυνατότητες ν' ανεβάσω άμεσα και θεαματικό το βαθμό μου.
    Τούτο είναι που οφείλω στην ίδια τη ζωή.

    Κι επειδή χρέη προς τη ζωή δεν επιτρέπονται, ξεκινώ από σήμερα!
    Δικαιολογίες και καθυστερήσεις δε χωράνε πια!

    Κι όπως είπε από πολύ νωρίς ο Λένιν,
    ο ΦΑΣΙΣΜΟΣ είναι ο ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ ΣΕ ΣΗΨΗ.

    Στις μάχες για την ανατροπή τού καπιταλισμού, τσακίζεται αποτελεσματικά και το φίδι τού φασιστοναζισμού.

    ΑΝΕΡΓΟΣ και ΑΦΡΑΓΚΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. νομιζω ο τι το ταξικο εργατικο κινημα πρεπει να κινηθει αμεσα με ιδιαιτερη προσοχη και φροντιδα στους νεους, στις νυχτερινες σχολες, στα μαγαζια οπου απασχολουνται ως επι το πλειστον πιτσιρικαδες, στους χωρους διασκεδασης, να βγουν τα ταξικα σωματεια περιοδειες, οι δυναμεις του ΠΑΜΕ, να μιλησουν με ανεργους νεους, να τους εξηγησουν γιατι ο φασισμος αποτελει την πιο χυδαια εκφραση του σαπιου καπιταλισμου.

      Να γινουν επισης πολιτιστικες παρεμβασεις, οπου θα ανδεικνυεται το ταξικο, το προοδευτικο, το αντιφασιστικο, διαλεκτικα δεμενο με την παλη για την ανατροπη του καπιταλισμου, την αναγκαιοτητα η συλλογικη δραση να μην ειναι κατι αφηρημενο, και επομενως ευαλωτο στις φασιζουσες αποψεις, αλλα συνειδητα μπολιασμενο με τις ιδεες και τα ιδανικα του εργατικου επαναστατικου κινηματος.

      Εμεις εχουμε την πειρα να τα κανουμε ολα αυτα, οι νεοναζι οχι, γιαυτο και κινουνται αλλαλαζοντες και κραυγαζοντες τα "ουγκ" τους, προς το παρον....να μην τους υποτιμουμε ομως, ηδη κανουν προσπαθειες να αποκτησουν ερεισματα σε χωρους δουλειας, κυριως σε αυτοαπασχολουμενους, μικροαστικα, φοβισμενα στρωματα που δεινοπαθουν απο την κριση και θεωρουν "σωτηρια" την "μαγκια" και τον "τσαμπουκα" των νεωναζι....δεν εχουμε χρονο για χασιμο...το Κομμα κανει τη δουλεια του, και ολοι εμεις απο διπλα πρεπει να κανουμε την δικη μας, μεασ παο τους φορεις που δουλευουμε, τους πολιτιστικους συλλογους να ανοιξουμε "πολεμο" στην ηττοπαθεια, την αδρανεια, τον εκφασισμο, το αντιδοτο δεν ειναι μονο ο "μπλογκοπολεμος" στο ιντερνετ, αλλα η ζωντανη δραση σε επιπεδο γειτονιας και χωρων δουλειας.

      Διαγραφή
  5. Σύντροφοι,είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε(όσοι δεν το έχουν καταλάβει ακόμα),πως την Χρυσή Αυγή αλλά και άλλες παρόμοιες εθνικιστικές τάσεις,τα προετοιμάζουν πρώταπόλα για να τα νομιμοποιήσουν στις λαίκές συνειδήσεις και αφού τα νομιμοποιήσουν να τα εξοπλίσουν.Αν λάβουμε υπόψην μας και τις εξελίξεις σις γειτονικές χώρες αλλά και απο διάφορες μαρτυρίες,ότι προετοιμάζουν νέο κύκλο πολέμων,μικρών και μεγάλων.Τότε περνάμε στο εξής συμπέρασμα,η Χ.Α ετοιμάζεται απο το αστικό κράτος για να χρησιμοποιήθεί με τον ποιό ωμό και βίαιο τρόπο,η Χ.Α θα χρησιμοποιηθεί σε περίπτωση πολέμου ως τα νέα Τάγματα Ασφαλείας απέναντι στο επαναστατικό κίνημα.Όμως αυτό που ζητάει το αστικό κράτος,είναι το ταξικό κίνημα να έχει εξαφανιστεί,έτσι ώστε τα πολεμικά τους σχέδια να τα δεχτεί χωρίς κιχ ο λαός.Εγώ θα σταθώ σε κάτι που είχα δει στην επίσημη ιστοσελίδα της Χ.Α ''...η Χ.Α μέσα σε 5 χρόνια θα έχει εξαφανίσει το ΚΚΕ απο τον πολιτικό χάρτη...''.Τα συμπεράσματα δικά σας.Το αν θα το καταφέρει αυτό είναι άλλου παπά ευαγγέλιο,όμως το ότι θα χρησιμοποιηθεί γιαυτό τον σκοπό,νομίζω μας είναι ξεκάθαρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ

Είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα σχόλια που προσπαθούν να προσθέσουν κάτι στην πολιτική συζήτηση.

Σχόλια :
Α) με υβριστικό περιεχόμενο ή εμφανώς ερειστική διάθεση
Β) εκτός θέματος ανάρτησης
Γ) με ασυνόδευτα link (spamming)
Δ) χωρίς τουλάχιστον ένα διακριτό ψευδώνυμο
Ε) που δεν σέβονται την ταυτότητα και τον ιδεολογικό προσανατολισμό του blog

ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ.

Παρακαλείστε να γράφετε τα σχόλια σας στα Ελληνικά

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.