Αναδημοσίευση από το Σφυροδρέπανο
Ας
δούμε το θέμα μας σε δύο επίπεδα, ένα θεωρητικό κι ένα πιο επίκαιρο, σχετικά
με τα γεγονότα των τελευταίων εβδομάδων, καθώς και στη μεταξύ τους σύνδεση.
Ο σοσιαλισμός είτε θα είναι δημοκρατικός, είτε δε θα υπάρξει, ήταν η περίφημη φράση που έγινε το σύνθημα του ευρωκομμουνισμού και συμπύκνωσε τις διαφωνίες και την αποστασιοποίηση αυτού του ρεύματος από το «σοβιετικό μοντέλο». Το οποίο ρεύμα κατάφερε να συγκεράσειδιαλεκτικά τις δύο έννοιες, σοσιαλισμό και
δημοκρατία, και να καταλήξει, δια της μετάλλαξης, στη μεγάλη αγκαλιά
της σοσιαλδημοκρατίας, που αποζητά το ανθρώπινο πρόσωπο του σοσιαλισμού αλλά
κλείνει συστηματικά τα μάτια στο απάνθρωπο είδωλο του καπιταλισμού.
Τη ίδια πορεία ωστόσο ακολούθησε κι η σοβιετική ηγεσία. Η αντεπανάσταση στη ρωσία πρόβαλε το χαρτί της δημοκρατίας, ως ιδεολογική προμετωπίδα. «Περισσότερος σοσιαλισμός» ήταν το σύνθημα της περεστρόικα, που αρχικά ήταν αναγκασμένη να κρατάει κάποια προσχήματα, αλλά και «περισσότερη δημοκρατία και διαφάνεια» (γκλάσνοστ) ως απαραίτητο συμπλήρωμα –σαν σλόγκαν της πίτσας χατ.
Τι έγινε λοιπόν στο όνομα του περισσότερου σοσιαλισμού; Καταπολεμήθηκε η ολοκληρωτική λογική της υπαγωγής του ατόμου στο σύνολο, το δημοκρατικό συγκεντρωτισμό, ή στο πλάνο της παραγωγής, που κατέπνιγε την ιδιωτική πρωτοβουλία και οδηγούσε στην παθητικότητα. Στη θέση της προβλήθηκε ως αξία η «κοινωνία ως άθροισμα ατόμων» όπως την όρισε η θάτσερ, που συνοψίζεται και στην περίφημη φράση του χομπς «άνθρωπος προς άνθρωπο, λύκος». Με άλλα λόγια η ελευθερία της ζούγκλας.
Επιπλέον. Υπήρξε επιστροφή στον πολυκομματισμό, στα πρότυπα του αστικού κοινοβουλευτισμού. Προωθήθηκε η «αυτοδιαχείριση των επιχειρήσεων» ενάντια στον κεντρικό σχεδιασμό κι η ενίσχυση των εμπορευματικών σχέσεων και της αγοράς, στο όνομα της άρσης της αποξένωσης των εργατών από το προϊόν της δουλειάς τους.
Ας δούμε για του λόγου το αληθές ένα απόσπασμα από τη συλλεκτική καλτ έκδοση της ΣΕ με τα υλικά του 28ου (και τελευταίου) συνεδρίου του κκσε, το 1990, με τον άκρως ενδεικτικό τίτλο: για έναν ανθρώπινο, δημοκρατικό σοσιαλισμό.
Τη θέση του σταλινικού μοντέλου σοσιαλισμού παίρνει η κοινωνία των ελεύθερων πολιτών. Μετασχηματίζεται ριζικά το πολιτικό σύστημα, εγκαθιδρύεται η αυθεντική δημοκρατία με ελεύθερες εκλογές, πολυκομματισμό και ανθρώπινα δικαιώματα, αναγεννάται η γνήσια λαϊκή εξουσία. Διαλύονται οι σχέσεις παραγωγής που υπήρξαν πηγή αποξένωσης των εργαζομένων από την ιδιοκτησία και τα αποτελέσματα της δουλειάς τους. Δημιουργούνται οι συνθήκες για τον ελεύθερο συναγωνισμό των παραγωγών από τη σοσιαλιστική κοινωνία. Άρχισε η μετατροπή του υπερσυγκεντρωτικού κράτους σε πραγματικά ενωσιακό, βασιζόμενο στην αυτοδιάθεση και την εθελοντική ένωση των λαών. Τη θέση της ατμόσφαιρας της ιδεολογικής απαγόρευσης πήρε η ελευθερία της και η διαφάνεια, το άνοιγμα της κοινωνίας στην πληροφόρηση.
Το πιο εντυπωσιακό αν μη τι άλλο είναι ότι σήμερα μπορεί να ακούσει κανείς τα ίδια ακριβώς επιχειρήματα από ‘αριστερή’ θεωρητικά σκοπιά ως πολεμική ενάντια στο σοβιετικό εγχείρημα οικοδόμησης του σοσιαλισμού.
Πού οδηγεί, ή που μπορεί να φτάσει αυτή στάση;
Ο σοσιαλισμός είτε θα είναι δημοκρατικός, είτε δε θα υπάρξει, ήταν η περίφημη φράση που έγινε το σύνθημα του ευρωκομμουνισμού και συμπύκνωσε τις διαφωνίες και την αποστασιοποίηση αυτού του ρεύματος από το «σοβιετικό μοντέλο». Το οποίο ρεύμα κατάφερε να συγκεράσει
Τη ίδια πορεία ωστόσο ακολούθησε κι η σοβιετική ηγεσία. Η αντεπανάσταση στη ρωσία πρόβαλε το χαρτί της δημοκρατίας, ως ιδεολογική προμετωπίδα. «Περισσότερος σοσιαλισμός» ήταν το σύνθημα της περεστρόικα, που αρχικά ήταν αναγκασμένη να κρατάει κάποια προσχήματα, αλλά και «περισσότερη δημοκρατία και διαφάνεια» (γκλάσνοστ) ως απαραίτητο συμπλήρωμα –σαν σλόγκαν της πίτσας χατ.
Τι έγινε λοιπόν στο όνομα του περισσότερου σοσιαλισμού; Καταπολεμήθηκε η ολοκληρωτική λογική της υπαγωγής του ατόμου στο σύνολο, το δημοκρατικό συγκεντρωτισμό, ή στο πλάνο της παραγωγής, που κατέπνιγε την ιδιωτική πρωτοβουλία και οδηγούσε στην παθητικότητα. Στη θέση της προβλήθηκε ως αξία η «κοινωνία ως άθροισμα ατόμων» όπως την όρισε η θάτσερ, που συνοψίζεται και στην περίφημη φράση του χομπς «άνθρωπος προς άνθρωπο, λύκος». Με άλλα λόγια η ελευθερία της ζούγκλας.
Επιπλέον. Υπήρξε επιστροφή στον πολυκομματισμό, στα πρότυπα του αστικού κοινοβουλευτισμού. Προωθήθηκε η «αυτοδιαχείριση των επιχειρήσεων» ενάντια στον κεντρικό σχεδιασμό κι η ενίσχυση των εμπορευματικών σχέσεων και της αγοράς, στο όνομα της άρσης της αποξένωσης των εργατών από το προϊόν της δουλειάς τους.
Ας δούμε για του λόγου το αληθές ένα απόσπασμα από τη συλλεκτική καλτ έκδοση της ΣΕ με τα υλικά του 28ου (και τελευταίου) συνεδρίου του κκσε, το 1990, με τον άκρως ενδεικτικό τίτλο: για έναν ανθρώπινο, δημοκρατικό σοσιαλισμό.
Τη θέση του σταλινικού μοντέλου σοσιαλισμού παίρνει η κοινωνία των ελεύθερων πολιτών. Μετασχηματίζεται ριζικά το πολιτικό σύστημα, εγκαθιδρύεται η αυθεντική δημοκρατία με ελεύθερες εκλογές, πολυκομματισμό και ανθρώπινα δικαιώματα, αναγεννάται η γνήσια λαϊκή εξουσία. Διαλύονται οι σχέσεις παραγωγής που υπήρξαν πηγή αποξένωσης των εργαζομένων από την ιδιοκτησία και τα αποτελέσματα της δουλειάς τους. Δημιουργούνται οι συνθήκες για τον ελεύθερο συναγωνισμό των παραγωγών από τη σοσιαλιστική κοινωνία. Άρχισε η μετατροπή του υπερσυγκεντρωτικού κράτους σε πραγματικά ενωσιακό, βασιζόμενο στην αυτοδιάθεση και την εθελοντική ένωση των λαών. Τη θέση της ατμόσφαιρας της ιδεολογικής απαγόρευσης πήρε η ελευθερία της και η διαφάνεια, το άνοιγμα της κοινωνίας στην πληροφόρηση.
Το πιο εντυπωσιακό αν μη τι άλλο είναι ότι σήμερα μπορεί να ακούσει κανείς τα ίδια ακριβώς επιχειρήματα από ‘αριστερή’ θεωρητικά σκοπιά ως πολεμική ενάντια στο σοβιετικό εγχείρημα οικοδόμησης του σοσιαλισμού.
Πού οδηγεί, ή που μπορεί να φτάσει αυτή στάση;
Στην άρνηση της δικτατορίας του
προλεταριάτου, που αντί να αναλυθεί και να επεξηγηθεί ως έννοια, αποκρύπτεται
και αντικαθίσταται από διάφορα ψευδώνυμα. Κι ας είναι ο ίδιος ο μαρξ που την
αναγνωρίζει ως τη βασική του συνεισφορά στο πεδίο του επιστημονικού
σοσιαλισμού. (Την πάλη των τάξεων την είχαν ανακαλύψει κι οι αστοί στοχαστές
πριν από μένα. Αυτό που έκανα εγώ ήταν να δείξω (...) ότι οδηγεί αναγκαστικά
στη δικτατορία του προλεταριάτου).
Από που απορρέει αυτή η στάση; Κατά τη γνώμη μου, πηγάζει ως ένα βαθμό από την αποδοχή της αστικής ιδεολογίας, της ουσίας και των αξιών της, που δημιουργούν ένα βαθύτερο αίσθημα ενοχής σε κάποιους αριστερούς για το «αμαρτωλό παρελθόν του κομμουνιστικού κινήματος» και μια απολογητική διάθεση που (νομίζει ότι) ελαφραίνει τη θέση της αν αποκηρύξει αυτό ακριβώς για το οποίο εγκαλείται. Απεταξάμην του υπαρκτού.
Αυτό δημιουργεί με τη σειρά του ένα ηθικό, ιδεολογικό μειονέκτημα και την αντίστοιχη ανάγκη να αντισταθμιστεί με την απόδειξη του δημοκρατικού ελλείμματος του ταξικού αντιπάλου, που είναι καθ’ όλα υπαρκτό. Εξ ου κατά τη γνώμη μου το περίφημο σύνθημα του κινήματος της γουόλ στριτ, είμαστε το 99%, καθώς η δημοκρατία είναι συνδεμένη με την έννοια της πλειοψηφίας. Αλλά και το κατοπτρικό της αντίθετο σε μια πρόσφατη αφίσα του «χώρου» με τη μόλις συγκαλυμμένη αγωνία του κεντρικού της συνθήματος: μη λες πως είμαστε λίγοι. Μπορεί δηλ οι συσχετισμοί να μην είναι με το μέρος μας, αλλά μη μου το πεις (τα όνειρα που κάναμε πως χάθηκαν...)
Στην ίδια λογική κινούνται εν μέρει κι οι αναλύσεις περί χούντας της τρόικας και του δντ –καθώς και η εκτίμηση ότι η χούντα τελειώνει, ακριβώς τη στιγμή που η αστική τάξη πέτυχε μια πύρρειο, αλλά σημαντική τακτική νίκη με την ψήφιση του δεύτερου μνημονίου. Όπως επίσης και μια ερμηνεία της ανάλυσης για το νέο στάδιο του ολοκληρωτικού καπιταλισμού, που δε δίνει βάρος στις οικονομικές ολοκληρώσεις (δηλ το βασικό κι ίσως μοναδικό χαρακτηριστικό που θα μπορούσε να στοιχειοθετήσει ενδεχομένως κάποια καινούρια φάση του ιμπεριαλισμού) αλλά στον ολοκληρωτισμό του πολιτικού εποικοδομήματος, αξιοποιώντας την αμφισημία του όρου στα ελληνικά, που δεν υπάρχει σε άλλες γλώσσες (στα αγγλικά πχ αποδίδεται ως totalitarian ή integrated, ανάλογα με το τι υποδηλώνεται).
Αυτή η αντιληψη για τη «δημοκρατία που καταπατάται» μπορεί υπό ορισμένες προϋποθέσεις να τραβηχτεί μέχρι τα άκρα και να οδηγήσει κατά περίπτωση σε δύο παρακλάδια. Κατά πρώτον, σε μια αφηρημένη αντίληψη περί καθαρής δημοκρατίας, ή μιας πραγματικής δημοκρατίας, όπως πχ στην περίπτωση του κινήματος των πλατειών, που ξέχασαν να σκέφτονται ταξικά και να θέτουν το βασικό ερώτημα: δημοκρατία για ποιον; Κι αυτό δεν αποτελεί μομφή για τον απλό κόσμο που αντέδρασε και κατέβηκε στις πλατείες, αλλά για τις οργανωμένες δυνάμεις μαρξιστικής αναφοράς που έδρασαν και είχαν παρέμβαση σε αυτό το ‘κίνημα’.
Υποκεφάλαιο αυτής της περίπτωσης είναι κι η αμεσοδημοκρατία που προτείνεται ως φάρμακο δια πάσα νόσο, ανεξαρτήτως κοινωνικού-οικονομικού συστήματος. Κι η οποία –για να παραφράσουμε ένα γνωστο αφορισμό για τη δημοκρατία- είναι το σύστημα όπου ένας λύκος κι ένα κοπάδι πρόβατα αποφασίζουν από κοινού τι θα φάνε. Σήμερα θα φάμε το πρόβατο που δουλεύει στο δημόσιο και το μισούμε όλοι.
Η δεύτερη περίπτωση είναι αυτή που υπερτιμά τη σημασία του δημοκρατικού μετώπου, τραβάει ως τα άκρα τη σωστή γενικά θέση ότι ο αγώνας για δημοκρατία οδηγεί αναγκαστικά στον αγώνα για το σοσιαλισμό και καταλήγει να τους ταυτίζει. Τυπικό παράδειγμα η άποψη του δημήτρη καζάκη ότι η οκτωβριανή επανάσταση ήταν στην ουσία της δημοκρατική κι όχι σοσιαλιστική κι ότι η πολιτική, επαναστατική συνείδηση προκύπτει (αποκλειστικά) από αιτήματα δημοκρατικού χαρακτήρα κι όχι από «οικονομίστικα, ρεφορμιστικά» αιτήματα για τη βελτίωση της θέσης της εργατικής τάξης (μισθολογικό, ασφαλιστικό κτλ).
Όμως οι βασικοί αστικοδημοκρατικοί μετασχηματισμοί στην ελλάδα έχουν κατ’ ουσία ολοκληρωθεί. Η επερχόμενη επανάσταση θα είναι σοσιαλιστική, χωρίς κάποιο ενδιάμεσο στάδιο δημοκρατικών μεταρρυθμίσεων. Και το καθήκον που έχουν μπροστά τους οι κομμουνιστές δεν είναι να φετιχοποιούν το ζήτημα της δημοκρατίας και να το προβάλλουν αυτοτελώς, αλλά να αντιστρέψουν (δια)λεκτικά την ευρωκομμουνιστική λογική και τα απότοκά της και να πουν: η δημοκρατία είτε θα είναι σοσιαλιστική, είτε δε θα υπάρξει.
Μήπως αυτό σημαίνει ότι το δημοκρατικό μέτωπο στερείται σημασίας κι ότι τα αιτήματα που προβάλλει είναι ρεφορμιστικά; Ή ότι πρέπει να καλέσουμε στον περισσό το βενιζέλο για να μας εξηγήσει κάποιες βασικές έννοιες; Όχι, φυσικά. Να πάει στα τσακίδια. Πρέπει να υπερασπιστούμε απαρέγκλιτα τις δημοκρατικές κατακτήσεις, τις ελευθερίες και τα δικαιώματα.
Και σε δεύτερο επίπεδο έχει τη δική του αξία να καταδείξουμε στις μάζες ότι ο αντίπαλος δεν τηρεί καν τους κανόνες του παιχνιδιού που ο ίδιος έθεσε. Ότι το πολιτικό προσωπικό της αστικής τάξης κουρελιάζει τους νόμους κι αυτής της κουτσουρεμένης αστικής δημοκρατίας. Να αναδείξουμε τον αντισυνταγματικό χαρακτήρα του νέου μνημονίου και της διαδικασίας του κατεπείγοντος, τη φύση των σκανδάλων που είναι σύμφυτα με το ίδιο το σύστημα.
Δεν πρέπει όμως να τα κάνουμε σημαίες μας. Να «ξεχειλώνουμε» έννοιες όπως η χούντα, δια της άσκοπης επανάληψης, που δεν εξυπηρετεί τίποτα πέραν της δικής μας εκτόνωσης. Να μη μιλάμε για εκτροπή. Εκτροπή από τι, αλήθεια; Από την αστική δημοκρατία;
Ας μην ξεχνάμε ότι κάθε μορφή αστικής δημοκρατίας, κι η πιο προοδευτική ακόμα, είναι στην ουσία της δικτατορία της αστικής τάξης. Ότι η δικτατορία του προλεταριάτου είναι εκατομμύρια φορές πιο δημοκρατική, γιατί στρέφεται εναντίον μιας χούφτας εκμεταλλευτών. Κι εδώ η διαφορά δεν είναι μόνο αριθμητική (το 99% καταπιέζει το 1%) αλλά πρωτίστως ταξική.
Η σοσιαλιστική δημοκρατία δεν είναι μια απλή διεύρυνση –ή βάθεμα όπως το έλεγαν παλιότερα- της αστικής δημοκρατίας, ένα ριζοσπαστικό άθροισμα αστικών ελευθεριών και δικαιωμάτων, που δεν ολοκληρώνονται στον καπιταλισμό, αλλά μια εντελώς διαφορετική ποιότητα.
Σε τελική ανάλυση η δημοκρατία είναι κι αυτή μια μορφή κράτους που πρέπει να απονεκρωθεί. Τα δικαιώματα θεσπίζουν και προασπίζουν κάτι που χρειάζεται υπεράσπιση. Όταν αυτό γίνει αυτονόητο το δίκαιο καθίσταται περιττό κι απονεκρώνεται μαζί με το κράτος.
Από που απορρέει αυτή η στάση; Κατά τη γνώμη μου, πηγάζει ως ένα βαθμό από την αποδοχή της αστικής ιδεολογίας, της ουσίας και των αξιών της, που δημιουργούν ένα βαθύτερο αίσθημα ενοχής σε κάποιους αριστερούς για το «αμαρτωλό παρελθόν του κομμουνιστικού κινήματος» και μια απολογητική διάθεση που (νομίζει ότι) ελαφραίνει τη θέση της αν αποκηρύξει αυτό ακριβώς για το οποίο εγκαλείται. Απεταξάμην του υπαρκτού.
Αυτό δημιουργεί με τη σειρά του ένα ηθικό, ιδεολογικό μειονέκτημα και την αντίστοιχη ανάγκη να αντισταθμιστεί με την απόδειξη του δημοκρατικού ελλείμματος του ταξικού αντιπάλου, που είναι καθ’ όλα υπαρκτό. Εξ ου κατά τη γνώμη μου το περίφημο σύνθημα του κινήματος της γουόλ στριτ, είμαστε το 99%, καθώς η δημοκρατία είναι συνδεμένη με την έννοια της πλειοψηφίας. Αλλά και το κατοπτρικό της αντίθετο σε μια πρόσφατη αφίσα του «χώρου» με τη μόλις συγκαλυμμένη αγωνία του κεντρικού της συνθήματος: μη λες πως είμαστε λίγοι. Μπορεί δηλ οι συσχετισμοί να μην είναι με το μέρος μας, αλλά μη μου το πεις (τα όνειρα που κάναμε πως χάθηκαν...)
Στην ίδια λογική κινούνται εν μέρει κι οι αναλύσεις περί χούντας της τρόικας και του δντ –καθώς και η εκτίμηση ότι η χούντα τελειώνει, ακριβώς τη στιγμή που η αστική τάξη πέτυχε μια πύρρειο, αλλά σημαντική τακτική νίκη με την ψήφιση του δεύτερου μνημονίου. Όπως επίσης και μια ερμηνεία της ανάλυσης για το νέο στάδιο του ολοκληρωτικού καπιταλισμού, που δε δίνει βάρος στις οικονομικές ολοκληρώσεις (δηλ το βασικό κι ίσως μοναδικό χαρακτηριστικό που θα μπορούσε να στοιχειοθετήσει ενδεχομένως κάποια καινούρια φάση του ιμπεριαλισμού) αλλά στον ολοκληρωτισμό του πολιτικού εποικοδομήματος, αξιοποιώντας την αμφισημία του όρου στα ελληνικά, που δεν υπάρχει σε άλλες γλώσσες (στα αγγλικά πχ αποδίδεται ως totalitarian ή integrated, ανάλογα με το τι υποδηλώνεται).
Αυτή η αντιληψη για τη «δημοκρατία που καταπατάται» μπορεί υπό ορισμένες προϋποθέσεις να τραβηχτεί μέχρι τα άκρα και να οδηγήσει κατά περίπτωση σε δύο παρακλάδια. Κατά πρώτον, σε μια αφηρημένη αντίληψη περί καθαρής δημοκρατίας, ή μιας πραγματικής δημοκρατίας, όπως πχ στην περίπτωση του κινήματος των πλατειών, που ξέχασαν να σκέφτονται ταξικά και να θέτουν το βασικό ερώτημα: δημοκρατία για ποιον; Κι αυτό δεν αποτελεί μομφή για τον απλό κόσμο που αντέδρασε και κατέβηκε στις πλατείες, αλλά για τις οργανωμένες δυνάμεις μαρξιστικής αναφοράς που έδρασαν και είχαν παρέμβαση σε αυτό το ‘κίνημα’.
Υποκεφάλαιο αυτής της περίπτωσης είναι κι η αμεσοδημοκρατία που προτείνεται ως φάρμακο δια πάσα νόσο, ανεξαρτήτως κοινωνικού-οικονομικού συστήματος. Κι η οποία –για να παραφράσουμε ένα γνωστο αφορισμό για τη δημοκρατία- είναι το σύστημα όπου ένας λύκος κι ένα κοπάδι πρόβατα αποφασίζουν από κοινού τι θα φάνε. Σήμερα θα φάμε το πρόβατο που δουλεύει στο δημόσιο και το μισούμε όλοι.
Η δεύτερη περίπτωση είναι αυτή που υπερτιμά τη σημασία του δημοκρατικού μετώπου, τραβάει ως τα άκρα τη σωστή γενικά θέση ότι ο αγώνας για δημοκρατία οδηγεί αναγκαστικά στον αγώνα για το σοσιαλισμό και καταλήγει να τους ταυτίζει. Τυπικό παράδειγμα η άποψη του δημήτρη καζάκη ότι η οκτωβριανή επανάσταση ήταν στην ουσία της δημοκρατική κι όχι σοσιαλιστική κι ότι η πολιτική, επαναστατική συνείδηση προκύπτει (αποκλειστικά) από αιτήματα δημοκρατικού χαρακτήρα κι όχι από «οικονομίστικα, ρεφορμιστικά» αιτήματα για τη βελτίωση της θέσης της εργατικής τάξης (μισθολογικό, ασφαλιστικό κτλ).
Όμως οι βασικοί αστικοδημοκρατικοί μετασχηματισμοί στην ελλάδα έχουν κατ’ ουσία ολοκληρωθεί. Η επερχόμενη επανάσταση θα είναι σοσιαλιστική, χωρίς κάποιο ενδιάμεσο στάδιο δημοκρατικών μεταρρυθμίσεων. Και το καθήκον που έχουν μπροστά τους οι κομμουνιστές δεν είναι να φετιχοποιούν το ζήτημα της δημοκρατίας και να το προβάλλουν αυτοτελώς, αλλά να αντιστρέψουν (δια)λεκτικά την ευρωκομμουνιστική λογική και τα απότοκά της και να πουν: η δημοκρατία είτε θα είναι σοσιαλιστική, είτε δε θα υπάρξει.
Μήπως αυτό σημαίνει ότι το δημοκρατικό μέτωπο στερείται σημασίας κι ότι τα αιτήματα που προβάλλει είναι ρεφορμιστικά; Ή ότι πρέπει να καλέσουμε στον περισσό το βενιζέλο για να μας εξηγήσει κάποιες βασικές έννοιες; Όχι, φυσικά. Να πάει στα τσακίδια. Πρέπει να υπερασπιστούμε απαρέγκλιτα τις δημοκρατικές κατακτήσεις, τις ελευθερίες και τα δικαιώματα.
Και σε δεύτερο επίπεδο έχει τη δική του αξία να καταδείξουμε στις μάζες ότι ο αντίπαλος δεν τηρεί καν τους κανόνες του παιχνιδιού που ο ίδιος έθεσε. Ότι το πολιτικό προσωπικό της αστικής τάξης κουρελιάζει τους νόμους κι αυτής της κουτσουρεμένης αστικής δημοκρατίας. Να αναδείξουμε τον αντισυνταγματικό χαρακτήρα του νέου μνημονίου και της διαδικασίας του κατεπείγοντος, τη φύση των σκανδάλων που είναι σύμφυτα με το ίδιο το σύστημα.
Δεν πρέπει όμως να τα κάνουμε σημαίες μας. Να «ξεχειλώνουμε» έννοιες όπως η χούντα, δια της άσκοπης επανάληψης, που δεν εξυπηρετεί τίποτα πέραν της δικής μας εκτόνωσης. Να μη μιλάμε για εκτροπή. Εκτροπή από τι, αλήθεια; Από την αστική δημοκρατία;
Ας μην ξεχνάμε ότι κάθε μορφή αστικής δημοκρατίας, κι η πιο προοδευτική ακόμα, είναι στην ουσία της δικτατορία της αστικής τάξης. Ότι η δικτατορία του προλεταριάτου είναι εκατομμύρια φορές πιο δημοκρατική, γιατί στρέφεται εναντίον μιας χούφτας εκμεταλλευτών. Κι εδώ η διαφορά δεν είναι μόνο αριθμητική (το 99% καταπιέζει το 1%) αλλά πρωτίστως ταξική.
Η σοσιαλιστική δημοκρατία δεν είναι μια απλή διεύρυνση –ή βάθεμα όπως το έλεγαν παλιότερα- της αστικής δημοκρατίας, ένα ριζοσπαστικό άθροισμα αστικών ελευθεριών και δικαιωμάτων, που δεν ολοκληρώνονται στον καπιταλισμό, αλλά μια εντελώς διαφορετική ποιότητα.
Σε τελική ανάλυση η δημοκρατία είναι κι αυτή μια μορφή κράτους που πρέπει να απονεκρωθεί. Τα δικαιώματα θεσπίζουν και προασπίζουν κάτι που χρειάζεται υπεράσπιση. Όταν αυτό γίνει αυτονόητο το δίκαιο καθίσταται περιττό κι απονεκρώνεται μαζί με το κράτος.
πολύ καλό κειμενο! δύο ερωτήσεις καλοπροαίρετες.
ΑπάντησηΔιαγραφήθέλωντας να γίνω συνηγορος του διαβόλου. κάποιος θα μπορούσε να πει ότι ο κοσμος ειναι ή ασπρο ή μαυρο? δηλαδή δικατορία της αστικής τάξης ή δικτατορία του προλεταριάτου?
επισης, υποθετικά στη δικτατορία του προλεταριάτου υπάρχει έλλειμα δημοκρατιας? εφοσον δεν εκφράζονται όλοι παρα μόνο η πλειοψηφία όσο ισχνή και να είναι.
τι μπορούμε να απαντήσουμε σε αυτο?
red1917. ενα βασικο στοιχειο που ξεχωριζει τους μαρξιστες απο τους οπορτουνιστες ειναι η κατανοηση της θεσεις του μαρξ για την δικτατορια του προλεταριατου και φυσικα η αποδοχη της και η εκμεταλευση της σε θεωριτικο και πρακτικο επιπεδο . εχωντας γνωση ο επαναστατης-μαρξιστης του κοσμου που ζει καο κηνηται ξερει οτι η δημοκρατια η αστικη δεν ειναι τιποτα αλλο απο μια δικτατορια τησ αστικης ταξησ που ευκολα μετατρεπετε στον πιο χυδαιο φασισμο και την πιο απανθρωπη τρομοκρατια ωταν η αστικη ταξη καταλαβει οτι αυτος ειναι ο μονος δρομος για να σωσει την εξουσια της και φυσικα την ιδια της την υπαρξη σαν ταξη !απεναντι σε αυτη τη δικτατορια το προλεταριατο δεν εχει αλλο δρομο απο την δικια του δικτατορια!σε καμια περιπτωση δεν μπορουμε να υσχιριστουμε οτι υπαρχει ελλειμα δημοκρατιας στην δικτ.του προλεταριατου γιατι ειναι μια δικτ. πλειοψηφικη μια δικτ. που εχει σκοπο απο την μια να προχωρησει σε ενα αταξικο κρατος να καταργυσει την εκμεταλευση και να υπερασπιστει την κοινωνια που θελει να φτιαξει!ενα βασικο στοιχειο που δειχνη την δημοκρατικοτητα της δικτ. του προλεταριατου ειναι οτι το προλεταριατο ειναι το μονο απο ολες της ταξεις που με την πολιτικη του αυτη βαζει τα θεμελια για την καταργηση και του ιδιου σαν ξεχωριστη ταξη !σε καμια δημοκρατια αστικη η προλεταριακη δεν εκφραζονται ολοι και αυτο γιατι στην αστικη δημοκρατια μεσα απο ενα πλεγμα νομων μεσα απο τον ελενχο στα μμε μεσα απο των ελενχο στην παιδεια αλλα και σε καθε εκφραση της κοινωνικης ζωησ η αστικη ταξη μπορει να κραταει στο περιθωρειο την εργατικη ταξη στην αμαθεια και τον φοβο! θελεις ενα παραδειγμα? της προηγουμενες μερες με την ψυφηση του μνημονιου εξαπολυθηκε ενα κυμα τρομοκρατιας εναντια στον λαο απο κυβερνιτικους, πληρωμενους καθηγητες απο τα μμε ,ενας απιστευτος βομβαρδισμος που ειχε στοχο την τρομοκρατησει του λαου ! ακουστηκε καθολου η αλλη αποψη? οχι !στην δικτατορια του προλεταριατου ο λαος εχει το πλεριο δικαιωμα να λεει τη γνωμη του και να διαμωρφωνει την προταση ,και αυτο γινεται μεσω τον συνδικατων των συλογων των εφημεριδων (χιλιαδες τοπικες εφημεριδεσ υπηρχαν στην εσσδ) αλλα και καθε διαθεσιμου μμε!δεν ειναι αυτο δημοκρατια?
ΑπάντησηΔιαγραφήσωστός red1917. με κάλυψε η απάντηση σου.
ΑπάντησηΔιαγραφήκατι ακόμα ίσως λίγο άσχετο.
λένε κάποιοι ότι δεν υπάρχει πλέον προλεταριάτο όπως υπήρξε στις αρχές του αιώνα και οτι είναι κάπως αναχρονιστικό να χρησιμοποιείται από το Κόμμα σαν έννοια.
είμαι σίγουρος οτι θα σου βανεί βαρετό γιατι θα το έχεις ακούσει πολλές φορές αυτό!
red1917 αν οριοσμενοι νομιζουν οτι δεν υπαρχει προλεταριατο και κατ επεκταση εργατικη ταξη ασ κανουν μια βολτα εξω απο την χαλυβουργικη ! δευτερο οι αντιθεσεις του καπιταλιστικου συστηματος οπως ειχε αναλυσει ο σταλιν δηλαδη αντιθεσει αναμεσα στην εργτικη ταξη και το κεφαλαιο αναμεσα της καπιταλιστικεσ χωρεσ και αναμεσα στης ανεπτυγμενες και αναπτυσωμενες εχουνε και σημερα πληρη υσχυ ! θα πρεπει να μας απαντησουν ολοι αυτοι αν υσχιουν αυτα και απο τι εχουν αντικατασταθει μια και στην κοινωνια δεν υπαρχει κενο
ΑπάντησηΔιαγραφήΣχετικά με το αν υπάρχει εργατική τάξη/προλεταριάτο σήμερα: http://www.sarajevomag.gr/vivliothiki/block_tetradio_4.html
ΑπάντησηΔιαγραφήΣχετικά με το επίπεδο δημοκρατίας στην ΔτΠ του 20ου αιώνα:
http://erodotos.wordpress.com/2010/03/27/ussr-local-soviet/
Δύο παρατηρήσεις:
ΑπάντησηΔιαγραφή1.Σχετικά με την δικτατορία του προλεταριάτου.
Όπως και σε πολλές άλλες περιπτώσεις οι μαθητές του Μαρξ έμειναν στην μορφή και έχασαν το περιεχόμενο. Έμειναν δηλαδή στη διατύπωση και όχι στην ουσία. Η φράση δικτατορία του προλεταριάτου χρησιμοποιήθηκε αν δεν κανω λάθος μια φορά απο τον Μαρξ για να αναδείξει, όχι την στυγνότητα ή εκδικητικοτητα της επερχόμενης προλεταριακής εξουσίας, αλλά την αναγκαιότητα να υπάρχει ένα ενδιάμεσο επαναστατικό πολιτικό μόρφωμα μεταξύ καπιταλισμού και κομμουνισμού. Αυτό το μόρφωμα θα φέρει κάποιες απο τις μορφές (πχ. δίκαιο) του παλαιού (καπιταλισμού)στη μητρα του οποίου γεννήθηκε. Συνεπώς το ζήτημα δεν είναι να αντιληφθούμε την δικτατορία του προλεταριάτου ως μια μορφή εξουσίας που θα καταπιέζει βάναυσα τα απομεινάρια των άλλων κοινωνικών τάξεων. Σήμερα υπάρχει δικτατορία της αστικής τάξης ακόμα και στην πιο "δημοκρατική" καπιταλιστική χώρα.
Το πρόβλημα το οποιο είχαν να αντιμετωπίσουν οι μαρξιστές μια ζωή ήταν να απολογηθούν στους αντιπάλους τους για την λέξη "Δικτατορία". Οι αντίπαλοί τους είτε δεν κατανοούσαν αυτό το σκεπτικό είτε έκαναν την κριτική τους για να δείξουν ότι ο μαρξισμός, άρα ο κομμουνισμός, είναι αντιδημοκρατικό σύστημα. Άρα το ζήτημα για εμάς είναι εκτός απο το να αναδεικνύουμε την πραγματική σημασία της λέξης, να ξεφύγουμε απο την διατύπωση αυτή, κοιτώντας την ουσία δηλαδή το περιεχόμενο της -πρώτα ο λαός- εργατικής λαϊκής εξουσίας.
2. Σχετικά με το αν υπάρχει προλεταριάτο νομίζω το παράδειγμα της Χαλυβουργικής δεν είναι το καλύτερο. Και εξηγώ:
Όταν έγραφε ο Μαρξ οι προλετάριοι ήταν εγκατεστημένοι στις πόλεις των αναπτυγμένων βιομηχανικών χωρών (Αγγλία, και κατα δεύτερο λογο ΕΠΑ, Γαλλία, Γερμανία). Αποτελούσαν την συντριπτική πλειοψηφία του πληθυσμού. Σήμερα στην Ελλάδα οι προλετάριοι, με την έννοια του εργάτη της Χαλυβουργικής, είναι μειοψηφία πληθυσμιακά. Όμως, τα χρόνια πέρασαν και ο καπιταλισμός αναπτύχθηκε σε όλο τον κόσμο και έτσι μετέτρεψε μια διάκριση που ήταν αρχικά εγχωρια σε διεθνή, χωρίζοντας τις χώρες σε πρώτου κόσμου-δεύτερου και τρίτου, ή αλλιώς σε αναπτυγμένες και υποανάπτυκτες. Οι προλετάριοι του τότε υπάρχουν και σήμερα και μάλιστα ζουν σε χειρότερες συνθήκες. Απλά δεν τους βλέπουμε. Υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που παράγουν προϊόντα απλά συνήθως βρίσκονται στην Κίνα, στην Ινδία, στις Φιλιπίννες, στην Ινδονησίά και σε όποια άλλη χώρα προσφέρεται για μεγαλύτερη απόσπαση υπεραξίας. Συνεπώς όποιος λέει ότι δεν υπάρχει προλεταριάτο είναι είτε άσχετος, είτε στημένος, είτε μεταμοντέρνος.
(Πρέπει να γίνω πιο λακωνικός ρε γαμώτο)
Το κακό με αυτό που λες όμως είναι ότι η εργατική τάξη υπάρχει κάπου αλλού και όχι στην χώρα σου. Στην χώρα σου, στην χώρα δηλαδή όπου δίνεις τον βασικό σου αγώνα για το πέρασμα στο σοσιαλισμό, μας λες ότι δεν υπάρχει εργατική τάξη ή ότι βαίνει μειούμενη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό αντικειμενικά είναι πρόβλημα αν ισχύει.
Πάντως θα ήθελα να σε ρωτήσω:
Χοντρικά (δεν θέλω υποπεριπτώσεις και εξαιρέσεις) πως ορίζεις την εργατική τάξη; Θέλω να πω εντάξει, χοντρικά είναι η τάξη που πουλά την εργατική της δύναμη στο κεφάλαιο, ουσιαστικά δηλαδή αυτοί των οποίων η εργασία υπάγεται στο κεφάλαιο. Όμως ως "εργατική δύναμη" ή "εργασία" ορίζεις μόνο την χειρωνακτική εργασία ή και την πνευματική ή τον συνδυασμό των δύο πολλές φορές; Γιατί αν θεωρήσεις ως "εργατική δύναμη" αυτό που λέει ο Μαρξ, δηλαδή "το σύνολο των φυσικών και πνευματικών ικανοτήτων που υπάρχουν στο σώμα", τότε η εργατική τάξη αυξάνεται και δεν αυξάνεται μόνο στην Κίνα, αυξάνεται παντού.
υπάρχει ενα σχετικο αρθρο στην κομεπ
Διαγραφήνομιζω οτι ειναι αυτο
http://www.kke.gr/2009/teyxos_3/
05 Η σύγχρονη εργατική τάξη και το κίνημα της
θα τσεκαρω αργοτερα αν οντως εννοω αυτο και θα επανελθω
meh κατα λαθος το εβαλα σαν απαντηση
Διαγραφήnevermind
@Yuri
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχεις δίκιο, έπρεπε να το διευκρινήσω, αν και για λόγους οικονομίας χώρου δεν το έκανα.
Εννοείται ότι η εργασία δεν είναι μόνο η χειρωνακτική, άλλωστε ο ίδιος ο διαχωρισμός ανήκει στον αστικό τρόπο σκέψης.
Αυτό που ηθελα να πω, και δεν το έκανα σαφές, είναι ότι το προλεταριάτο με τη μορφή που είχε τον 19ο και στις αρχές του 20ου πχ. στην Αγγλία μειώνεται σε χώρες όπως η Ελλάδα αλλά υπάρχει σε άλλες χώρες του κόσμου όπως αυτές που ανέφερα.
Ασφαλώς προλεταριάτο σήμερα είναι ένας υπάλληλος, ένας πωλητής, ένας οδηγός, ένας καθηγητής σε φροντιστήριο κτλ. Εννοείται ότι η συντριπτική πλειοψηφία στην Ελλάδα ανήκουν στην εργατική τάξη. Αυτό που ήθελα να πω είναι ότι δεν υπάρχει σε μεγάλο βαθμό η εικόνα του προλετάριου (πχ.Χαλυβουργού) στην Ελλάδα αλλά η διάκριση έχει διεθνοποιηθεί.
Οπότε ασφαλώς και υπάρχει εργατική τάξη στην Ελλάδα, απλά έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά τόσο σε σύγκριση με την εργατική τάξη του παρελθόντος, όσο και με το διεθνή κοινωνικό καταμερισμό της εργασίας.
red 1917 σε καμια μα καμια περιπτωση δεν μπορει να θεωρηθει μορφωμα αλλα ενα νεο πολιτικο οικονομικο κοινωνικο συστημα που δεν κραταει τιποτα απο το παλιο καπιταλιστικο συστημα και πολυ περισοτερο την οργανωση του κρατους και τος θεσμους πχ το δικαιο ! αυτο ειναι οπορτουνισμος και σαν τετοιος βασανισε το κομουνιστικο κηνημα με της διαφορες εκδηλωσεις του ! η μαρξιστες εχουν ξεκαθαρω στην σκεψη τους τη σημασια του ορου δικτατορια του προλεταριατου και δεν κρυβονται ουτε το αποφευγουν ουτε δισταζουν να ξεκαθαρισουνε τι συμαινει ο ορος αυτος !αρα δεν εχουμε να ξεφυγουμε απο τιποτα και φυσικα δεν παιζουμε με της λεξεις οπωσ κανουν ορισμενοι πχ ναρ! η δικτατορια αυτη δεν ειναι εκδικιτικη φυσικα αλλα καταπιεστηκη 100% στα απομιναρια της παλιας αστικης ταξης και σε οσους ονειρευονται την παληνορθωση και αυτο γιατι η αστικη ταξη δεν θα διστασει να χρησιμο ποιηση ολα τα μεσα ,σαμποταζ τρομοκρατια ,δολοφονιες ,πραξικοπηματα για να παρει αυτα που εχασε ! ο μαρξ ειχε ξεκαθαρα τονισει οτι η παλη των ταξεων οδηγαει αναγκαστικα στην δικτατορια του προλεταριατου ,κριτικαρε των ψευτικο κοινοβουλευτισμο των αστικων δημοκρατιων κατι που εκανε και ο λενιν στο -κρατος και επανασταση-. οσω για την εργατικη ταξη θα περιφερετε μεσα στης αντιφασεις του συστηματος που ειχα αναφερει πιο πανω οσπου να παρει την εξουσια στα χερια τησ με οτι αυτο συμαινει τοσο ποιοτικα οσω και ποσοτικα για αυτην !προλεταριος ενας καθηγητης ? με την ακριβη ενοια του ορου οχι! αν ομωσ το παρουμε πιο πλατια με την ενοια της καταπιεσεις ,ισως μια και αυτος απο ταξικη θεση ανοικη στην μιοκροαστικη διανωηση!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ σε γενικές γραμμές με την δικτατορία του προλεταριάτου όπως την βάζεις, αλλά ένας καθηγητής σε ιδιωτικό σχολείο (π.χ.), ανήκει στην μικροαστική διανόηση; Πως προκύπτει αυτό; (Άσε τα "ιδιαίτερα" κλπ. που αλλάζουν την κατάσταση, μιλάμε για ένα απλό καθηγητή)
ΑπάντησηΔιαγραφήred1917 . προκυπτει απο την θεση που εχει μεσα στην ταξικη κοινωνια στην οποια ζει !αν αναλυσουμε τον ορο, προλεταριος ειναι ο βιομηχανικος εργατης ,οστωσο καθολου δεν συμαινει οτι αυτος ο καθηγητης δεν μπορει να ειναι κομουνιστης μια και η θεση στην κοινωνια δεν ειναι παντα αντιστοιχει με τον ιδεολογικο καθορισμο του καθενος! ας παρω τον ευατο μου σαν παραδειγμα ..λογω σπουδων μπορει να ανηκω στην διανοηση αλλα λογω εργασιας (φυλακας σε σχολειο ) ανηκω στην μικροαστικη ταξη , αυτα τα δυο ομως δεν με εμποδιζουν να ειμαι κομουνιστης!αρα πιο απο τα τρεια θα παρουμε για να καθορισουμε το που ανοικω ? φυσικα τη σχεση μου με την παραγωγη μεσα στην κοινωνια !
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό παλιά πίστευα ότι το ΚΚΕ θα πρέπει να ασχοληθεί πιο σοβαρά/αναλυτικά με αυτό το ζήτημα και εξακολουθώ να το πιστεύω.
Διαγραφή