8 Οκτωβρίου 2011

«Μέχρι τη νίκη - για πάντα»

Σαν σήμερα, πριν από 44 χρόνια, το βράδυ μεταξύ 8ης και 9ης Οκτωβρίου του 1967, ο επαναστάτης και κομμουνιστής, Ερνέστο Γκεβάρα ντε λα Σέρνα, που πήρε το προσωνύμιο Τσε λόγω της αργεντίνικης καταγωγής του, δολοφονήθηκε στην Βολιβία απο την CIA και τους ντόπιους συνεργάτες της περνώντας με αυτόν τον τρόπο στο πάνθεον της αιωνιότητας.

Οση προσπάθεια κι αν κατέβαλε ο αμερικάνικος ιμπεριαλισμός και οι σύμμαχοί του, όσο μελάνι κι αν σπατάλησαν τα αστικά μέσαπαραπλάνησης των λαών, όσες προβοκάτσιες κι αν έστησαν ενάντια σε αυτά για τα οποία αγωνίστηκε ο Γκεβάρα, οτιδήποτε κι αν σκόπευαν να καταφέρουν με τη δολοφονία του, ουσιαστικά ΠΟΤΕ δεν κατάφεραν να τον βγάλουν "από τη μέση" ή να σπιλώσουν το έργο του. Ο Τσε έγινε ένα σύμβολο, σύμβολο των εργατών και φοιτητών, σύμβολο των εκμεταλλευόμενων και των επαναστατών, σύμβολο ανθρωπιάς και δικαιοσύνης, το οποίο μας συντροφεύει και μας εμπνέει μέχρι σήμερα. Σήμερα, που ο Ιμπεριαλισμός εναντίον του οποίου ο Τσε αγωνίστηκε με πάθος, ασκεί μια πρωτοφανή τρομοκρατία από άκρου εις άκρον στον πλανήτη, ώστε να επιβιώσει της Καπιταλιστικής κρίσης, ... είναι η αναγκαία στιγμή ώστε να τιμήσουμε το έργο αυτού του μεγάλου επαναστάτη και να ξεσηκωθούμε ενάντια στον καπιταλιστικό οδοστρωτήρα που απειλεί ολόκληρη την ανθρωπότητα.

«Μέχρι τη νίκη και για πάντα»!

Από ομιλία του Τσε Γκεβάρα τον Οκτώβριο του 1964 στον ΟΗΕ
 

Παρακάτω σας παραθέτουμε απόσπασμα από άρθρο του Νίκου Μπογιόπουλου στις 08/10/2009 στον Ριζοσπάστη

Οχι λίγες φορές, επανέρχεται το ερώτημα: Τι ήταν εκείνο που παρότρυνε έναν από τους ηγέτες μιας από τις σημαντικότερες επαναστάσεις του 20ού αιώνα να προσφέρει τόσο αφειδώλευτα και κατά άλλους τόσο «απερίσκεπτα» την ίδια του τη ζωή στο πεδίο των μαχών του προλεταριακού διεθνισμού;

Στη στάση του Τσε απέναντι στη ζωή και την επανάσταση (όπως περιέγραψε ο Φιντέλ Κάστρο στον επικήδειο στη μνήμη του Τσε, που εκφωνήθηκε στην Πλατεία της Επανάστασης στην Αβάνα, στις 18 Οκτώβρη 1967) επέδρασε σημαντικά
«η αντίληψη ότι οι άνθρωποι έχουν μια σχετική αξία στην Ιστορία, η ιδέα ότι δεν ηττάται η υπόθεση όταν πεθαίνουν οι άνθρωποι, και ότι η ακατάσχετη πορεία της Ιστορίας δε σταματά ούτε θα σταματήσει με το χαμό των αρχηγών (...)».
«Ανθρωποι σαν κι αυτόν - συνέχισε ο Φιντέλ - είναι ικανοί, με το παράδειγμά τους, να συμβάλουν στην εμφάνιση άλλων που να τους μοιάζουν (...)» γιατί ο Τσε «υπήρξε από τους πιο οικείους, από τους πιο θαυμαστούς, από τους πιο αγαπητούς, και δίχως αμφιβολία, ο πιο εξαίρετος από τους επαναστάτες συντρόφους μας (...)».
Την αντίληψη του κομμουνιστή Τσε για τον άνθρωπο δε θα μπορούσαν ποτέ να την καταλάβουν οι δολοφόνοι του. Πόσο μάλλον να την εξοντώσουν.
Ο,τι δεν κατάφεραν με τον Τσε εκείνοι που τον δολοφόνησαν νόμισαν ότι θα κατόρθωναν όσοι πίστεψαν ότι μπορούν να τον μετατρέψουν σε μια ακίνδυνη στάμπα πάνω σε μπλουζάκια και «μοδάτα» αξεσουάρ.
Ούτε αυτοί αντιλήφθηκαν ότι η ζωή του Τσε ξεπερνά κατά πολύ την αγοραία λογική τους. Γιατί «η ζωή του - όπως έλεγε ο Σαρτρ - είναι η ιστορία του πληρέστερου ανθρώπου της εποχής μας».

Η Ιστορία που έγραψε και διηγήθηκε ο Τσε με τη ζωή του είναι ταυτόχρονα και η απάντηση στο ερώτημα «γιατί ο Τσε συνεχίζει να ζει».
Οσοι προσπαθούν να εξαντλήσουν την εξήγηση αυτής της «αθανασίας», εστιάζοντας στην εικόνα του Τσε σαν «γητευτή των φοιτητικών ονείρων», ξεχνούν ότι ο Τσε των εργατών και των αγροτών, ο Τσε των ταπεινών και καταφρονεμένων, ο Τσε της νεολαίας, δε μας άφησε κληρονομιά μόνο αυτό το απίστευτο βλέμμα του, ένα βλέμμα που καθοδηγεί μακριά, προς το όνειρο, προς το φαινομενικά αδύνατο. Δεν είναι μόνο το γεγονός ότι ο Τσε και οι σύντροφοί του στην Κούβα έγιναν η απόδειξη της νίκης απέναντι στον ιμπεριαλισμό ή ότι ο ίδιος ουδέποτε θεώρησε αρκετή αυτή τη νίκη απέναντι στο χρέος του. Δεν ήταν μόνο ότι ο Τσε αρνήθηκε μια «στρωμένη» και άνετη ζωή, για να αφιερώσει τον εαυτό του στην Επανάσταση.
Ολα αυτά μαζί μπορεί να συνθέτουν τον «μύθο» του Τσε, αλλά δεν είναι αρκετά να εξηγήσουν το γιατί ο Τσε Γκεβάρα «ζει».

Ο πραγματικός λόγος που ο Τσε παραμένει «ζωντανός» είναι ότι παραμένουν ζωντανά όλα όσα τον «γέννησαν».
Ο Τσε «ζει» γιατί, ως πολεμιστής, ως πολιτικός, ως στρατιώτης, ήταν ο κομαντάντε μιας επανάστασης που θα βρει την ολοκλήρωσή της, μόνο όταν καταργηθεί κάθε μορφής εκμετάλλευση γιατί, όπως ακριβώς έλεγε, «δεν υπάρχει για μας κανείς άλλος ορισμός του σοσιαλισμού, πλην της κατάργησης της εκμετάλλευσης του ανθρώπου από άνθρωπο».
Ο Τσε «ζει» και παραμένει θανάσιμα επικίνδυνος για τους δολοφόνους του, γιατί, πολύ απλά, δεν έχει ακόμα πεθάνει ο θανάσιμος εχθρός του, ο ιμπεριαλισμός.
Ο Τσε θα παραμένει «ζωντανός» όσο το βλέμμα του θα δείχνει πόσο ρεαλιστικό είναι το όραμά του για έναν κόσμο ελεύθερο, δημοκρατικό, χωρίς πείνα, χωρίς φτώχεια, χωρίς καταπίεση.
Ο Τσε θα «ζει» για όσο οι σύντροφοί του («αν τρέμεις από αγανάκτηση για κάθε αδικία, είσαι σύντροφός μου», έλεγε ο Τσε) θα συνεχίζουν να αντλούν από εκείνο το πρωινό του Οκτώβρη, στη Βολιβία, το μήνυμα της ανιδιοτελούς προσφοράς και της θυσίας. Οσο στον κόσμο η αδικία θα εξακολουθεί το έργο της κι όσο οι εκμεταλλευτές θα ζητούν από τους λαούς να σκύβουν το κεφάλι, ο Τσε θα είναι «ζωντανός». Γιατί
«ο άνθρωπος - όπως έλεγε ο Τσε - πρέπει να περπατάει με το κεφάλι απέναντι στον ήλιο. Και ο ήλιος πρέπει να κάψει το μέτωπο και καίγοντάς το να το σφραγίσει με τη σφραγίδα της τιμής. Οποιος περπατάει σκυφτός, χάνει αυτήν την τιμή».

3 σχόλια:

  1. Όπως έλεγε και ο ίδιος ο Τσε "είμαστε παιδιά του περιβάλλοντός μας". Αν λοιπόν ο Τσε ήταν "ο πληρέστερος άνθρωπος της εποχής του" αυτό έγινε γιατί η εποχή του απαιτούσε ανθρώπους πλήρεις. Αυτό έγινε γιατί οι μάζες αποφάσισαν να ξεσηκωθούν, ν' αντισταθούν στον ιμπεριαλισμό και την εξαθλίωση. Κι έβγαλαν τους ανάλογους ηγέτες. Και ανέδειξαν νέες διαδρομές. Και έκαναν το "αδύνατο" δυνατό.

    Και ανάγκασαν τον ιμπεριαλισμό να δείξει το πιο φρικτό του πρόσωπο προκειμένου να σταματήσει αυτό το κύμα που υψώθηκε στην Λατινική Αμερική και στην Ασία πάνω ΚΑΙ από τις τριβές στο εσωτερικό του κομμουνιστικού κινήματος.
    Γιατί -κατά τη γνώμη μου φυσικά- ο Τσε πηγαίνοντας στην Βολιβία δεν απαντούσε μόνο στην ιμπεριαλιστική καταπίεση. Άνοιγε κι ένα νέο δρόμο στο πως μπορεί να γίνεται η ιδεολογική και πολιτική αντιπαράθεση: Όχι με μίζερες καταγγελίες, γκρίνιες και υπονόμευση στους διαδρόμους, αλλά κερδίζοντας τις μάζες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Patria o muerte"
    Αυτά για κάτι αναρχοχαρούμενους

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ

Είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα σχόλια που προσπαθούν να προσθέσουν κάτι στην πολιτική συζήτηση.

Σχόλια :
Α) με υβριστικό περιεχόμενο ή εμφανώς ερειστική διάθεση
Β) εκτός θέματος ανάρτησης
Γ) με ασυνόδευτα link (spamming)
Δ) χωρίς τουλάχιστον ένα διακριτό ψευδώνυμο
Ε) που δεν σέβονται την ταυτότητα και τον ιδεολογικό προσανατολισμό του blog

ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ.

Παρακαλείστε να γράφετε τα σχόλια σας στα Ελληνικά

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.