15 Σεπτεμβρίου 2012

Απαντήσεις στα γρήγορα: Οι ποιοτικές διαφορές μεταξύ καπιταλιστών και μικρομαγαζατόρων




Συζητούσα σήμερα με ένα φίλο, από τα πολλά που ειπώθηκαν μια ερώτηση του έγινε αφορμή για να θιχτούν κάποια πράγματα τα οποία διαπιστώνω πως έχουν παρεξηγηθεί από πολύ κόσμο.

Με ρώτησε λοιπόν αρχικά "γιατί πρέπει να φθονείτε εσείς οι κομμουνιστές τους καπιταλιστές;"

Του εξήγησα ότι ο λόγος που τους φθονούμε είναι ότι έχουν γίνει πλούσιοι κλέβοντας, στην καλύτερη περίπτωση, τον ιδρώτα και την εργασία άλλων ανθρώπων.

"Δηλαδή δεν υπάρχουν καλοί καπιταλιστές;", με ρωτά

Του είπα ότι όχι, δεν υπάρχουν "καλοί" καπιταλιστές για εμάς μιας και θεωρούμε ότι ο μόνος τρόπος για έναν καπιταλιστή να αποκτήσει/διατηρήσει/αυξήσει τον πλούτο του είναι η απόσπαση υπεραξίας, άρα η κλοπή εργατικής δύναμης έμμεσα ή άμεσα.[1]

Η επόμενη του ερώτηση ήταν η εξής:

"Μα καλά και ένας άνθρωπος που έχει φτιάξει το μαγαζάκι του και το δουλεύει τι κακό έχει κάνει;"

Του απάντησα ότι δεν έχει κάνει κακό και ότι αυτός ο άνθρωπος δεν θεωρείται καπιταλιστής.

"Ναι αλλά δεν αποσπά υπεραξία;" μου λέει...

Έτσι αποφάσισα να γράψω το εν λόγω άρθρο για να ξεκαθαρίσω κάποια πράγματα τα οποία μπορεί να μπερδεύουν αρκετούς όπως και το φίλο μου. Ο τρόπος που θα απαντήσω δεν είναι επιστημονικός και μπορεί να κάνω κάποια λάθη ή παραλείψεις, αφορά το πως τα έχω εγώ στο νου μου σχετικά με το συγκεκριμένο προβληματισμό και όχι κάποια επιστημονικά επεξεργασμένη και συστηματοποιημένη απάντηση. Παρόλα αυτά θεωρώ ότι σε γενικές γραμμές η ποιοτική διαφορά(και όχι μόνο η ποσοτική που είναι προφανής) μεταξύ ενός καπιταλιστή και ενός απλού καταστηματάρχη θα γίνει κατανοητή από τα λεγόμενα μου.

Λοιπόν καταρχήν ας ξεκινήσουμε από την παραδοχή ότι ο μικρομαγαζάτορας αποσπά και αυτός υπεραξία από τους εργαζόμενους του, στο καπιταλιστικό σύστημα δεν μπορεί να γίνει αλλιώς, είναι έτσι δομημένη η οικονομία και η επιχειρηματικότητα που ο ιδιοκτήτης ενός μαγαζιού δεν μπορεί να αποζημιώσει πλήρως την αξία της εργασίας που του προσφέρει ο εργαζόμενος και να κρατήσει παράλληλα και το κατάστημα του ανοιχτό. Παρόλα αυτά, το μεγαλύτερο μέρος της υπεραξίας που αποσπά ο μαγαζάτορας αυτός(αν όχι όλο) το χρησιμοποιεί για να καλύψει τα έξοδα του μαγαζιού(εφορία, προϊόντα, λογαριασμοί, κλπ). Συγκεκριμένα είναι πάρα πολλοί οι μικρομαγαζάτορες, οι περισσότεροι θα έλεγα, οι οποίοι όχι μόνο δεν θα είχαν κέρδος, αλλά θα είχαν και χασούρα αν δεν στηριζόταν στη δική τους προσωπική εργασία ή στην εργασία μελών της οικογένειας τους. Συχνά μπορεί σε ένα μαγαζί να δουλεύουν 3 άτομα του "σπιτικού" και να μην είναι το τελικό κέρδος καν 3 μεροκάματα, πόσο μάλλον σε περιόδους κρίσης.

Έτσι λοιπόν, αν οι μικροί επαγγελματίες στηριζόταν μόνο στην υπεραξία των 2-3 υπαλλήλων τους, είναι πιθανό στο τέλος της ημέρας αυτή η υπεραξία να μην αντιστοιχεί σε κέρδος αλλά να καταναλώνεται στο σύνολο της σε αποπληρωμή των υποχρεώσεων της επιχείρησης.

Και θα μου πει κανείς, "σάμπως οι καπιταλιστές δεν έχουν υποχρεώσεις προς τρίτους;". Ναι έχουν, όμως ο λογαριασμός της ΔΕΗ για την ΕΒΓΑ της γειτονιάς, έχει αναλογικά πολύ μεγαλύτερο βάρος από το λογαριασμό της ΔΕΗ της τράπεζας. Ή να το πούμε αλλιώς, για κάθε ευρώ είσπραξης του τραπεζίτη αναλογεί 1 λεπτό για ΔΕΗ, ενώ για κάθε ευρώ αυτού που εισπράττει η ΕΒΓΑ της γειτονιάς αντιστοιχούν 2-3 λεπτά(τα νούμερα είναι ενδεικτικά και δεν αντιστοιχούν στην πραγματικότητα). Γενικά όσο πιο μεγάλη είναι μια επιχείρηση, τόσο λιγότερο την επιβαρύνουν τα λειτουργικά έξοδα αναλογικά(οικονομίες κλίμακας). Ένα μαγαζί με μικρό κύκλο εργασιών και έσοδα μπορεί να χρειάζεται ένα υπολογιστή, ένα άλλο μεγαλύτερο μαγαζί μπορεί και αυτό να χρειάζεται έναν υπολογιστή. Η αγορά του υπολογιστή όμως βαρύνει αναλογικά περισσότερο το πρώτο μαγαζί που είναι μικρότερο σε σχέση με το δεύτερο. Επίσης μια επιχείρηση με μεγαλύτερο κεφάλαιο μπορεί να επενδύσει σε ένα ακριβό μηχάνημα εμφιάλωσης που έχει ναι μεν μεγαλύτερο κόστος αγοράς, αλλά παράγει περισσότερο προϊόν και πιο οικονομικά. Ένα μικρό εμφιαλωτήριο που δεν έχει τόση κατανάλωση δεν μπορεί αφενός να αγοράσει το μηχάνημα επειδή είναι ακριβό(μπορεί να μην έχει καν το κεφάλαιο) και δεν έχει και νόημα γιατί δεν χρειάζεται τόσο μεγάλη παραγωγή ώστε να κάνει απόσβεση της αγοράς σε εύλογο χρονικό διάστημα. Άρα το μικρό εμφιαλωτήριο, έχει μεγαλύτερο κόστος ανά φιάλη σε σχέση με το μεγαλύτερο και δεν μπορεί να κάνει και πολλά για να μειώσει αυτό το κόστος, τουλάχιστον όχι όσα μπορεί να κάνει το μεγάλο.

Επίσης στο σύστημα που ζούμε, το καπιταλιστικό, το ίδιο το κράτος λειτουργεί υπέρ των μεγάλων επιχειρήσεων. Κανονίζει να υπάρχουν ευνοϊκές νομοθεσίες για αυτές, φοροαπαλλαγές, δαπανά μεγάλο μέρος του προϋπολογισμού σε υποδομές που τους εξυπηρετούν, τους ενισχύει με επιχορηγήσεις, μειωμένα τιμολόγια κλπ. Οπότε, ακόμα και η εφορία που πληρώνει ο μικρομαγαζάτορας, στην ουσία γίνεται εργαλείο του μεγάλου κεφαλαίου μέσω των χειρισμών που κάνει το αστικό κράτος υπέρ αυτού.

Στην ουσία οι περισσότεροι ιδιοκτήτες μικρών και οικογενειακών επιχειρήσεων, στηρίζονται τελικά στην δική τους εργασία. Η όποια υπεραξία εισπράττουν από τους 2-3 εργαζόμενους που απασχολούν είναι σταγόνα στον ωκεανό σε σχέση με την υπεραξία που εισπράττουν από τους 100-200-500-1000... εργαζόμενους οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Στους μεν η υπεραξία αυτή καλύπτει έξοδα και τρύπες καθώς οι ιδιοκτήτες αγωνίζονται να επιβιώσουν, ενώ στους δε, γίνεται καθαρό κέρδος το οποίο μπορούν να επανεπενδύσεων και μέρος αυτού να τους εξασφαλίσει μια εξεζητημένη ζωή. Οι σκοτούρες των πρώτων είναι πως θα τα βγάλουν πέρα αυτοί και τα παιδιά τους, ή οι οικογένειες των παιδιών τους που συχνά οι ίδιοι συντηρούν(όσοι δεν φαληρίζουν) εξαιτίας της μεγάλης ανεργίας και της οικονομικής ύφεσης. Ενώ οι σκοτούρες των καπιταλιστών πως θα καταφέρουν να αποκτήσουν ακόμα περισσότερα κέρδη, μιας και όσο ζούμε σε συνθήκες καπιταλισμού το δικό τους μέλλον και το μέλλον των παιδιών τους είναι εξασφαλισμένο εξαρχής.



Πριν κλείσω να αναφέρω ότι σίγουρα υπάρχουν ενδιάμεσα στρώματα τα οποία απολαμβάνουν μια λίγο πιο ποιοτική ζωή από αυτή των προλετάριων εργατών που δεν έχουν στην κατοχή τους τίποτα παραπάνω από ότι μπορούν να φτιάξουν με τα χέρια τους ή να επινοήσουν με το μυαλό τους. Σε αυτά τα στρώματα υπάγονται και πολλοί μικροεπιχειρηματίες, οι οποίοι μέχρι πρόσφατα τουλάχιστον είχαν μια κάπως ανώτερη ποιότητα ζωής σε σχέση με τους "άκληρους". Αποδείχθηκε όμως ότι αυτός ο τρόπος ζωής είναι ιδιαίτερα ευάλωτος ακόμα και στους μικρότερους κλυδωνισμούς του συστήματος, αυτός είναι και ο λόγος που εμείς οι κομμουνιστές λέμε ότι τα συμφέροντα των μικροεπιχειρηματιών προσεγγίζουν στην ουσία περισσότερο τα συμφέροντα της εργατικής τάξης από ότι της αστικής. Το ζήτημα άλλωστε δεν είναι μόνο οικονομικό αλλά έχει και άλλες προεκτάσεις μιας και οι αγωνίες και τα άγχη μιας μικρής επιχείρησης 2-3 ατόμων, μπορεί στις καλές εποχές να προσφέρουν λίγο παραπάνω χρήματα στον ιδιοκτήτη από όσα παίρνουν οι εργάτες, με τι προσωπικό όμως κόστος; Πόσο του κοστίζουν σε πνευματική καλλιέργεια, σε ψυχαγωγία, πόσο του κοστίζουν σε χρόνο που αν δεν δούλευε 12ωρα θα τον περνούσε με την οικογένεια του, ακόμα τί ασθένειες μπορεί να προκύψουν από το έντονο και συνεχές άγχος αυτό(για να μη μιλήσουμε για την "επιδημία" αυτοκτονιών); Τα ίδια και χειρότερα προβλήματα τα έχουν και οι προλετάριοι φυσικά, δεν υπονοώ ότι τα μικροαστικά στρώματα υποφέρουν περισσότερο από εκείνους απλά σκοπός μου είναι να δείξω ότι ανήκουν λίγο ως πολύ αμφότεροι στις ομάδες εκείνες που έχουν πολύ περισσότερα να χάσουν από ότι να κερδίσουν από τη διαιώνιση του καπιταλισμού.

Αυτά τα ολίγα προς το παρόν που τα είχα πρόχειρα στο μυαλό μου, ελπίζω να έγινε ξεκάθαρο το point of view της ανάρτησης.

Λαγωνικάκης Φραγκίσκος(Poexania)




[1] Γιατί μπορεί να είναι και μέσω διαχείρισης της υπεραξίας που σε πρώτη φάση αποσπούν άλλοι.

ΥΓ. Σημείωση ύστερα απο συμβουλή του Metallminer: Αν και εγώ λανθασμένα το θεωρούσα δεδομένο για αυτό και δεν αναφέρθηκα στο κυρίως άρθρο, θα προσθέσω μια παράγραφο προκειμένου να αποφευχθούν οι παρεξηγήσεις απο τους αναγνώστες σχετικά με την στάση των μικροαστών απέναντι στην προοπτική της σοσιαλιστικής οικοδόμησης.

Τα παραθέτω όπως ακριβώς μου τα έστειλε ο Metallminer(καλά οκ έβαλα και τόνους:)



"Παρόλα αυτά πρέπει να πούμε για ποιο λόγο δεν καταφεύγει(εννοεί τους μικροαστούς) ιστορικά σε προοδευτικές λύσεις (σοσιαλισμο)
αλλά σε αντιδραστικές (φασισμο)
γιατί σαν τάξη, δεν έχει μέλλον στον σοσιαλισμό
αλλά ούτε στον ωριμο καπιταλισμό(σημ. δική μου: Δείτε για παράδειγμα πόσο λιγότεροι αναλογικά μαγαζάτορες  και μικροιδιοκτήτες υπάρχουν σε ανεπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες όπως η Μ.Βρετανία σε σχέση με την Ελλάδα. Η εναλλακτικά δείτε πόσα μπακάλικα και μικροκαταστήματα έκλεισαν στη χώρα μας για κάθε σουπερμάρκετ, πολυκατάστημα, mall ή ηλεκτρονικό κατάστημα πωλήσεων στην άλλη άκρη του κόσμου που άνοιξε και που δεν μπορούν να τα ανταγωνιστούν)
και έτσι θέλει καπιταλιστικό πισωγύρισμα.
Αυτό είναι δομικής σημασίας
αυτό το όποιο λέμε είναι ότι επειδή όπως ξέρουμε, η εξέλιξη του καπιταλισμού θα τους εξαφανίσει ας συνδεθούν με το προλεταριάτο για να επιβιώσουν όχι σαν στρώμα, αλλά σαν άτομα
επίσης πρέπει να ειπωθεί οτι το μικρό Κεφάλαιο δεν θέλει να μείνει μικρό
κάθε όνειρο μπακάλη είναι να ανοίξει σουπερ μάρκετ."

16 σχόλια:

  1. θα μου επιτρεψει ο συντακτης του αρθρου να κανω ορισμενες παρατηρησεις που συμπληρωνουν κατα μια ενοια το κειμενο και ξεκαθαριζουν καποιες πλευρες του.

    Η συσωρευση κεφαλαιου σαν διαδικασια ξεκινησε απο τα πρωτα χρονια, τις πρωτες δεκαετιες που το καπιταλιστικο συστημα πατησε γερα τα ποδια του στα ερειπια της παλιας φεουδαρχικης κοινωνιας, η συσωρευση αυτη ηταν επιλεκτικη στην πορεια του χρονου, εδραζονταν κατα κυριο λογο στην βαρια βιομηχανια η οποια ειχε αρχισει να αναπτυσεται γοργα εξαιτιας των ραγδαιων τεχνολογικων αλλαγων και των εφαρμογων τους, οπως η εφαρμογη του ατμου, του ηλεκτρισμου, αργοτερα στις μεταφορες το αυτοκινητο, κλπ.

    Οι πρωτοι ισχυροι καπιταλιστες τοποθετουσαν τα κεφαλαια τους λοιπον σε επιχειρησεις με ραγδαια αναπτυξη, και το βασικοτερο με τεραστια ποσοστα κερδους, η φτηνη εργατικη δυναμη, αρα και η ιδιοποιηση τεραστιου ποσου υπεραξιας, ερχοταν σαν φυσικο επακολουθο.

    Στους λεηγομενους "αντιπαραγωγικους" κλαδους, δηλαδη σε αυτους που για τους καπιταλιστες τα περιθωρια κερδους ηταν μικρα, ειτε γιατι απαιτουσαν μεγαλες επενδυσεις σε αψυχο υλικο υψηλης αξιας, ειτε σε εμψυχο υλικο υψηλης ειδικευσης, δεν εκαναν επενδυσεις.Αυτο το ρολο σταδιακα τον αναλαμβανε το καπιταλιστικο κρατος που επωμιστηκε τους τομεις της υγειας, της προνοιας, της εκπαιδευσης, των κοινωνικων παροχων, σε καποιες χωρες τις μεταφορες, τις τηλεποικοινωνιες, την εξορυξη και αλλα.

    Η συσωρευση βεβαια στο περασμα του χρονου νεων κεφαλαιων συνεχιζοταν, και ταυτοχρονα η επεκταση των δραστηριοτητων των καπιταλιστικων επιχειρησεων αποκτουσε πιο επιθετικο χαραχτηρα στα πλαισια της καπιταλιστικης ολοκληρωσης.

    Στις πιο ανεπτυγμενενες βιομηχανικες χωρες, εκει δηλαδη οπου η ολοκληρωση-εμφανιση των μονοπωλιων ειχε ολοκληρωθει-στους κλαφδους της βαριας βιομηχανιας ειχε παρει χαραχτηρα οδοστρωτηρα, αναφκαστικα αλλα πεδια γινοταν περισσοτερο ελκυστικα για την καπιταλσιτικη δραστηριοτητα.Και εδω ο νομος της συσωρευσης νομοτελειακα ειχε σαν αποτελεμσα τον εκτοπισμο των μικρων επιχειρησεων-καπιταλιστων και την συγκεντρωση κεφαλαιων σε ολο και λιγοτερες επιζειρησεις.Σε καποιες χωρες της Δ.Ευρωπης αυτη η διαδικασια ειχε ξεκινησει απο τις αρχες του περασμενου αιωνα, ανακοπηκε αποτ ον Α. Παγκοσμιο, επιταχυνθηκε μετα και ξαναφρεναριστηκε απο τον Β Παγκοσμιο.

    Στα Βαλκανια και τις χβωρες της Α.Ευρωπης με εξαιρεση την Ελλαδα, η διαδικασια της καπιταλιστικης ολοκληρωσης ανακοπηκε εντελως λογω της οικοδομησης του σοσιαλισμου που ξεκινησε αμεσως μετα το Β.Παγκοσμιο.

    Στη χωρα μας μετα τον πολεμο και με τα χρηματα που εισερευσαν λογω του σχεδιου Μαρσαλ, καποιοι τομεις της βαριας βιομηχανιας αναπτυχθηκαν με ταχεις ρυθμους, η συωρευση ομως γινοταν με πιο συγκρατημενο βηματισμο εξαιτιας και των αντιθεσων στους κολπους της αστικης ταξης, του ταραγμενου πολιτκου τοπιου επι δεκαετιες, των ιδιομορφιων της Ελληνικης οικονομιας.

    συνεχεια απο κατω..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πιο γρηγορα επιτευχθηκε στο χωρο της βαριας βιομηχανιας, των εξορυξεων, της ναυπηγικης βιομηχανιας, ενω τομεις οπως οι μεταφορες, η αξιοποιηση της ηλεκτρικης ενεργειας, οι υπηρεσιες, οι επικοινωνιες εμειναν εξω απο την διαδικασια της ολοκληρωσης, της συγκεντρωσης δηλαδη κεφαλαιων σε ολο και λιγοτερα χερια.Το ιδιο και η εκπαιδευση, η υγεια, το λιανεμποριο.
      Στο εδαφος των τελευταιων ξεφυτρωσαν κοντα στο 1000000 μικρες επιχειρησεις και ελευθεροεπαγγελματιες(περιπου το 92% των μελων της ΕΣΕΕ ειναι ι αυτοαπασχολουμενοι)κατι που ομως σταδιακ αποτελεσε και φρενο στις διαθεσεις του μεγαλου μονοπωλιακου κεφαλαιου να επεκταθει και σε χωρους που μεχρι χτες υποτιμουσε.

      Η υπαρξη λοιπον τοσο μεγαλου αριθμου μικρων "επιχειρησεων" και ελευθεροεπαγγελματιων ηταν αποτελσμα του τροπου αναπτυξης της Ελλληνικης οικονομιας,της μεγαλης καθυστερησης στη διαδικασια της συσωρευσης, αλλα και του γεγονοτος οτι το Ελληνικο καπιταλιστικο κρατος ανελαβε για λογαριασμο των μεγαλων καπιταλιστων να χρηματοδοτει τομεις οπως υγεια, παιδεια, προνοια, τηλεεπικοινωνιες, ηλεκτρισμος και εξηλεκτρισμος, μεταφορες εως οτου ολοκληρωθει η καπιταλιστικη ολοκληρωση στην βαρια βιομηχανια, την μεταποιηση και αλλου.

      Απο το 1992 με το μεγαλο μνημονιο της συνθηκης του Μααστριχτ που επεβαλε και στην χωρα μας την ελευθερη διακινηση εμπορευματων, κεφαλαιων και ανθρωπων-και που ψηφισαν τοτε ΠΑΣΟΚ,ΝΔ, ΣΥΝ, η βασικη συνιστωσα του ΣΥΡΙΖΑ,ΠΟΛΑΝ-οριστηκε σαν επιδιωξη η μειωση του ποσοστου των αυτοαπασχολουμενων ως επιδιωξη το 9% απο το 29% που ηταν τοτε επι του οικονομικα ενεργου πληθυσμου.Ετσι θα ανοιγε ο δρομος για την επελαση του μεγαλου ντοπιου αλλα και του ξενου κεφαλαιου σε τομεις που μεχρι χθες δεν ειχε καμια σχεδον δραστηριοτητα.Επομενως σημερα 20 χρονια μετα, αυτη η διαδικασια απλα επιταχυνεται και το βιαιο ξεκληρισμα των "μικρων καπιταλιστων" με τους οποιους βεβαια το ΚΚΕ στεκεται αλληλεγγυο, παιρνει δραματικες διαστασεις, τα σχεδον 400000 λουκετα σε δυο μολις χρονια μεσα το αποδεικυουν.Στην λαικη εξουσια ολο αυτο το πληθος των αυτοαπασχολουμενων αλλα και των μικροεπαγγελματιων θα συνεχισει να υπαρχει, αλλα μεσα απο παραγωγικους συναιτερισμους που θα εξασφαλιζουν στα μελη τους και την διαθεση των προιοντων της δουλειας τους αλλα και μια αξιοπρεπη αμοιβη.

      Και ασφαλως ο επαγγελματιας με τα 2-3 ατομα προσωπικο σημερα τεινει να εκλειψει αφου η βαρια φορολογια, η μειωση του εισοδηματος μισθωτων-συνταξιουχων που συντελει στην δραματικη μειωση του τζιρου του, οι δυσμενεις οικονομικες συνθηκες τον οδηγουν πολυ γρηγορα στο λουκετο.Εχθρος του βεβαια ειναι οι μεγλαες πολυεθνικες, τα μονοπωλια που επωφθαλμιουν τον χωρο στον οποιο μεχρι χθες δραστηριοποιουταν το μικρομαγαζο, η μικρη επιχειρηση, η μικρη βιοτεχνια.

      Ειναι μια νομοτελειακη διαδικασια ολοκληρωσης που παιρνει βιαιο χαραχτηρα στη χωρα μας σημερα ακριβως γιατι αργησε πανω απο 100 χρονια να συντελεσθει

      Διαγραφή
    2. μπορεις να παραθεσεις κάποια πηγή για αυτό: "οριστηκε σαν επιδιωξη η μειωση του ποσοστου των αυτοαπασχολουμενων ως επιδιωξη το 9% απο το 29% που ηταν τοτε επι του οικονομικα ενεργου πληθυσμου"

      Διαγραφή
  2. Οχι μονο το επιτρεπω αλλα και το επιδιωκω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. θα ήθελα να σημειώσω ότι η υπεραξία παράγεται στην διαδικασία της παραγωγής και όχι στο εμπόριο (όταν μιλαμε για μαγαζάτορες και όχι για μικρο βιοτέχνες). Οι έμποροι διαχειρίζονται και μοιράζονται μέρος της υπεραξίας που παραχτηκε από τον Πακιστανό παραγωγό του ρούχου με μεροκάματα ενος ευρώ την ημέρα, παράγωντας ας πούμε 10 μπλούζες την ημέρα, το κόστος εργασίας του στοιχίζει 10 λεπτά ή μπλούθζα. Η μπλούζα αυτή πωλείται 50 ευρώ. Βλέπεται την τεράστια υπεραξία που καρπώνονται οι: καπιταλιστής παραγωγός, καπιταλιστής μεταφορέας, καπιταλιστής χονδρέμπορος και μικρομαγαζάτορας ή καπιταλιστής λιανικής (μολ, μεγάλα εμπορικα). Από αυτό το κομμάτι της απλήρωτης εργασίας του πακιστανού ένα πολύ μικρό μέρος πηγαίνει και στο εμπορουπάλληλο ή οδηγό φορτηγου. Η μερίδα του λέωντος πηγαίνει στους καπιταλιστές ενδιάμεσους. Τώρα σε περιόδους κρίσης όπου ο καταναλωτής παύει να αγοράζει την μπλούζα ο πρώτος που την πληρώνει είναι ο εμπορουπάλληλος που απολύεται για να δουλέψει μόνος του ο μαγαζάτορας, αμέσως μετά ο ίδιος ο μαγαζάτορας που πάλι δεν μπορεί να αντπεξέλθει το μεγάλο εμπορικό για τους λόγους που ανέφερες και στην συνέχεια όσο μεγαλώνει η κρίση και άλλα στρώματα μικρό ή μεγαλοκαπιταλιστικά. Φυσικά την πληρώνουν και οι εργατες (κυρίως αυτοί) που απολύονται είτε γιατί μεταφέρονται οι επιχειρήσεις σε άλλες χώρες με μισό ευρώ μεροκάματο, είτε με την εντατικοποίηση της εργασίας (1 εργάτης κα΄νει την δουλειά των 2 κλπ). έτσι τελικά παρά τις όποιες αυταπάτες που έχουν και καλλιεργούνται, οι μικροί εμποροι θα καταλήξουν αντικειμενικά είτε στην ανεργία είτε στην μισθωτή εργασία (είτε στην αυτοκτονία).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. οι μικροεπαγγελαμτιες λοιπον, οι αυτοαπασχολουμενοι σε συνθηκες βαθειας καπιταλιστικης κρισης υποκεινται σε βιαιη προλεταριοποιηση, μονο ετσι δημιουργουνται οι προυποθεσεις για την δημιουργια "ανοικτων χωρων" οπου τα μονοπωλια μπορουν πλεον να επενδυσουν και να εξασφαλισουν μεγιστο κερδος.
    Ας παρουμε σαν παραδειγμα τον τουρισμο στον οποιο δραστηριοποιουνται σημερα οχι μονο μεγαλες ξενοδοχειακες μοναδες ,αλλα και χιλιαδες μικροξενοδοχοι, μικροι τουρ operators αλλα και τεραστια τουριστικα γραφεια, μικρομαγαζα στο λιανεμποριο τουριστικων ειδων, αλλα και μεγαλες αλυσιδες σουπερμαρκετ και ειδων "λαικης τεχνης".Ο χωρος αυτος "επετρεπε" μεχρι προτεινος κατα μια ενοια την συνυπαρξη ολων αυτων των ετεροκλητων "δυναμεων", συνυπηρχαν ο μικρος μαγαζατορας και ξενοδοχος, με τον μεγαλο επιχειρηματια, υπηρχε χρημα που ερεε αυθονο, ολοι λοιπον τσιμπολογουσαν.

    Σημερα ομως με την πτωση του τζιρου στο χωρο, την αλλαγη της συνθεσης των τουριστικων πακετων, την μειωση των περιθωριων κερδους, ο "¨μικρος" του χωρου ειναι ανεπιθυμητος.

    Να λοιπον καποιες συνταγες που τον βγαζουν ευκολα απο την μεση και ανοιγουν το δρομο για το μεγαλο κεφαλαιο, ξενοδοχειακο, εμπορικο η υπηρεσιων.
    Αυξηση φορολογιας που γονατιζει τους μικρους, αλλαγη του τροπου χειρισμων των τουριστικων πακετων, οι μικροι tours αντιμετωπιζουν την επιθετικη πολιτικη τιμων των μεγαθηριων, αναγκαστικα κλεινουν.
    Τα μεγαλα ξενοδοχεια συναιτεριζονται με μεγαλες αλυσιδες λιανεμποριου και δημιουργουν "trade spots" μεσα στα ξενοδοχεια, ολο το χρημα διαχεεται εκει, τιποτα στα μικρομαγαζα που τα τσακιζουν χαρατσια, φοροι, αναδουλεια, το λουκετο ερχεται λοιπον γρηγορα.

    Τα λεω ολα αυτα επειδη ζω σε τουριστικη περιοχη και βιωνω απο πρωτο χερι την καπιταλιστικη ολοκληρωση-ξεχασα τις εκατονταδες μικρες ξενοδοχειακες επιχειρησεις που βαζουν λουκετο-με αποτελεσμα το ξεκληρισμα των "μικρων" και τη βιαιη προλεταριοποιηση τους.

    Ποιος βεβαια εξυπηρετει τα σχεδια των μονοπωλιων αν οχι η εκαστοτε κυβερνητικη πολιτικη και οι επιταγες της ΕΕ, επομενως ο πραγματικος εχθρος του καθε μικροεπαγγελματια οχι μονο του τουριστικου χωρου, αλλα και καθε αλλου χωρου, ειναι το μεγαλο μονοπωλιο και οι πολιτικες που υπηρετουν τα συμφεροντα του.
    Ανεξαρτητα λοιπν απο το ποση υπεραξια μπορει να καρπωνεται ο καθε μαγαζατορας, αυτο σε καμια περιπτωση δεν σημαινει οτι μπορει να κανει συσωρευση και επεκταση της επιχειρησης αφου ηδη συντελειται η καπιταλιστικη ολοκληρωση και σε χωρους μου μεχρι χθες χαιραν "ασυλιας".

    Το να "ξεφυγουν" βεβαια καποιοι ειναι φυσικο, η μικρη , ισχνη μειοψηφια,η α στικη ταξη χρειαζεται νεο αιμα για να συμπληρωνει "κενα" που δημιουργουνται με την καταστροφη παραγωγικων δυναμεων,δηλαδη εκτος της εργατικης δυναμης και κεφαλαιων-επιχειρησεων, μικροτερων η μεγαλυτερων σαν αποτελεσμα των οξυτατων ανταγωνισμων αναμεσα στις μεριδες της αστικης ταξης και σαν αποτελεσμα της προσπαθειας των καπιταλιστων να επιβιωσουν της κρισης.

    Ετσι μια μεριδα μικροαστων, αυτοαπασχολουμενων που ακομη αντεχουν, πιστευουν οτι αν αντεξουν λιγο ακομα μπορει να την βγαλουν καθαρη, βλεπουν εχθρικα την προταση του ΚΚΕ για λαικη εξουσια μπερδευοντας την καταργηση των μονοπωλιων με την δικη τους επιβιωση κατι που βεβαια ειναι λαθος.
    Σε συνθηκες ολοκληρωσης μονοπωλιακης του καπιταλισμου, αναποφεκτα θα εξαφανιστει η "μαριδα"¨, στη λαικη εξουσια οπως ανεφερα και παραπανω ο αυτοαπασχολουμενος ως μελος πλεον παραγωγικων συναιτερισμων θα εξασφαλιζει δουλεια, πρωτες υλες φτηνες και ποιοτικες και την διαθεση των προιοντων του.
    Εννοειται οτι ενα κομματι αυτοαπασχολουμενων-ιδιωτες γιατροι, εκπαιδευτικοι, επθιστημονες γενικοτερα-θα ενταχθουν σε δημοσιους τομεις με πληρη και αποκλειστικη απασχοληση, αξιοπρεπεις μισθους, συνταξεις κλπ....αλλα αυτο ειναι μια αλλη ιστορια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Συνοπτικα λοιπον
    - ο καπιταλιστης καρπωνεται ενα σημαντικα μεγαλο μερος απο την υπεραξια που παραγει ο εργαζομενος, τμημα απο αυτο το επανεπενδυει για να αυξησει το μεγεθος της επιχειρησης του και τα περιθωερια κερδους απο την ιδιοποιηση νεας ποσοστητας υπεραξιας.
    -ο μικρομαγαζατορας καρπωνεται και αυτος το ιδο ποσο υπεραξιας-εκμεταλευεται συνηθως με τον ιδιο τροπο τον υπαλληλο του-αλλα δεν πραγματοποιει συσωρευση αφου δεν του το επιτρεπει αυτο ο ανταγωνσιμος και φροντιζει το αστικο κρατος με τους φορους, τα χαρατσια, την εξυπηρετηση των μεγαλων συμφεροντων.
    -ο καπιταλιστης ελεγχει πληρως το αστικο κρατος μεσω των διαφορων μηχανισμων, ο μικρομαγαζατορας ειναι παντα το θυμα των αντιλαικων πολιτικων που παιρνουν και αυτον μπαλα.
    -ο καπιταλιστης σε μια βαθεια κριση μπορει να αντεξει αφου το αστικο κρατος θα φορτωσει τα βαρη του ξεπερασματος της στα λαικα στρωματα, ο μικρομαγαζατορας θα εξαφανιστει, θυμα των ανταγωνισμων και της ανελεητης αντιλαικης πολιτκης του αστικου κρατους και σε βαρος του.
    -ο καπιταλιστης δεν εχει αυταπατες για την ταξικη του θεση, ο μικρομαγαζατορας σε ολη του τη ζωη πιστευει οτι μπορει να γινει και αυτος μεγαλος και τρανος, με χιλιαδες εργατες να τους αρμεγει, συνηθως πεθαινει με την αυταπατη πνιγμενος σε χρεη και υποχρεωσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Βασικα ακομα και ανα μαζεψουν χρημα οι μικρομαγαζατορες, βρισκουν τροπους να τους το αποσπασουν με χρηματιστήρια, με δανεισμο για επέκταση των επιχειρηματικων τους δραστηριοτητων(μέχρι να τους παρει ο διαολος) κλπκλπ.

    (τωρα πρεπει να κατσω να γραψω και ενα αρθρο για τα αλλα ενδιαμεσα στρωματα όπως ειναι για παράδειγμα οι πανεπιστημιακοι και γενικα η διανόηση κ.α.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. πανεπιστημαικοι και διανοηση ειναι μεγαλη κουβεντα, ειδικα σημερα που το προλεταριατο χρειαζεται συμμαχους και απο αυτα τα στρωματα μια συζητηση πρεπει να ανοιξει, εχω την εντυπωση οτι γενικα τα τελευταια χρονια υπαρχει ενα μουδιασμα σε αυτους τους χωρους, δεν γενιεται σκεψη, πολιτικη, δεν υπαρχει φιλοσοφια.

      Διαγραφή
    2. καλά, τη διανόηση ξεχάστε τη. αυτή τουλάχιστον που υπάρχει σήμερα. έπεσε από νωρίς στη μαρμίτα με τα φράγκα και τη δόξα, ξεπουλήθηκε και στην ελλάδα τουλάχιστον, είναι η πιο αντιδραστική γενιά που εμφανίστηκε από συστάσεως νεοελληνικού κράτους. με ελάχιστες εξαιρέσεις, πρέπει να αναμένουμε την ανάδειξη μιας νέας γενιάς της διανόησης που να σταθεί αντάξια στις σύγχρονες ανάγκες και απαιτήσεις των εκμεταλευόμενων τάξεων. ας βρούμε σήμερα έναν πανεπιστημιακό, έναν φιλόσοφο, λογοτέχνη, ποιητή που δε μας μιλάει για νεοφιλελευθερισμό και ευρώπη των λαών και ας του κάνουμε άγαλμα. σοβαρά τώρα, εσείς εκεί στον πλανήτη των κόκκινων μυγών, τέτοιες περιπτώσεις διανόησης που βάζουν το κεφάλι τους στον ντορβά, να τις προβάλετε γιατί νομίζω τις έχουν ανάγκη πολλοί.

      Διαγραφή
    3. Βασικα εξαρταται τι θεωρουμε διανοηση, αν θεωρουμε διανοηση την "προβαλλομενη" αρα στο συνολο της συστημικη, τοτε οκ ειναι σαν να ψαχνεις να βρεις παρθενες σε οικο ανοχης. Αλλα υπαρχουν και αλλοι ανθρωποι που παραγουν "σκεψη" οι οποιοι μπορει να μην προβαλλονται αλλα λειτουργουν, εστω και στις "παρυφες". Επισης ο καθενας απο εμας στο μετρο του δυνατου πρεπει να προσπαθει να γινεται καλυτερος ωστε να μπορει να μεταδωσει την προοδευτικη μας κομμουνιστικη θεωρια.
      Αν δειτε και την ΚΟΜΕΠ στην εισαγωγη η Μπελλου εστιαζει σε αυτο το ζητημα, τις διαπαιδαγωγησης των μελών του κομματος και των οπαδων.

      Οπως εγραφα και καπου αλλου, δεν θυμαμαι τωρα που, υπαρχουν ενα σωρο νεοι επιστημονες διαμαντια, καποιοι απο αυτους προσκεινται και σε εμας, απο αυτους να περιμενουμε, όχι απο Γραμματικάκηδες και λοιπους ενεπλεκομενους με τους μηχανισμους του καθεστωτως.

      Αυτα τα ολιγα:)

      Διαγραφή
  7. Ανοιξες ένα τεράστιο ζήτημα.
    Νομίζω πως το κουμπί του είναι ακριβώς η απόσπαση υπεραξίας. Πιστεύω δηλαδή πως είναι λάθος να τσουβαλιάζουμε τον αυτοαπασχολούμενο ή την οικογενειακή επιχείρηση, με το μικρομάγαζο, έστω και του ενός εργαζόμενου. Η διαφορά τους είναι ποιοτική, καθώς στην δεύτερη περίπτωση έχουμε εκμετελευση ξένης εργασίας (υπεραξία) και μάλιστα συνήθως με πολύ πιο άγριο τρόπο από ότι στους μεγάλους καπιταλιστικούς ομίλους, καθώς ο μικροαστός πρέπει και να ανταπεξέλθει σε μία σειρά από επιπρόσθετες δυσκολίες που περιγράφονται στο κείμενο, και καθώς δεν έχει να πάρει υπεραξία από ένα πλήθος εργαζόμενων, συνήθως αφαιμάζει τους ήδη υπάρχοντες. Το εάν αυτό είναι ή όχι αρκετό για την επιβίωση του, δεν είναι κάτι που αφορά την εργατική τάξη.
    Το δείλημα που μπαίνει στους μικροαστούς σε περιόδους κρίσης (καλή ώρα) είναι πως πρέπει να διαλλέξουν αν θα επιβιώσουν σαν τάξη (οπότε το πιο θελκτικό καταφύγιο είναι ο φασισμός), ή σαν άτομα οπότε και θα συμμαχίσουν με την εργατική ταξη. Πάντως σαν μεσόστρωμα που είναι (όπως και η διανόηση εξάλλου) θα είναι πάντα αναποφάσιστο και αμφιταλαντευόμενο. Απαραίτητοι αλλά καθόλου αξιόπιστοι σύμμαχοι και οι δύο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βασικα συχνα αυτοι που εχουν εναν υπαλληλο, στα ζορια τον διωχνουν και αυτον, αργοτερα ξαναπαιρνουν,κλπκλπ

      Αλλα και μια οικογενειακη επιχειρυηση μπορει να κλεβει υπεραξια απο τα ιδια της τα μελη της οικογενειας, αναφερα παραπανω οτι μπορει 2-3-4 ατομα να ειναι σε μια οικογενειακη επιχειρηση και να βγαζουν κατα ατομο λιγοτερο ακομα και απο ενα κατωτερο μεροκαματο.

      Διαγραφή
  8. Βασικά η διαφορά συνοψίζεται στο εξής: ο μικρομαγαζάτορας δεν συσσωρεύει κεφάλαιο. Δεν μπορεί. Η συσσώρευση κεφαλαίου είναι απαραίτητη για να λέγεται κάποιος καπιταλιστής.

    *Με ''κεφάλαιο'' δεν εννοούμε απλά το χρήμα, τον πλούτο, αλλά πλούτο που επανεπενδύετε σε περισσότερο πλούτο. Χ-Χ'

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. @Pro:
      Δεν ισχύει αυτό που λες. Και ο μικρός επενδύει, κάνει ανοίγματα κλπ

      Διαγραφή

ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ

Είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα σχόλια που προσπαθούν να προσθέσουν κάτι στην πολιτική συζήτηση.

Σχόλια :
Α) με υβριστικό περιεχόμενο ή εμφανώς ερειστική διάθεση
Β) εκτός θέματος ανάρτησης
Γ) με ασυνόδευτα link (spamming)
Δ) χωρίς τουλάχιστον ένα διακριτό ψευδώνυμο
Ε) που δεν σέβονται την ταυτότητα και τον ιδεολογικό προσανατολισμό του blog

ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ.

Παρακαλείστε να γράφετε τα σχόλια σας στα Ελληνικά

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.