26 Οκτωβρίου 2013

ΚΝΕ-Οδηγητής: Πανελλήνιος διαγωνισμός συλλογικής ερευνητικής εργασίας μαθητών


Σημαντική είναι η πρωτοβουλία που αναλαμβάνει η ΚΝΕ και ο «Οδηγητής»διοργανώνοντας πανελλήνιο διαγωνισμό συλλογικής ερευνητικής εργασίας μαθητών.

Με τους στίχους «Μην αφεθείς να πείθεσαι, μάθε να βλέπεις συ ο ίδιος! Ό,τι δεν ξέρεις ο ίδιος καθόλου δεν το ξέρεις» από το ποίημα «Εγκώμιο στη μάθηση» του Γερμανού Κομμουνιστή ποιητή Μπέρτολτ Μπρέχτ, η ΚΝΕ και ο «Οδηγητής» καλεί τους μαθητές να πάρουν μέρος στον διαγωνισμό των ερευνητικών εργασιών με την ματιά των μαθητών αναφέροντας:

«Δεν αρκούμαστε σε όσα μας διδάσκουν στο σχολείο! Στα ψέματα και τις μισές αλήθειες των σχολικών βιβλίων! Απαντάμε, ψάχνουμε, μελετάμε, διαδίδουμε την αλήθεια!

Εκφράζουμε τις δικές μας ανησυχίες! Δημιουργούμε με διάφορους τρόπους και μορφές! Δε μένουμε θεατές του μέλλοντος που μας φτιάχνουν! Κάνουμε τη ζωή σχολείο!

Φτιάξε τη δική σου ομάδα! Διάλεξε θέμα και δήλωσε συμμετοχή!».

Τα θέματα του διαγωνισμού είναι δεκάδες και αναφέρονται στη καθημερινή ζωή των μαθητών, σε διαστρεβλώσεις που διδάσκονται στο σχολείο, στο διαδίκτυο, στον προωθούμενο λεγόμενο «εθελοντισμό» στους μετανάστες και τον ρατσισμό και στην ιστορική μνήμη που τόσο «κακοπαθαίνει» στα σχολικά βιβλία. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν πολλές μορφές εκφράσεις από το μολύβι μέχρι τα πιο σύγχρονα τεχνολογικά μέσα ενώ μπορούν να συμμετέχουν ομάδες από 3 έως 20 μαθητές

Αναλυτικά τα θέματα του διαγωνισμού, οι όροι και οι τρόποι επικοινωνίας καθώς και οι μορφές που μπορούν να αξιοποιηθούν είναι τα ακόλουθα:

Α. Κάνεις login και πιστεύεις πως η ζωή ξεκινά;

- Διαδίκτυο και σελίδες κοινωνικής δικτύωσης: Πότε ξεκίνησαν, πώς και από ποιους;

- Ποια η χρήση τους σήμερα;

- Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των χρηστών τους (ιδιώτες, επιχειρηματίες, πολυεθνικοί όμιλοι, ΜΜΕ κ.τ.λ);

- Το διαδίκτυο είναι μέσο πληροφόρησης;

- Υπάρχουν παγίδες; Η ενημέρωση είναι αντικειμενική ή υποκειμενική; Από πού μπορεί να ενημερώνεται κανείς;

- Ποια η σχέση του διαδικτύου με παλαιότερα μέσα π.χ. βιβλίο, εφημερίδα, αλληλογραφία κ.τ.λ.; Μπορεί να τα αντικαταστήσει;

- Ανάπτυξη κοινωνικότητας, δημιουργικότητας και προσωπικότητας νέου ανθρώπου. Μπορούν να γίνουν αυτά μέσω των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης;

- Πόσο «ελεύθερα» κινούμαστε στο διαδίκτυο και τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης;

- Μπορεί το διαδίκτυο να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για δράση και κινητοποίηση;

Β. Εθελοντισμός και φιλανθρωπία ή ταξική αλληλεγγύη ανάμεσα σε ίσους;

- Ποιες οι αφετηρίες και οι στόχοι όσων δραστηριοποιούνται στον τομέα της αλληλεγγύης;

- Ποιος ο ρόλος των διάφορων ΜΚΟ; Είναι ανεξάρτητες, από που χρηματοδοτούνται;

- Ποιος ο ρόλος της εκκλησίας;

- Τι σημαίνει το σύνθημα «Όλοι για έναν και ένας για όλους»; Ποια η δράση σωματείων, λαϊκών επιτροπών, μαθητών, φοιτητικών και σπουδαστικών συλλόγων;

- Συμβιβασμός, διαιώνιση του προβλήματος ή διεκδίκηση και σύγκρουση;

- Αναλύστε το σύνθημα «Δώσε το χέρι σε όποιον σηκώνεται».

Γ. Οι παππούδες μας πρόσφυγες, οι πατεράδες μας μετανάστες, εμείς ρατσιστές;

- Το κοινωνικό φαινόμενο της μετανάστευσης: Πότε εμφανίζεται; Ποια τα αίτιά του;

- Στην ιστορία της χώρας μας υπήρξαν κύματα μεταναστών;

- Ποια η επίσημη πολιτική κρατών και διεθνών οργανισμών (ΕΕ, ΝΑΤΟ, ΟΗΕ κ.τ.λ.) σε σχέση με τη μετανάστευση και τους μετανάστες;

- Υπάρχει πείρα από τις σοσιαλιστικές χώρες σε σχέση με τη μετανάστευση;

- Πώς καλλιεργείται ο ρατσισμός και ο φασισμός;

- Υπάρχει λύση στο ζήτημα της μετανάστευσης;

Δ. Τόποι αγώνα και μαρτυρίας του λαού και της νεολαίας!

- Στην περιοχή σας υπάρχουν τόποι μαρτυρίας από την περίοδο της κατοχής, του εμφυλίου ή της χούντας; Πώς και αν παρουσιάζονται από τα σχολικά βιβλία και γιατί;

- Πώς οργανώθηκε η ζωή σε φυλακές και τόπους εξορίας; Αναπτύχθηκαν αγώνες;

- Υπήρχε ενασχόληση με τη Μόρφωση, την Παιδεία, τον Αθλητισμό και την Τέχνη;

- Πώς συμμετείχαν οι γυναίκες και η νεολαία στον αγώνα;

- Υπάρχουν ιστορικά γεγονότα που χαρακτηρίζουν ακόμα και στις μέρες μας ολόκληρες πόλεις και γειτονιές (π.χ. Καισαριανή, Χαϊδάρι, Πειραιάς, κ.α.); Πώς εξηγούνται; Πώς επέδρασαν αυτά τα γεγονότα;

Μορφές που μπορούν να αξιοποιηθούν:

Με μολύβι, χαρτί, χρώματα αλλά και τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα οι ομάδες μπορούν να εκφραστούν με όποια μορφή θέλουν. Χρειάζεται μεράκι και φαντασία και όλες οι ιδέες γίνονται δεκτές.

Πρωτότυπη δημιουργία-Έργο
Βίντεο
Ταινία μικρού μήκους
Φωτογραφία
Σκίτσο, κόμικ
Ποίημα
Γραπτό κείμενο (άρθρο για μια τοπική εφημερίδα ή διήγημα ή δοκίμιο)
Μουσική (σύνθεση τραγουδιού, μελοποίηση στίχου)
Αφίσα-κολάζ, ζωγραφική

Αξιοποίηση καλλιτεχνικού έργου:

Αντλείς έμπνευση από μεγάλους λογοτέχνες, ποιητές, σκηνοθέτες, μουσικούς; Δώσε μας τη δική σου άποψη για το έργο τους. Κάθε ομάδα βασιζόμενη σε έργα γνωστών καλλιτεχνών μπορεί να χτίσει τη δική της θεατρική παράσταση ή σκετς, να δώσει με όποιον τρόπο θέλει τη δική της ματιά στο έργο.

Έρευνα-διαδραστικές μορφές:

Συνεντεύξεις

Ρεπορτάζ

Ερωτηματολόγια

Όροι Διαγωνισμού:

- Οι ομάδες μπορούν να αποτελούνται από 3 έως 20 μαθητές.Στις ομάδες μπορούν να συμμετέχουν μαθητές Γυμνασίου, Λυκείου και ΕΠΑΛ.

-Η συμμετοχή υποβάλλεται από έναν μαθητή, που θα είναι εκπρόσωπος της ομάδας, και ο οποίος υποχρεούται να δηλώσει όλα τα μέλη της ομάδας του με πλήρη στοιχεία για κάθε μέλος αντίστοιχα (ονοματεπώνυμο, περιοχή, σχολείο και τάξη, e-mail). Η κάθε ομάδα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει μόνο ένα θέμα. Η κάθε ομάδα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει παραπάνω από μία μορφές για την εργασία της. Ο διαγωνισμός αποτελείται από 3 φάσεις : α. Δηλώσεις συμμετοχής και ενημέρωση, β. Προετοιμασία εργασιών, γ. Συνάντηση ομάδων και παρουσίαση εργασιών Οι ομάδες έχουν τη δυνατότητα να δηλώσουν συμμετοχή στα email και τηλέφωνα επικοινωνίας που είναι διαθέσιμα και στα γραφεία της ΚΝΕ σε κάθε περιοχή. Η κάθε ομάδα μέχρι και τις 10/11 πρέπει να αποστείλει περίληψη της εργασίας, με κείμενο έως 200 λέξεων για το θέμα που έχει επιλέξει.

Η κάθε ομάδα μέχρι τις 20/11 να έχει επιλέξει με ποιες μορφές θα παρουσιάσει το θέμα της.

- Οι ομάδες που θα επιλέξουν τη δημιουργία βίντεο ή ταινίας μικρού μήκους θα αποστείλουν το βίντεο ή την ταινία μικρού μήκους έως και τις 5/1.

- Όλες οι ομάδες θα πρέπει να έχουν αποστείλει το σύνολο της εργασίας τους από 5/1 έως και 10/1.

- Σε κάθε πόλη όπου θα υπάρχουν περισσότερες από 4 συμμετοχές θα γίνει εκδήλωση παρουσίασης όλων των εργασιών και ανάδειξης της πιο ολοκληρωμένης και πρωτότυπης εργασίας.

- Οι νικητές του διαγωνισμού θα προκύψουν από την ψηφοφορία των μαθητών που θα παρακολουθήσουν τις εκδηλώσεις.

- Όλες οι εργασίες θα αναρτώνται στο διαδίκτυο όπου θα διεξάγεται και ανοιχτή ψηφοφορία.

Τρόποι επικοινωνίας και ενημέρωσης

Στα sites www.kne.gr και www.902.gr θα αναρτηθεί υποστηρικτικό υλικό για τα θέματα των εργασιών, το οποίο θα εμπλουτίζεται, θα υπάρχει συνεχής ενημέρωση για την εξέλιξη του διαγωνισμού (καταχωρημένες συμμετοχές, ανάρτηση εργασιών, προγραμματισμός εκδηλώσεων και συναντήσεων των ομάδων κ.α.), καθώς και για τυχόν αλλαγές στις ημερομηνίες.

Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής μπορείτε να απευθύνεστε μέσω mail στις εξής διευθύνσεις: mail@odigitis.gr και kne@kne.gr

1 σχόλιο:

  1. Θαυμάσια πρωτοβουλία τεράστιας πολιτικής, ιδεολογικής και παιδαγωγικής σημασίας, καθώς και μεγάλης ερευνητικής αξίας. Ένα μεγάλο μπράβο στην ΚΝΕ που δείχνει ότι είναι μπροστά από την εποχή της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΥ

Είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα σχόλια που προσπαθούν να προσθέσουν κάτι στην πολιτική συζήτηση.

Σχόλια :
Α) με υβριστικό περιεχόμενο ή εμφανώς ερειστική διάθεση
Β) εκτός θέματος ανάρτησης
Γ) με ασυνόδευτα link (spamming)
Δ) χωρίς τουλάχιστον ένα διακριτό ψευδώνυμο
Ε) που δεν σέβονται την ταυτότητα και τον ιδεολογικό προσανατολισμό του blog

ΘΑ ΔΙΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ.

Παρακαλείστε να γράφετε τα σχόλια σας στα Ελληνικά

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.