Αφιέρωμα από το Rocking.gr
Η μουσική που λατρεύουμε είναι γεγονός πως έχει πάμπολλες εκφάνσεις. Έτσι, είναι αναμενόμενο όταν κάποιος είναι απόλυτος πάνω στην «ορθότητα» της έκφανσης που εκείνος προτιμά, να αφορίζει οτιδήποτε άλλο μακριά από τα χωράφια της δικής του rock. Κάπως έτσι, οι Bon Jovi έχουν εδραιωθεί στις συνειδήσεις πολλών, μακριά από τα στενά τους πρότυπά για τη rock, αλλά κατ' εμέ άκρως λανθασμένα. Η εμπορική τους επιτυχία, η αποφασιστικότητα του Jon Bon Jovi να είναι για όσο το δυνατόν περισσότερο στην κορυφή της μουσικής βιομηχανίας και η δισκογραφική μετάλλαξη της μπάντας την τελευταία δεκαετία οδήγησαν κάποιους σε μια άκρατη αδιαφορία σε ό,τι αφορά στο συγκεκριμένο συγκρότημα.
Αλλά όλα αυτά έχουν κάποια σταθερή βάση; Ας πάρουμε την ιστορία του συγκροτήματος από την αρχή, ούτως ώστε να μπορέσουμε να εξετάσουμε το θέμα με περισσότερες λεπτομέρειες.
Τη δεκαετία του 1970, δύο ήταν τα σχήματα που μεσουρανούσαν στην περιοχή του New Jersey: οι Southside johnny & the Αsbury jukes και φυσικά το αφεντικό, ο Bruce Springsteen. Οπότε, ήταν λογικό κάθε έφηβος που προσπαθούσε να φτιάξει μια μπάντα με 3-4 φίλους του να παίζει τραγούδια τους στο γκαράζ του σπιτιού του, ελπίζοντας πως κάποια μέρα θα μπορέσει να μοιάσει στα είδωλα του. Ένας απ' αυτούς του εφήβους ήταν και ο John Bongiovi, απόγονος μιας ιταλικής οικογένειας, που είχε εγκατασταθεί στο Sayreville του New Jersey, με πατέρα έναν πρώην στρατιωτικό και νυν κομμωτή και μητέρα ένα πρώην «λαγουδάκι» του Playboy. Ο John έμοιαζε αποφασισμένος να προσπαθήσει με νύχια και με δόντια να πετύχει ως μουσικός, καθώς στην ηλικία των δεκάξι είχε ήδη παίξει στα σημαντικότερα μαγαζιά της περιοχής, συμπεριλαμβανομένου και του ιστορικού Fast Lane. Στο σχολείο πήγαινε όποτε δεν είχε κάποια πρωινή πρόβα, γι' αυτό και είχε αποβληθεί από τα περισσότερα σχολικά ιδρύματα της περιοχής, χωρίς όμως να τον νοιάζει και ιδιαίτερα.
Ohhh, she's a little runaway...
Έτσι κι έγινε. Το 1982 ηχογράφησε το τραγούδι "Runaway", το οποίο ήταν αρκετά διαφορετικό από τις προηγούμενες συνθέσεις του, με ένα σαφέστατα πιο rock attitude. Ο John ήταν σίγουρος εξαρχής πως κρατούσε το εισιτήριο της επιτυχίας στα χέρια του κι έτσι σχεδόν εισέβαλε σε ένα ραδιοφωνικό σταθμό, που διοργάνωνε ένα διαγωνισμό για την καλύτερη τοπική μπάντα χωρίς δισκογραφικό συμβόλαιο, προσπαθώντας να πείσει τον ίδιο τον διευθυντή του σταθμού για την αξία του κομματιού του. Εκείνος εν τέλει δέχθηκε να το συμπεριλάβει στον διαγωνισμό και τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Η απρόσμενη επιτυχία του "Runaway" οδήγησε τον John Bongiovi στην εύρεση του πολυπόθητου δισκογραφικού συμβολαίου. Η εταιρία όμως του γνωστοποίησε πως θα προτιμούσε κάποιο συγκρότημα κι όχι ένα solo act. Έτσι, οδηγήθηκε στην εσπευσμένη δημιουργία μιας μπάντας, με τον γείτονά του, Dave Sambo, στην κιθάρα, τον εφηβικό του φίλο David Rashbaum (έπειτα άλλαξε το επώνυμό του σε Bryan) στα πλήκτρα, τον Alec John Such στο μπάσο και τον έμπειρο Tico Torres στα drums. Η σύνθεση αυτή όμως δεν κράτησε για πολύ, αφού γρήγορα ο Richie Sambora (που είχε ήδη περιοδεύσει με τον Joe Cocker και είχε περάσει από μία οντισιόν των Kiss) αντικατέστησε τον Dave Sambo, ο οποίος έμελλε να δημιουργήσει τους Skid Row.
In And Out Of... Luck
To 1985, μόλις ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία του ντεμπούτου τους, οι Bon Jovi αποφάσισαν να μην αφήσουν καθόλου χρόνο να πάει χαμένος και να κυκλοφορήσουν, με κεκτημένη ταχύτητα, το "7800° Fahrenheit". Η δεύτερη αυτή δισκογραφική δουλεία τους, αν και γνώρισε κάποια ανάλογη με το "Bon Jovi" επιτυχία από Ιαπωνία μεριά, στιγματίστηκε από μέτριες κριτικές και μέτρια απόδοση στις πωλήσεις. Η ίδια η μπάντα, μάλιστα, έχει δηλώσει πως δε θέλει να θυμάται την περίοδο ηχογράφησης του αλλά και τον ίδιο το δίσκο. Το ύφος των τραγουδιών ήταν κάπως σκοτεινότερο απ' ό,τι στο ντεμπούτο, μιας και, όπως είχε πει ο Jon Bon Jovi, η συνεχής περιοδεία και στη συνέχεια το άγχος της δημιουργίας ακόμα ενός άλμπουμ δημιούργησαν μια άσχημη κατάσταση για εκείνον. Έτσι, η περιοδεία του "7800° Fahrenheit" τελείωσε σχετικά γρήγορα και το μέλλον του συγκροτήματος φάνταζε αβέβαιο.
We'll make it I swear, livin' on a prayer
Lay Your Hands On Them
Όπως είναι λογικό, η περιοδεία για έναν τόσο επιτυχημένο δίσκο όπως το "Slippery When Wet" ήταν τόσο μακροσκελής, που η φωνή του Jon άρχισε να τον προδίδει, σε σημείο που να μη μπορεί να αποδώσει ούτε τα μισά των δυνατοτήτων του. Αυτό θα μπορούσε να έχει βαρύτατες συνέπειες στο δισκογραφικό μέλλον της μπάντας. Πάντως, σχεδόν αμέσως μετά το πέρας της περιοδείας τους, ο Sambora κι ο Bon Jovi ανέλαβαν το δύσκολο έργο της σύνθεσης του δίσκου που θα διαδεχόταν την υπερεπιτυχημένη τρίτη τους δισκογραφική δουλειά. Η συνεργασία τους ήταν τόσο αρμονική, που παρά το εύλογο συγγραφικό «κόλλημα» που θα μπορούσε να περιμένει κανείς, ο Jon κι ο Richie ετοίμασαν αρκετό υλικό για τη δημιουργία ενός διπλού άλμπουμ. Επιθυμία που τελικά όμως δε βρήκε σύμφωνη τη δισκογραφική τους εταιρεία. Ο Bruce Fairbairn θα καθόταν και πάλι πίσω απ' την κονσόλα του παραγωγού και ο Desmond Child θα έδινε τις υπηρεσίες του σε τέσσερα, αυτή τη φορά, τραγούδια. Τα πάντα έδειχναν να δένουν αρμονικά, κάτι που δε διαψεύθηκε ποτέ. Το "New Jersey" κυκλοφόρησε και, παρά το στραβοπάτημα που περίμεναν όλοι, μετά την τεράστια επιτυχία, ο δίσκος χάρισε νέες κορυφές στη μπάντα. Πέντε εκατομμύρια πωλήσεις μέσα σε έξι μήνες, κορυφή στα charts και ένα ρεκόρ όσον αφορά στα singles. Ήταν και παραμένει το hard rock άλμπουμ με τα περισσότερα singles στα top 10 των charts. Τα "Bad Medicine", "Born To Be My Baby", "I'll Be There For You", "Lay Your Hands On Me" και "Livin' In Sin" (με το απαγορευμένο video clip) έκαναν τεράστια επιτυχία, διατηρώντας τους Bon Jovi στην εμπορική κορυφή και ανάγοντάς τους σε παγκόσμια υπερδύναμη στο χώρο της μουσικής βιομηχανίας.
Wild Is The Wind
Αυτή η κατάσταση οδήγησε τον Τύπο να παρουσιάζει ως σχεδόν σίγουρη τη διάλυση της μεγαλύτερης τότε rock μπάντας του πλανήτη. Τα δύο solo άλμπουμ των κύριων πόλων του συγκροτήματος, το εξαιρετικό "Stranger In This Town" του Richie Sambora και το soundtrack της ταινίας "Young Guns II" από τον Jon Bon Jovi (το οποίο περιείχε το βραβευμένο με χρυσή σφαίρα "Blaze Of Glory"), σε συνδυασμό με τις «μασημένες» τους δηλώσεις αναφορικά με το μέλλον της μπάντας, ενέτειναν τις εικασίες για την τελική διάλυση των Bon Jovi.
It's never too late, you gotta keep the faith
Είχαν ήδη περάσει τρία γεμάτα χρόνια από την κυκλοφορία του "New Jersey" και οι οπαδοί της μπάντας είχαν αρχίσει να «χωνεύουν» την άτυπη διάλυσή της. Ο κύριος Bon Jovi πάντως δεν είχε πει την τελευταία του λέξη, αφού, μετά από πολύ καιρό, βρέθηκε και πάλι με τα υπόλοιπα μέλη του συγκροτήματος και ξεκίνησαν να δουλεύουν πάνω σε νέο υλικό, σα να μην είχε περάσει ούτε μια μέρα. Τα '90s όμως είχαν μπει για τα καλά, με τον Kurt Cobain και το όλο κίνημα του Seattle να έχουν διαμορφώσει τελείως διαφορετικές συνθήκες από αυτές που οδήγησαν τους Bon Jovi στην κορυφή στα τέλη της δεκαετίας του '80. Συγκροτήματα που μεσουρανούσαν τότε είχαν βρεθεί στην αφάνεια, παρακολουθώντας με αμηχανία την τεράστια αλλαγή του σκηνικού που συντελούταν στη μουσική βιομηχανία. Με λίγα λόγια, ήταν ίσως η χειρότερη χρονικά στιγμή για ένα comeback από πλευράς των Bon Jovi. Αυτό όμως σύμφωνα με τα όποια δεδομένα υπήρχαν μέχρι τότε.
I can't sing no song of hope...
Το επόμενο έτος επεφύλασσε κάτι απρόσμενο. Ο μπασίστας Alec John Such είδε την πόρτα της εξόδου, αφού έδειχνε να είναι ο μόνος που δεν είχε την όρεξη να προχωρήσει μπροστά, όπως οι υπόλοιποι, κάτι που δεν είχε διστάσει να δηλώσει και στα media. Αυτή είναι και η μοναδική αλλαγή στη σύνθεση του συγκροτήματος έπειτα από το ντεμπούτο του. Μέχρι σήμερα, πάντως, ο Such δεν έχει επίσημα αντικατασταθεί από κάποιο νέο μέλος, ως ένδειξη σεβασμού. Από τις ηχογραφήσεις του έκτου δίσκου κι έπειτα, όμως, ο Hugh McDonald αποτελεί τον σταθερό μπασίστα στις τάξεις των Bon Jovi.
Not old, just older
Παρά τη μεγάλη επιτυχία του "These Days" (περισσότερο παγκοσμίως, παρά στις ΗΠΑ), μετά το πέρας της περιοδείας του, το 1996, η μπάντα αποφάσισε για μία ακόμη φορά να κάνει ένα μεγάλο διάλειμμα, μιας και κάτι τέτοιο θεωρήθηκε απαραίτητο. Έτσι, ο Richie Sambora βρήκε την ευκαιρία δυο χρόνια αργότερα να κυκλοφορήσει το δεύτερο προσωπικό του άλμπουμ, "Undiscovered Soul", ενώ ο Jon Bon Jovi κυκλοφόρησε το "Destination Anywhere", συνοδευόμενο μάλιστα από μια ταινία μικρού μήκους, με συμπρωταγωνίστρια την Demi Moore. Το 1999, πάντως, το συγκρότημα είχε βρεθεί και πάλι μαζί, προκειμένου να δουλέψει πάνω στο διάδοχο του "These Days". Το έβδομο άλμπουμ της μπάντας ήταν έτοιμο να κυκλοφορήσει μέσα στο έτος, με τον τίτλο "Sex Sells", την τελευταία στιγμή όμως η κυκλοφορία ανεκλήθη και οι Bon Jovi ξεκίνησαν να δουλεύουν εκ νέου πάνω σε καινούργιο υλικό.
Αυτό πήρε τέτοια μορφή, που η αλλαγή στο ύφος του οδήγησε στην απαραίτητη αλλαγή του τίτλου. Ο νέος τίτλος ήταν "Crush" και το πρώτο single το "It's My Life". Όταν ένα σχήμα απέχει απ' τα δισκογραφικά δρώμενα για πέντε ολόκληρα χρόνια, δύσκολα μπορεί να εικάσει κάποιος πως η επιστροφή του θα είναι τόσο επιτυχημένη. Το "It's My Life" απέδειξε περίτρανα πως κάτι τέτοιο είναι εφικτό, αφού έθεσε και πάλι τον Bon Jovi και την παρέα του στην κορυφή των charts, τους θύμισε για τα καλά σε όποιον τους είχε ξεχάσει και τους σύστησε σε μια νεότερη γενιά οπαδών, η οποία έμελλε να παίξει σημαντικότατο ρόλο στη μουσική κατεύθυνση του συγκροτήματος στα '00s. Αξίζει να σημειωθεί η κορυφαία στιγμή της περιοδείας του άλμπουμ, η οποία δεν ήταν άλλη από το κλείσιμο του Wembley, μιας και οι Bon Jovi ήταν η τελευταία μπάντα που έπαιξε εκεί πριν το γκρέμισμα και την ανακαίνισή του.
No Regrets (?)
Η αναπάντεχη ίσως επιτυχία του "Crush" δε θα μπορούσε να μείνει ανεκμετάλλευτη από το επιχειρηματικό μυαλό του κυρίου Jovi. Με κύρια έμπνευση την τραγωδία των Διδύμων Πύργων και, σύμφωνα με τις δηλώσεις του, μια πιο βαριά προσέγγιση στις κιθάρες, το 2002 κυκλοφόρησε το "Bounce". Παρά τις παραπάνω υποσχέσεις, ο δίσκος δίχασε, αφού αποτέλεσε μια εμπορική αποτυχία για τα δεδομένα του συγκροτήματος και οι λιγοστές βαρύτερες συνθέσεις δεν ήταν αρκετές για να αναστρέψουν το γεμάτο μπαλάντες κλίμα. Βλέποντας αυτά λοιπόν και βρισκόμενοι ενδεχομένως μπροστά σε κάποιο συνθετικό αδιέξοδο, οι Bon Jovi αποφασίζουν ένα χρόνο αργότερα να ξαναηχογραφήσουν κάποια από τα μεγαλύτερα hit τους, αλλά αυτή τη φορά με τελείως διαφορετικές ενορχηστρώσεις, δοσμένες από ένα -κατά βάση- ακουστικό πρίσμα. Και αυτή η προσπάθεια έμελλε να διχάσει το κοινό, πάντως, αφού δεν ήταν λίγοι αυτοί που υποδείκνυαν την ανύπαρκτη χρησιμότητα μιας τέτοιας κυκλοφορίας.
Welcome To Wherever You Are
Πολλοί περίμεναν, λόγω των παραπάνω ασταθών κινήσεων, ένα ακόμα διάλειμμα από το συγκρότημα, αλλά αυτό έσπευσε να τους διαψεύσει. Το νέο άλμπουμ "Have A Nice Day" ήταν έτοιμο ήδη από τα τέλη του 2004, όμως λόγω διαφόρων διαφωνιών η κυκλοφορία του δεν έγινε μέχρι τον Σεπτέμβριο του επόμενου έτους. Οι υποσχέσεις για έναν καθαρό rock δίσκο και πάλι πολλές και το ομώνυμο πρώτο single έρχεται να δώσει κάποια βάση σε αυτές. Η πρώτη φορά μετά το "It's My Life", που κάποιο single της μπάντας καταφέρνει να κάνει τόσο σούσουρο, πράγμα ιδιαίτερα θετικό. Το σύνολο του δίσκου, ωστόσο, είναι κάπως άνισο, αφού μπορεί να περιέχει ένα "Last Man Standing", αλλά περιέχει κι ένα "Wildflower".
Σε γενικές γραμμές, πάντως, μια συμπαθητική προσπάθεια, που κατάφερε με σχετική ευκολία να προσπεράσει σε πωλήσεις τον προκάτοχό της και μας χάρισε ένα πανέξυπνο -για το σκοπό του- εξώφυλλο. Ακόμα, το "Have A Nice Day" άφησε γερά το στίγμα του στη δισκογραφική πορεία της μπάντας, αφού περιείχε το "Who Says You Can't Go Home", του οποίου το ντουέτο με την τραγουδίστρια των Sugarland, Jennifer Nettles, έγινε το πρώτο και μοναδικό νούμερο ένα single στα country charts από ένα rock σχήμα. Μια απρόσμενη επιτυχία κι ένα άνοιγμα σε ένα ακόμα κοινό, που δε μπορούσε να μείνει ανεκμετάλλευτο...
Don't know where I'm going but I know where I've been
Can I be happy now?
Συνεχίζοντας το φρενήρη ρυθμό κατά τον οποίο παρήγαγαν άλμπουμ κατά τα '00s, οι Bon Jovi κυκλοφόρησαν το 2009 το "The Circle". Πολυαναμενόμενο δε μπορεί να το πει κανείς, αλλά και πάλι είχε αρκετό ενδιαφέρον να δει κανείς που θα το πήγαινε ο Jon Bon Jovi μετά την επιτυχία της country / pop / rock συνταγής. Η πρώτη επαφή έγινε με το "We Weren't Born To Follow", το οποίο θύμισε κλασικούς Bon Jovi της νέας χιλιετίας. Μάλιστα, πολύ ενδιαφέρον είναι το γεγονός πως η πρώτη version το τραγουδιού κι αυτή που υπάρχει στο cd single δεν έχει κιθαριστικό solo, αφού αυτό προστέθηκε στην album version του κομματιού, μετά από μαζική απαίτηση των οπαδών της μπάντας (τι σου κάνει το internet τη σήμερον ημέρα...). Πάντως, ο υπόλοιπος δίσκος έδειξε σημάδια προσπάθειας διαφοροποίησης των Bon Jovi από τη μουσική περσόνα που είχαν διατηρήσει τα τελευταία δέκα χρόνια, εφαρμόζοντας διάφορες νέες ιδέες και παρουσιάζοντας -για πρώτη ίσως φορά μετά το προ δεκατετραετίας "These Days"- μια ευαισθησία σε κοινωνικά θέματα.
The more things change, the more they stay the same
Οι Bon Jovi, λοιπόν, θα μπορούσε εύλογα να πει κανείς πως την τελευταία δεκαετία βρέθηκαν δέσμιοι της ίδιας τους της επιτυχίας. Το "It's My Life" μπορεί να τους χάρισε το τεράστιο comeback και το απαραίτητο άνοιγμα στις μικρότερες ηλικίες, αλλά τους εγκλώβισε στην προσπάθεια να ακολουθήσουν αυτή την πεπατημένη, έχοντας την πιο παραγωγική τους δισκογραφικά δεκαετία, αλλά και ταυτόχρονα την πιο αμφιλεγόμενη. Όπως και να 'χει, πάντως, κάποια πράγματα δεν αλλάζουν. Οι Bon Jovi ξεκίνησαν με ένα αμείωτο πάθος για τη μουσική κι έτσι συνέχισαν. Πέρασαν από τα καλά, στα πολύ καλά, στα εξωφρενικά καλά, στα πολύ άσχημα και επέζησαν. Άντεξαν στις κατά καιρούς δοκιμασίες της μουσικής βιομηχανίας και βίωσαν στο πετσί τους τι πάει να πει μεγαλείο και πόσο εύκολα μπορεί αυτό να σε καταβροχθίσει.
Δεν είναι τυχαίο πως μέχρι σήμερα ο Jon Bon Jovi έχει κρατήσει το συγκρότημά του ανάμεσα στα κορυφαία των κορυφαίων, όσον αφορά στα live show. Εξάλλου, ο επαγγελματισμός και η συνέπεια μιας μπάντας στο συγκεκριμένο τομέα είναι ένας από τους κυριότερους παράγοντες που συντελούν στο χαρακτηρισμό της ως πραγματικά «τεράστιας» και συγχρόνως παίζουν σημαντικότατο ρόλο στην επίτευξη μιας μακρόχρονης παρουσίας στην κορυφή. Σε αυτή συνεχίζουν να βρίσκονται εδώ και πολλά χρόνια οι Bon Jovi, καθώς το ήθος και ο σεβασμός που επιδεικνύουν στους ίδιους τους οπαδούς τους μπορεί να παρατηρηθεί μόνο σε ελάχιστα σχήματα πια.
Χρυσόστομος Μπάρμπας
Θα ρθειτε Αθηνα και δεν ειπατε κατιτις ????
ΑπάντησηΔιαγραφήyiokyiok
ΑΠΟΦΑΣΗΣΑΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΟΤΙ ΚΑΙ ΤΟ ΨΕΥΔΩΝΥΜΟ ΣΟΥ
ΑπάντησηΔιαγραφήΘΕΟΔΩΡΟΣ
Yiok θα ερθουμε λιγο πριν βγουν στην σκηνη και θα φυγουμε κατευθειαν μετα τη συναυλια..οποτε..
ΑπάντησηΔιαγραφή: ]]]]]
xaxaxxa.....8odwros panta swstos
ΑπάντησηΔιαγραφή